Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når på året skal en bøkehekk klippes?

Skrevet

De "lærde" strides vel en smule (Det gjør de alltid når det kommer til "hageting" ;) ), men det er vel enighet om at klipping av løvfellende hekk bør skje om våren. Jeg har i hvert fall fått beskjed om å klippe min lindehekk i god tid før den får blader.

Så vidt jeg vet skal man heller ikke klippe "toppene" på bøk før de har nådd ønsket høyde.

Skrevet

Vi har bøkehekk. Vi pleier å klippe den i oktober. Tidligere klippet vi den på innsiden og utsiden annethvert år (for at den ikke skulle bli for skrinn), men nå er den så tett og fin etter jevnlig klipping at vi kan ta den både innenfor og utenfor i samme slengen.

Den vokser godt i høyden etter hvert som årene går, så du bør trimme den på toppen jevnt også. Har ikke hørt noe om at den må vokse seg høy før du klipper den øverst. Det er viktig å klippe jevnlig, for da blir den tett og fin. Naboen vår klipper hvert tredje år eller noe sånt, og den ser veldig hullete og ujevn ut.

Skrevet

...vil for øvrig fraråde å klippe om våren (jf innlegg over), for bøkehekk beholder jo løvet helt til det nye løvet spretter ut. Hvis du klipper på feil tid, risikerer du å klippe av den de nye skuddene, skulle jeg tro...

En annen nabo av oss klipper om sommeren. De har også fin hekk. Men vi er blitt anbefalt å klippe i oktober, så vi begynte bare med det og har fortsatt med det, med veldig fint resultat :)

Gjest Hagegal
Skrevet

Bøkehekk skal klippes om høsten, det som Plonk skriver over her er helt riktig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...