Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Jeg har ikke hatt gode venninner på mange år, men jeg har nylig blitt kjent med en hyggelig jente her jeg bor nå. Har flyttet mye hele livet, og jeg tror det er mye av grunnen til at jeg nærmest har vært venneløs i perioder.

Saken er det at jeg nå har blitt bedt på en såkalt jentekveld om to uker hvor vi skal spise middag hjemme hos henne og så gå ut på byen. Men jeg kjenner jeg er så usikker på alt.. Jeg vet rett og slett ikke hva som er "normen" ved sånne sammenkomster. Skal jeg komme tidlig og hjelpe til med å lage mat? Skal jeg ta med noe, f.eks. en flaske med vin?

Jeg synes det er rimelig pinlig at jeg må spørre om råd her, men føler det er bedre enn å dumme seg ut der. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Jeg har ikke hatt gode venninner på mange år, men jeg har nylig blitt kjent med en hyggelig jente her jeg bor nå. Har flyttet mye hele livet, og jeg tror det er mye av grunnen til at jeg nærmest har vært venneløs i perioder.

Saken er det at jeg nå har blitt bedt på en såkalt jentekveld om to uker hvor vi skal spise middag hjemme hos henne og så gå ut på byen. Men jeg kjenner jeg er så usikker på alt.. Jeg vet rett og slett ikke hva som er "normen" ved sånne sammenkomster. Skal jeg komme tidlig og hjelpe til med å lage mat? Skal jeg ta med noe, f.eks. en flaske med vin?

Jeg synes det er rimelig pinlig at jeg må spørre om råd her, men føler det er bedre enn å dumme seg ut der. :sjenert:

Det er bare å dra når du er forventet :) Klart du må dra. Du kan jo få venner for livet :)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg ville nok ikke kommet tidligere enn det tidspunktet du er invitert til (da kan hun f.eks stå i dusjen ennå og bli stresset av at du kommer)

Ta gjerne med en flaske vin, sjokolade eller lignende som vertinnegave -veldig hyggelig gest :)

Ellers må du bare prøve å glede deg og slappe av. Det er helt ok å ikke være den som sier mest som "fersk i gjengen". Hør på hva de snakker om, smil, delta i samtalen når det føles naturlig. Du "varmes nok opp" etter hvert. :)

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet
Jeg ville nok ikke kommet tidligere enn det tidspunktet du er invitert til (da kan hun f.eks stå i dusjen ennå og bli stresset av at du kommer)

Ta gjerne med en flaske vin, sjokolade eller lignende som vertinnegave -veldig hyggelig gest :)

Ellers må du bare prøve å glede deg og slappe av. Det er helt ok å ikke være den som sier mest som "fersk i gjengen". Hør på hva de snakker om, smil, delta i samtalen når det føles naturlig. Du "varmes nok opp" etter hvert. :)

Enig! Kom presis, ta med vin e.l og ha det hyggelig :)

Skrevet

Enig med de andre: Kom presis (i allefall ikke før) og ta gjerne med deg en vertinnegave, det er alltid veldig hyggelig! Jeg ville nok prøvd å være mest mulig åpen og blid i en sånn situasjon. Det er ikke alltid så lett å komme inn som ny i en sosial setting der de andre kjenner hverandre godt, så sikkert lurt å signalisere at man er åpen og positiv.

Hvis du syns det er veldig skummelt/slitsomt, kan du jo gardere deg med å si at du er sliten og usikker på om du blir med ut etterpå. Så har du retrettmulighet uten at du virker sur eller at du ikke har hatt det hyggelig.

Håper du får en hyggelig kveld og at det kan være starten på et godt vennskap!

