Gå til innhold

Normal ventetid på valp fra oppdretter?

Gjest ebano på skolepc derfor ikke inn

Anbefalte innlegg

Gjest ebano på skolepc derfor ikke inn
Skrevet

Hei!

Vi skal skaffe oss hund og hadde tenkt å begynne å kikke på oppdrettere etter påske, vi hadde håpet å få hunden i hus i løpet av våren/sommeren 09.

Leser i en annen tråd at TS måtte vente i over 1.5 år på venteliste.

Er det vanlig at man må vente så lenge?

Sikkert stor forskjell mellom rasene. Vi har bestemt oss for en dvergschanuzer. Helst salt/pepper, men gemyttet på foreldre og oppdrettere er viktigere enn farge.

Funnet ut litt info om en 2-3 oppdrettere på Østlandet, har også kikket på noen i Sverige.

Burde selvsagt ta direkte kontakt med de aktuelle oppdretterene men jeg er i utlandet nå og er redd for at en mail eller forespørsel herfra om besøk etter påske heller vil sette oss på listen over "potensiellt useriøse kjøpere" i stede for "potensielle kjøpere".

Har sett oss ut et par oppdrettere som driver med familiehunder, da vår teori er at de satser mer på gemytt enn utstiller-oppdrettere som kanskje sater mer på utseende?

Hva tro dere, lurt å sende mail/ringe herfra eller bedre å vente til jeg er tilbake i landet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge man må vente kommer an på antall oppdrettere og når/hvor ofte disse har kull. Og litt flaks, jeg fant hunden min på en to tre pga masse flaks.

Ta kontakt med flere oppdrettere og besøk de og snakk med de før du bestemmer deg hvilken du vil bruke. Det er utrolig viktig å velge riktig oppdretter.

Lykke til.

Skrevet

det kommer helt an på hvor stor etterspørselen er, og hvor mange valper det kommer i gjennomsnitt i et kull, og hvor mange kull oppdretteren har...

F.eks. Dansk Svensk Gårdshund: gjennomsnitt 3-5 valper per kull.

Det er få oppdrettere i Norge, og mange drar til sverige og danmark for å hente valper, fordi det er lange ventelister i norge. Dette er pga at rasen blir mer og mer kjent, men det er ikke bra å avle for mye på hundene som allerede er brukt i avl. men etter en stund, så korter ventelistene ned litt på ventetide ettersom det blir flere av rasen, og flere som kanskje avler.

Skrevet
Har sett oss ut et par oppdrettere som driver med familiehunder, da vår teori er at de satser mer på gemytt enn utstiller-oppdrettere som kanskje sater mer på utseende?

Dette stemmer ikke, jeg tror heller det er motsatt. Seriøse dvergschnauzeroppdrettere avler både etter utseende, helse og gemytt. De som ikke stiller hundene trenger ikke være så nøye med hverken det ene eller det andre. Hvis en utstillingshund har dårlig gemytt blir den ikke premiert (hvis dommeren gjør jobben sin). Bare sørg for å hilse på foreldredyrene så du vet hvordan de er (dette gjelder selvfølgelig både de som driver med utstilling og ikke). Jeg vil råde deg til å finne oppdrett som avler etter NSBK's retningslinjer.

Men bare ta det med ro. Om du ikke sender mail før etter påske så går det helt fint. Jeg lette i et år etter min, men den er svart og de er normalt vanskeligere å få tak i enn sp. I tillegg til oppdrettere i Norge kan du kikke over grensa til Sverige.

Gjest ebano på skolen
Skrevet

Takk for tipset vedrørende utstillings/familiehunder.

Hva med oppdrettere som driver stort? Ser bilde at de har den i kenneler og ikke inne. Vil egentlig en hund som kommer fra slike foreldre fungere godt inne, eller vil de ofte være ekstra gneldrete?

Og klarer de egentlig å soslialisere valpene skikkelig. Ser at det er flere oppdrettere på den norske klubben sine sider som har mange hunder.

Snakket med en som driver med dvergschnauzere her om dagen og han sa at det var viktig at man fant valp etter foreldre som var inne og stille om man ikke ville ha en skikkelig gneldre hund?

Vi kommer til å måtte flytte og leie et par år, derfor vil vi helst ha en så rolig og stille hund som mulig. (vet at de har en tendens til å gneldre en del).

Noen tips om oppdrettere i Sverige? Har kikket litt på den svenske klubben sine sider og finner liksom ikke helt frem på de.

Skrevet

En dvergschnauzer er en vakthund, så noe bjeffing må man faktisk regne med. Eldstetispa her er særdeles rolig og stille men også hun bjeffer når det kommer folk. Endel av bjeffingen kan trenes bort da.

Når det gjelder oppdrettere som har mange hunder trenger ikke det å bety at de ikke bor inne. Minstefrøkna her kommer fra en oppdretter som har 7-8 hunder, og de bor alle inne i huset selv om de har utendørs luftegårder i tillegg. Du må nesten besøke oppdretteren og finne ut hvordan forholdene er der.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner noe spesielt til svenske oppdrettere av grå, så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Skrevet

Mitt tips er hvertfall å besøke flere oppdrettere, og sjekke nettsiden til klubben for dvergschnauzer for å finne oppdrettere som er seriøse. Greit å få en som er registrert hos NKK.

Vi fikk oss ny hund i fjor sommer, og besøkte 3-4 oppdrettere før vi bestemte oss. I tillegg var jeg i kontakt med 10-12 stykker. Greit å finne noen som man har god kjemi med (greit å kunne snakke med oppdretteren om man får problemer) i tillegg til at de har gode hunder med godt gemytt og som er godt sosialisert.

Selv sendte jeg mail til enkelte, og ringte noen. Tror ikke det er avgjørende for hvordan du blir oppfattet så lenge mailen er personlig?

Lykke til!!

Hei!

Vi skal skaffe oss hund og hadde tenkt å begynne å kikke på oppdrettere etter påske, vi hadde håpet å få hunden i hus i løpet av våren/sommeren 09.

Leser i en annen tråd at TS måtte vente i over 1.5 år på venteliste.

Er det vanlig at man må vente så lenge?

Sikkert stor forskjell mellom rasene. Vi har bestemt oss for en dvergschanuzer. Helst salt/pepper, men gemyttet på foreldre og oppdrettere er viktigere enn farge.

Funnet ut litt info om en 2-3 oppdrettere på Østlandet, har også kikket på noen i Sverige.

Burde selvsagt ta direkte kontakt med de aktuelle oppdretterene men jeg er i utlandet nå og er redd for at en mail eller forespørsel herfra om besøk etter påske heller vil sette oss på listen over "potensiellt useriøse kjøpere" i stede for "potensielle kjøpere".

Hva tro dere, lurt å sende mail/ringe herfra eller bedre å vente til jeg er tilbake i landet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...