Gå til innhold

inkasso

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Finnes det noen plass man kan finne ut om man er registrert som dårlig betaler, med betalingsanmerkninger? Jeg lurer på om jeg selv er det...

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jeg jammen ikke sikker på...

Men søker du om lån og långiver sjekker deg får du kopi av svaret!

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Creditinform er ett av selskapene som driver med det.

www.creditinform.no

Minnie

Skrevet

Dette bør du jo egentlig vite best sjøl. Man havner ikke i slike registre bare pga av noen purringer fra kreditor. Det er først når det har blitt en rettslig inkasso, eller utleggsforretning, at det blir en offentlig sak.

Skrevet

Du får brev i posten når en sak blir registrert på deg.

Skrevet

Før slik betalingsanmerkning gis skal saken ha vært behandlet hos namsmannen og det er en relativt lang prosess som jeg tviler på at du har gått glipp av. Det måtte i så fall være om du har for vane å kaste posten uåpnet i lange perioder av gangen. Et inkassokrav er ikke nok til å få en slik anmerkning. En helt annen sak er at det finnes en del useriøse aktører i bransjen som kan finne på å rapportere deg som dårlig betaler før saken er behandlet i rettsapparatet. Dette er imidlertid ikke lovlig og dersom du oppdager at dette har skjedd må du ta kontakt og be om å bli slettet.

Mitt råd er at du tar kontakt med Creditinform eller Dun & Bradstreet og sjekker hva som er registrert på deg. Da vet du med sikkerhet hva som ligger der og kan evt. gjøre de nødvendige grep for å slette registreringen. En slik anmerkning skal uansett ikke bli stående i mer enn 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...