Skrevet

Ikke kom for tidlig, kom når du er invitert. Jeg løper alltid rundt og rydder eller holder på å stelle meg frem til 5 min før gjestene skal komme, så om noen hadde kommet for tidlig hadde det vært krise på gang :P

Jeg forventer ikke at folk har med seg noe, det er ikke vanlig blant mine venner (unntaket er en kameratgjeng, der man pent må ta med seg det man selv skal spise og drikke. Hver sitter og klumholder på hver sin medbrakte snopepose... ). Om du har med deg noe, så tenk på om det vil falle i smak. Jeg drikker ikke alkohol, så å ta med vin til meg vil være helt bortkastet. Jeg kjenner ikke så mange som drikker vin heller, så jeg kommer bare til å ha problemer med å bli kvitt den igjen. Da hadde en pakke twist falt i adskillig bedre jord.. *sikle*

Det er ikke lett å skulle troppe opp på en slik kveld når man ikke kjenner så mange, og ei heller ikke er vant til å sosialisere så mye. Jeg kan selv telle vennene mine på én hånd, og forrige gang jeg var på en såkalt "jengekveld" er over 6 år siden. For meg som stort sett bare har kamerater var det et negativt kultursjokk å plutselig være omgitt av fnisete kvinnfolk som diskuterte sminke og dietter og som insisterte på å sette Shakira på repeat hele kvelden igjennom... Jeg følte meg som en ailien, og det så ut som det var slik de andre så på meg også. Men jeg fikk ihvertfall sjansen til å oppdage at jeg var veldig glad for at jeg ikke hadde så mange jentevenner :P

Lykke til :)

Skrevet

Aktiv konstruktiv respons

1) Lytte aktivt og med empati og innlevelse

2) Komme med små oppmuntrende kommentarer

3) Spørre og oppfordre til å fortelle mer om innholdet i historien

4) Ta opp den positive historien igjen senere

er lov og ikke være den mest aktive snakkeren når du er ny i gjengen, men disse punktene er god veiledning for at de skal føle en "connection" til deg og syns du er en hyggelig samtale partner.

Skrevet

Jeg ville faktisk spurt henne jeg!

Hør med henne om hun trenger noe hjelp og at du gjerne kan komme litt før og hjelpe til med mat eller annet, da finner du jo kjapt ut om hun ønsker at du skal komme tidlig eller ikke. Og å ta med vertinnegave er vel koselig uansett, så om du har lyst til det, så gjør det. Men jeg ville nok heller satset på blomster eller sjokolade, da man ikke nødvendigvis vet hva folk liker å drikke.

Jeg tror det er stor forskjell i hva som er normalt og ikke i de forskjellige vennegjengene, så selv om noen mener slik, så kan det være sånn, derfor hadde jeg heller spurt, noe jeg ikke ville funnet rart i det hele tatt første gangen jeg skulle vært med på jentekveld ett sted jeg ikke hadde vært før.

og prat litt med vertinnen/din vennine først, si ifra om at du er litt usikker, siden du ikke kjenner dem og ikke har vært på så mange slike kvelder før, da har du en alliert, også vet hun om det dersom du blir litt ukomfertabel og kanskje vil hjem når de drar på byen.

men kos deg du, jentekvelder er hyggelige. :-)

Skrevet
og prat litt med vertinnen/din vennine først, si ifra om at du er litt usikker, siden du ikke kjenner dem og ikke har vært på så mange slike kvelder før, da har du en alliert, også vet hun om det dersom du blir litt ukomfertabel og kanskje vil hjem når de drar på byen.

men kos deg du, jentekvelder er hyggelige. :-)

Enig i dette. Det er ingen skam å si at man ikke er så vant til slike jentekvelder. Det er ikke jeg heller, jeg har stort sett bare guttevenner, og de jentene jeg kjenner er en av gutta de også. Og en kveld med kameratene og like jentekvelder er to veldig forskjellige ting, har jeg oppdaget... (jeg foretrekker faktisk gutta, da, med voldsfilmer og rollespill, framfor diskusjoner om hva som er mest in av rosa og ferskenfarget lipgloss.. tips: ikke se dumt på folk og påstå at fersken er en frukt.. på jentekvelder er det en farge nemmelig)

Er hun en god vertinne tar hun hensyn og er litt obs overfor folk som ikke kjenner de andre gjestene fra før. Passer på at vedkommende ikke blir sittende alene i et hjørne, men snakker til vedkommende og drar henne med i samtalen. Forteller om henne til de andre, som i "visste dere at Kari driver med sånn og sånn?" slik at de andre gjerne blir interessert og stiller spørsmål og slikt. Du kan jo også spørre venninnen din litt om hvem andre som skal komme, om det er noen emner du for guds skyld ikke må komme inn på...

Jeg har dog vært ute for de motsatte, hvor vertinnen stakk ut på kjøkkent med bestevenninnen, så jeg ble sittende alene igjen med resten av gjengen, som alle kjente hverandre fra før. Kjipt. Da var det hun som var en dårlig vertinne, ikke jeg som var en dårlig gjest.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Enig med de som sier at det ikke er "skam" å spørre vertinnen om hvordan disse sammenkomstene foregår. Faktisk kan det gjøre hele situasjonen litt enklere, siden du vet hva som skjer :)

Ellers må jeg bare spørre. Hvordan venninner er det enkelte av dere har? Når vi samles går det svært lite i diskusjoner rundt lipgloss for å si det sånn.. Tror dere må finne dere noen fornuftige jentevenner ;)

Skrevet

Klart du skal gå, og det blir gøy. Du er heldig at det skal være middag. Da sitter jo alle rundt et bord og spiser, og da er det lettere å blende inn, og man har noe å gjøre (spise!) og man kan kommentere maten, etc.

-ta med ei flaske vin til deg selv (eller noe annet å drikke hvis du ikke drikker vin, når vi har venninnekvelder er det ikke vertinnens oppgave å sørge for drikke til de andre, kun bespisning)

-ta med sjokolade til vertinnen (så har dere noe til kaffen eventuelt)

Så bra at du har møtt en hyggelig venninne - har selv også flyttet mye i perioder og vet hvordan det er å ikke ha en vennegjeng. Vi jenter kan ofte være litt "territoriale" når det gjelder gjengen vår, og ikke uten videre invitere andre inn i varmen, det tar (i min erfaring) lengre tid å få venninner enn å få kamerater. Slike muligheter for å bli kjent med folk er gull verdt :)

Skrevet
Ellers må jeg bare spørre. Hvordan venninner er det enkelte av dere har? Når vi samles går det svært lite i diskusjoner rundt lipgloss for å si det sånn.. Tror dere må finne dere noen fornuftige jentevenner ;)

Uff, ja, ikke få trådstarter til å tro at jentekvelder bare handler om lipgloss, da! Det er å feilinformere!

Skrevet

Jeg har også flyttet litt, og jo eldere du blir jo verre er det å få innpass i "venninnegjenger" og å få gode venninner.

Er du usikker på om hun/de drikker vin så kjøp en blomsterbukett. Det er alltid kjempekoselig!

Kom til den tiden hun har invitert deg.

Du kan jo også ringe henne og spørre om det er noe du skal hjelpe henne med. Ikke bli lei deg om hun takker nei - ofte trenger man ikke hjelp til jentekvelder. Da kan du jo samtidig si at du gruer deg litt fordi det er mange du ikke kjenner.

Det er ikke forventet at du prater i ett kjør. Lytt og kom med kommentarer.

Kos deg du - og tenk opå hvor heldig du er som har møtt en jente som inviterer deg inn blandt hennes venninner.

Skrevet
-ta med ei flaske vin til deg selv (eller noe annet å drikke hvis du ikke drikker vin, når vi har venninnekvelder er det ikke vertinnens oppgave å sørge for drikke til de andre, kun bespisning)
Jeg ville bare kommentere denne litt; hadde jeg invitert på venninnekveld, og noen hadde tatt med egen drikke hadde jeg synes det var mildt sagt underlig. Greit når alle er fattige studenter, men når jeg inviterer venner i voksen alder, så er det i utgangspunktet en selvfølge at jeg sørger for mat og drikke. Så til TS, jeg er enig med rådene flere har gitt: Spør om du skal ta med deg noe, evt. om du kan hjelpe til med noe - helt vanlige spørsmål i en sånn sammenheng. Håper du får en super kveld! :)
Skrevet

Enig med de andre her, spør om hun trenger noe hjelp eller om du skal ta med deg noe. Om du ikke skal hjelpe henne med noe er det kanskje lurt å komme til du er invitert, det liker ihvertfall jeg i slike situasjoner så kommer jeg før de fleste andre så jeg kan bli litt husvarm. Synes det er litt ubehagelig å komme inn i et rom med bare ukjente, bedre omvendt ;)

Vet ikke hvor gammel du er? Det å ta med noe til vertinnen er vel kanskje noe som kommer med alderen og om du/de jobber eller studerer..

Skrevet

Spør da vel? Om hun trenger hjelp til noe eller om du skal ta med noe. Jeg pleier som regel å ta med en flaske vin som vertinnegave ( IKKE som egen drikke...).

Men er jentekvelder vikrelig om lipglossfarger? Jeg har ikke opplevd det, i allefall. Det prates mye og tidvis høylydt, men da stort sett om jobb, fag, nyheter og sex.....

Skrevet
Det å ta med noe til vertinnen er vel kanskje noe som kommer med alderen og om du/de jobber eller studerer..

Denne forstod jeg ikke helt...? Mener du det er forskjell på å ta med noen om man er student i forhold til når man er i jobb?

Jeg har tatt med noe til "vertskapet" hver gang jeg er blitt invitert et nytt sted (og gjerne ellers også) både da jeg studerte og nå mens jeg jobber.. Det samme gjorde jeg den tiden jeg var arbeidsledig. Så jeg skjønner ikke helt at jobb/studie-status skal ha noen innvirkning på dette.

Skrevet
Denne forstod jeg ikke helt...? Mener du det er forskjell på å ta med noen om man er student i forhold til når man er i jobb?

Jeg har tatt med noe til "vertskapet" hver gang jeg er blitt invitert et nytt sted (og gjerne ellers også) både da jeg studerte og nå mens jeg jobber.. Det samme gjorde jeg den tiden jeg var arbeidsledig. Så jeg skjønner ikke helt at jobb/studie-status skal ha noen innvirkning på dette.

Da jeg studerte var det vanlig at slike kvelder var mer som spleiselag, alle hadde med sin egen drikke. Av den enkle grunn at det ikke var noen som hadde råd til å holde et helt selskap med drikke. Om alle er studenter/unge så er det vel rimelig vanlig at man ikke har sååå god råd, så vinflasker og slikt blir snodig å ha med seg som gave.

I tillegg har det jo litt med hvilken aldersgruppe man er i. I mine foreldres generasjon er det veldig vanlig å ta med seg en blomsterkvast. Blant mine venner dog har man som regel ikke med seg noe særlig med mindre man blir bedt om det.

Gjest Gjest_Sofia_*
Skrevet

Hei TS.

Jeg synest du ikke du skal spørre om du skal komme tidlig og hjelpe til. Hun har invitert deg og da kommer du til avtalt klokkeslett. Iom at du er bedt på middag og du ikke har vært hos henne så mye kanskje (?) så ville jeg tatt med en flaske vin, en litt eksklusiv sjokolade, en blomst etc.. Det er "vanlig høflighet" å ha med en liten vertinnegave når man blir bedt på mat/middag og ihvertfall når man ikke har kjent vertskapet så lenge. Iom at dere skal ut på "byen" etterpå ville jeg kanskje hatt en flaske vin på "lur", da skal dere kanskje "forse" litt etter maten.

Dette er ikke noen fasit, bare hvordan jeg ville gjort det. Er på ganske mye jente-sammenkomster så dette er ihvertfall ting som er "vanlig" i mine kretser.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg ser at det er store forskjeller på hvordan man gjør det, så det er faktisk ikke lett å vite hvordan en enkelt gjeng pleier å ha det. Men var det meg, ville jeg gjort som flere nevner; sendt en sms for å spørre om hun trenger hjelp på forhånd. Jeg er vant med at hvis man ikke har fått opplyst at det er et spleiselag, er det bare å dukke opp uten å ta med seg noe spesielt. Men jeg liker likevel å ha med meg noe. Det trenger ikke å være store greiene, men f.eks. en pose potetgull, sjokolade el.

Endret av Frk Åberg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...