Gå til innhold

Slutte med smokk?

Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Hei alle sammen. Jeg trenger noen gode råd.

Når sluttet dere med smokk?

Hvordan gjorde dere det?

jenta mi på 1 1/2 år blir bare mer og mer avhenig av smokken syns jeg. Prøver og begrense det til i senga og vogna, men det sklir jo ut når hun skriker sårt etter "mokken"... Så jeg lurer på om det kanskje er best å slutte helt. Noen råd??

Hilsen Lucia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Starya

Guttungen brukte ikke smokk helt i starten, men så mistet jeg en natt alle prinsipper og hev den jeg engang fikk i posten på kok... :roll:

Da han var ca et og et halvt mistet vi smokken da vi var ute og trillet -uten reserve (fy meg). Jeg søkte råd på nærmeste bensinstasjon, og kjøpte den eneste sorten de hadde. Den var ikke lik den gamle, nei. Han godtok den overhodet ikke. Og den dagen slutta vi med smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest ikke det er noe galt med smokk.

Det er jo så godt å ha noe og kose seg med.. og slappe av med.

Det kommer en dag at den ikke er så ønskelig lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg brukte ikke smokk selv, men sutta på tommelen...Det var HARDT å slutte med dette... :cry: Og det skjedde vel da jeg var en 5-6 år tenker jeg.

Min lille fetter på 3 år bruker fortsatt sin smokk - og han koser seg virkelig med den...Er vel ikke så ille at de koser seg med enten smokk eller tommelen? Husker selv hvordan det var... :lol: Når de blir større er det nok lettere å finne motivasjon og "gulrøtter" for at skal slutte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datteren min sluttet med smokk da hun var ett år.Men jeg var heldig for hun bare mistet interessen for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg tror foreldrene mine sluttet med smokk til meg da jeg var 1-2 år. De sa rett og slett at den var gjenglemt etter et besøk hos mine besteforeldre. Og jeg visste selvfølgelig ikke bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann sluttet ikke med smokk før den sommeren han ble fire år ( - jada, jeg vet det var sent!). Og han ga den til kaptein Sabeltann!!!

I Kristiansand Dyrepark er det et kjempefint skattekammer med store skattekister som bugner med avlagte smokker og alt er lagt til rette for at det skal være litt lettere å slutte. Jeg var faktisk ganske stolt av ham da han la alle smokkene sine opp i kisten - jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det samme med f.eks. sjokolade :o

Jeg synes barnet ditt på 1 1/2 år godt kan ha smokken litt lenger. men prøv å begrens det til natten. De venner seg fort til at smokk kun er når du skal sove! (Eller når du kjeder deg litt i bilen.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann sluttet ikke med smokk før den sommeren han ble fire år ( - jada, jeg vet det var sent!). Og han ga den til kaptein Sabeltann!!!  

Det samme gjorde eldstegutten vår (han var også 4). Han var veldig avhengig av smokken, men det gikk overraskende greit. Ikke stjal han smokken til lillebroren heller etterpå. Det var veldig greit å slutte mens vi var på ferie, han hadde problemer med å sovne de første kveldene så det var godt han ikke skulle tidlig opp dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv brukte jeg smokk(tytt) til jeg var over 5 år, så jeg bestemte meg for at barna mine skulle få ha den til de mistet interssen.

Sønnen min bestemte seg selv da han var nesten 4 år og han hadde blitt storebror at nå var det nok med smokk og da spurte han aldri etter dem igjen.

Jeg så på jentungen at hun er veldig avhengig, men jeg gir henne ikke uten at hun skal sove/slappe av eller sitter i bilen. Men min mann er sløvere, han orker ikke å høre på syting og grining og lar henne gå med den der smokken over lengre tid. Det er vi nødt til å gjøre noe med så snart som mulig.

Uansett tror jeg at det mest vellykket hvis man gjør som på bleieavvenning, følg barnet og ikke press dem til noe de absolutt ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min lurte meg, han. Han klippet jevnlig av en liten bit av smokken - så lite at jeg ikke merket det mellom hver gang. Til slutt var det nesten ingenting igjen av den, og da ble pappa og jeg enige om at det ikke var noen vits i den lenger. Så kastet vi den, og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit at barn på ett og to år bruker smokk, men det styggeste jeg ser er unger 3 og oppover som flyr med den greia i truten. Aner ikke hvorfor men jeg grøsser på ryggen da jeg ser det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit at barn på ett og to år bruker smokk, men det styggeste jeg ser er unger 3 og oppover som flyr med den greia i truten. Aner ikke hvorfor men jeg grøsser på ryggen da jeg ser det.....

Ikke helt enig der. Treårsalderen virker som ei litt vanskelig tid for barn - i hvert fall for de jeg har kjent i den alderen - og når verden raser sammen (det gjør den ikke så rent sjelden i den alderen...) syns jeg det er grusomt å skulle ta fra dem kosen.

Fra fylte fire og oppover kan jeg si meg LITT enig, selv om min datter på fire helt avviser å slutte med finger-suttingen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joa, treårsalderen er kanskje ikke så ille.

Så ei jente her en dag som må ha vært minst fem, og det så uhyre dumt ut der hun gikk med lyseblå sutt i munn.

Skjønner imidlertid foreldrene også, som ikke vil tvinge men la barnet slutte frivillig når det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ungen min brukte smokk til han var drøyt to år. Da sluttet han fordi han fikk kraftige munnsår, så det var rett og slett vondt for han med smokken.

Jeg var imidlertid ganske restriktiv m. bruk av smokk fra han var omtrent 6 mnd, kun v. soving og vognturer. Han fikk aldri gå rundt med smokken når han skulle leke/snakke etc. og fikk alltid streng beskjed om å ta ut smokken når han skulle snakke (noe han gjorde tidlig....).

Jeg er ikke prinsipiell motstander av smokk, for babyer/småbarn kan det være veldig godt å ha. Imidlertid mener jeg at etterhvert som ungen blir større (2-3 år) er det ingen grunn til at de skal gå rundt med smokken i munnen hele dagen. Suttebehovet er ikke det samme hos en tre-åring som hos et spedbarn.

Selv sugde jeg på fingrene til den sommeren jeg hadde fylt 5. Da ble jeg "bestukket" av mine foreldre, og fikk 1 kr. pr dag jeg greide å holde fingrene unna munnen! Tror nok det kan være vanskeligere å få barn avvent med fingersuging enn med smokk, en kan liksom ikke kaste fingrene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes godt hun kan få ha smokken sin en stund til. Men det er lurt å begrense det til natten. Forsøk å være konsekvent. Gjem smokkene om dagen. Prøv å få henne til å forstå at smokken "bor" i sengen :wink: Ser ikke noe galt i at to-tre-fire-åringer bruker smokk om natten. Men språkutviklingen kan hemmes, hvis de går med den dagen lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min brukte smokk om natten til hun var nesten 4 1/2 år. Hun var veldig avhengig av den og har fortsatt lyst på smokk. Nå er hun 5 1/2. Det gikk greit å slutte, men jeg skjønner at det forstatt er et savn hos henne. Barn over 2 år derimot syns jeg ikke skal bruke smokk om dagen. Det ser ikke bra ut og at de skal venne seg til å snakke med smokken munnen er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...