Bomullstrusa Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Ja, altså, jeg er helt blank på spinat! Kan ikke huske å ha spist det siden jeg var lita. Nå har jeg lyst til å spise det igjen, da det skal være så godt for forskjellige ting. Men i hvilke former får man kjøpt spinat? Og hvordan tilbereder jeg den? Hva her jeg ved siden av? Håper noen har gode tips
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Vi bruker veldig mye spinat her i huset. Til alt fra fisk til lasagne. I lasagnen pleier vi å ha hakket frisk spinat i kjøttsausen. Vi har det som tilbehør til torsk, freser hakket løk i olje og tilsetter et par pakker frisk spinat. Eller vi lager spinat suppe, da bruker vi frossen spinat to pakker, masse hvitløk, vanlig løk og kylling kraft. Av og til lager vi den med lamme kjøtt eller kylling og serverer med ris.
KCam Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Dette er en supergod og enkel oppskrift med spinat: http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?tema=...amp;artid=12704
Gjest Eurydike Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Jeg foretrekker frisk spinat - akkurat på denne tiden av året får du fin italiensk bladspinat i store pakker i grønnsaksdisken i butikken. Den må vaskes godt i flere vann, for det er ofte mye sand i den. Er det store, grove stilker på bladene kan de godt fjernes. Spinat kan brukes helt enkelt som tilbehør til kjøtt eller fisk: Surr sammen med litt hakket hvitløk i litt smør og/eller olivenolje til spinaten faller sammen. Ha på salt, pepper og evt litt nyrevet muskatnøtt. Ellers kan spinat brukes feks i pai, omelett, som pannekakefyll eller i suppe. Et eks: Surr baconbiter i en gryte, ha i hakket hvitløk og chili (evt også løk og stangselleri) og surr litt til, så en boks tomater, pluss samme mengde kylling- eller grønnsakskraft. La koke ca 10 min, ha i en boks avrente limabønner/butter beans (store hvite bønner) og la dem varme seg 2-3 min i suppen. Rør tilslutt inn en god haug med spinat til den faller sammen. Smak til med salt og pepper og server med parmesandryss og litt extra virgin olivenolje på toppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå