Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Tok min 12 år gamle gutt i å handle godteri på vei hjem fra skolen. han såg meg på avstand og reagerte med å springe fra godteriet han nettopp hadde betalt for og så stikke av Jeg fikk levert inn snopet og fikk igjen pengene, men gutten så jeg ikke noe til før et par timer senere. Syns ikke dette var noen stor sak, men det er det at han stikker og så kommer hjem og låser seg inne på rommet som irriterer meg. mener han nå er så stor at han må ta konsekvensene som "en mann". da jeg omsider fikk ham i tale, forklarte jeg rolig hva jeg syns om dette, men han stirra i veggen hele tida. har ikke gjort noe mer av det, og vil heller ikke ta dette opp igjen med ham flere ganger. det er ikke første gangen han feiger ut. han er en god gutt, men har veldig lett for å legge skyld over på andre. har dere noen tips til hvordan vi kan jobbe med dette?
Titta Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Du tok han på fersken i å kjøpe snop? Er det noe han har fått beskjed om at han ikke får lov til det da eller?
La Guapa Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Tja.....er det sånn at du synes det er skikkelig ille at han kjøper godt ? Han har kanskje venner som får lov og hvis han disponerer sine egne penger skjønner jeg at fristelsen kan bli stor. De er jo store barn de på 12 år og ønsker å bestemme selv. Kanskje dere skal komme til en ordning der sukkerfrie pastiller i uka er ok...og tyggis. Jeg er ikke glad i godt midt i uka, bare for å si det...Så mannens (snart) 12 åring får kjøpe sukkerfritt. Det er om å gjøre å bygge opp graden av tillit slik at en finner kompromisser fremfor at de lurer med ting. Det er mine tanker...sikkert noen som er uenig.
Minni-Mus Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Bra at du ikke vil lage for mye oppstyr om dette og snakket rolig med ham. Men i og med at han reagerte som han gjorde undres jeg over. Er han SÅ redd for å bli "tatt" av at han spiser godteri noe som han tydeligvis ikek får lov til etter skoletid??? Rart at han reagerer sånn..... visst du ikke vil det bør du sette deg ned å snakke med ham. Du kan si at du ikke liker at han skal spise godteri i ukedagene, før middag osv, at han ikke får bruke opp pengene på godteri.... men det er nok ikke rett metode at han skal bli redd, siden han stakk..... Har selv et par i den alderen og den eldste som er begynnt på ungdomskola er det vanskelig å holde unna godteri i hverdagen. Det er alltid en av vennene som har penger og de drar på butikken etter skola eller i lunchen.
Gjest Utlogget Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Hvis han reagerer så kraftig på å bli tatt på fersken når det er noe så uskyldig som å kjøpe snop så må dere ha vært ganske strenge når det gjelder at han ikke får lov til det. Hvordan kommer han til å reagere når han blitt tatt på fersken i langt viktigere ting? Jeg tror ikke dere bare skal spørre dere hvorfor gutten er sånn. Men hva er det med dere voksnes væremåte som har påvirket ham til å få så skyldfølelse at han må rømme fra problemet?
Gjest StearinPikken Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 Jeg syntes ikke det er en stor sak at han kjøpte godteri. Det er nok ikke lett for en 12-åring som har lyst på godteri og har penger til det. Tror nok de fleste er sånn, og han så vel muligheten når har ikke troddu du var der Å lage en stor sak av denne gang kan faktisk skremme han til å ikke fortelle deg andre saker som er større p.g.a måten du reagerer på.
Gjest step Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Han er nok ikke glad i konflikter denne gutten og derfor rømmer han unna når det blir en konfrontasjon. Noen barn (og også voksne) er sånn. De vil ikke snakke om eller forklare noe som helst. Det kan være noe så uskyldig som at det har vært i kjøleskapet og hentet seg et glass melk. Glasset med melkerester står der på kjøkkenbenken og ingen andre har vært hjemme. Allikevel nekter de plent på at det er de som har drukket melk. Vi har en sånn hjemme hos oss. Samboers datter på 13 år. Hun innrømmer INGENTING! Og om vi spør og så blir det bare vanskelig og tårer. Tror det kommer litt av at hun har det ganske strengt hos moren. Der skal man spørre om lov til alt - også å spise mat. Her hos hos sier jeg at hun forsyner seg og lager det hun selv vil. Allikevel er hun full av engstelse for den minste ting og redd for å si ifra om hun har laget seg noe.
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 jeg syns heller ikke dette var noen stor sak, og jeg hadde ingen intensjoner om å lage rabalder av det heller. gutten vet at her i huset er det lørdagsgodt, og vi har også en liten kosekveld på frdagen med litt chips og brus. han var sammen med to venner som ikke kjøpte snop. de pengene han brukte var busspenger han har i sekken slik at han kan hoppe på bussen når det er dårlig vær. han er en god gutt, men takler konfrontajoner dårlig både hjemme og andre plasser, f.eks på skolen med enkelte lærere. han er ufeilbarlig, de andre tar feil. vi sliter litt med dette og vet ikke helt hvordan vi skal ta fatt i dette. derfor innlegget med håp om gode tips..........
Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 5. februar 2008 #9 Skrevet 5. februar 2008 Tok min 12 år gamle gutt i å handle godteri på vei hjem fra skolen. han såg meg på avstand og reagerte med å springe fra godteriet han nettopp hadde betalt for og så stikke av Jeg fikk levert inn snopet og fikk igjen pengene, men gutten så jeg ikke noe til før et par timer senere. Syns ikke dette var noen stor sak, men det er det at han stikker og så kommer hjem og låser seg inne på rommet som irriterer meg. mener han nå er så stor at han må ta konsekvensene som "en mann". da jeg omsider fikk ham i tale, forklarte jeg rolig hva jeg syns om dette, men han stirra i veggen hele tida. har ikke gjort noe mer av det, og vil heller ikke ta dette opp igjen med ham flere ganger. det er ikke første gangen han feiger ut. han er en god gutt, men har veldig lett for å legge skyld over på andre. har dere noen tips til hvordan vi kan jobbe med dette? Jeg skjønner godt at du ikke ønsker at han skal kjøpe godteri i uka. De skal lære seg å ta konsekvensen for det de gjør - det er en god lærdom for voksenlivet. Alt man gjør får konsekvenser, enten gode eller dårlige. For min del så har aldri mine barn fått lov til å verken plyndre skapene hjemme, ei heller å kjøpe godteri på hverdager. I dagens samfunn med masse overvekt har vi alltid vært nøye på faste måltider og at godteri/brus/saft er på lørdager. Det er ikke det at de ikke har fått lov til å ta seg en skive dersom de har vært på trening eller lignende. Skal de ta kjeks/saft/brus osv uten at det er lørdag, så måtte de spørre først. Dere som foreslår sukkerfritt: er det så innmari vanskelig å ikke ha noe å tygge på hele tiden? MÅ man ha pastiller/tyggis/godteri fordi "alle andre" har? At barna mine hadde en pastilleske sa jeg vel aldri noe på, men godteri er ikke noen hverdagsting for dem, ei heller idag. Jeg ser hvordan de oppdrar sine barn, og det er med godteri kun på lørdager. Til TS: Jeg synes dere skal prate med ham når han ikke har gjort noe "galt". En dag praten flyter lett benytter dere sjansen til å snakke med ham. Spør ham hva han synes er passende konsekvens for slike regelbrudd. Får han disponere egne penger, eller var dette penger han i tillegg hadde stjålet? Da blir jo konsekvensene enda større. Dialog er alfa og omega. Snakk med dem hvorfor de ikke får spise godteri i uka. Fortell dem at våre regler er slik og slik.. Ikke la dere presse til å lempe på gode regler fordi "alle andre" (alle andre er som regel bare en eller to) får lov.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #10 Skrevet 5. februar 2008 Konsekvenser? Vær så snill ... dette er så nære en ikke-sak man kan komme.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 Jeg synes tipset om å snakke med han en dag praten går lett, og han absolutt ikke har gjort noe galt, var lurt. Da er han ikke i forsvarposisjon og kanskje er litt mer mottakelig for en slik samtale. Og ordet samtale er viktig - han må få sjansen til å si noe, vær tålmodig. Jeg jobber selv i skolen, og vet godt at en del ungdommer har vanskelig for å snakke om "viktige" ting. Det er ikke noe big deal, dette godterikjøpet, men at han skyr konflikter og konfrontasjoner er nok noe dere må jobbe med.
Gjest EvaL Skrevet 6. februar 2008 #12 Skrevet 6. februar 2008 Jeg trodde han hadde gjort noe kriminelt jeg, som å ha stjålet goderiet eller pengene han brukte til å kjøpe det. Nå syns jeg du kriminaliserer han overfor noe som er en bagatell og så er du overrasket eller skuffet over hans reaksjonsform og mener han bør "ta konsekvensene"? Håpløst.....
Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 6. februar 2008 #13 Skrevet 6. februar 2008 Synes virkelig alle her at det er OK at han kjøper godteri på hverdager? Jeg er enig med TS, dette er ingen stor sak, men det er likevel et regelbrudd, og man kan jo ikke la det gå upåaktet hen dersom det er en regel at godteri er forbudt i hverdagene. Er det rart at overvektsproblematikken tar av? Godteri er til spesielle anledninger, eller en dag i uka. Og hva er vitsen med en regel dersom det ikke får konsekvenser å bryte den. Om straffen blir særlig hard, det er jo en ting, men at man som forelder skal bemerke regelbruddet, det er helt klart sånn jeg ser det. Ellers er det jo liten vits med regler. Kanskje for denne gutten var at moren snakket med ham straff nok, for han visste tydeligvis at han hadde gjort noe han ikke fikk lov til.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #14 Skrevet 6. februar 2008 Jeg tror at alt som er forbudt frister ekstra mye. Jeg har en sønn på 14 år som ikke spiser noe særlig med godteri, men han har stor tilgang på det. Jeg elsker snop. Sønnen til en slektning får aldri godteri hjemme fordi det er usunt og det er jo sant, men når han er på besøk og det blir satt frem godteri virker han helt desperat. Jeg vet gjennom min sønn at han spiser masse godteri som ikke foreldren vet om. Han kan jo ikke fortelle dette hjemme for da vanker det diverse konskvenser. Jeg kunne aldri hatt forbud mot godtespising i uka fordi jeg ikke hadde greid å holde det selv.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #15 Skrevet 6. februar 2008 Hva slags straff er passelig for en 12-åring som har vært så dum å kjøpe seg godteri? Å huff han gjorde noe som mamma ikke likte og mamma må jo ha full kontroll på 12-åringen sin!!
Gjest Gjest_ulla_* Skrevet 6. februar 2008 #16 Skrevet 6. februar 2008 Jeg hadde heller ikke blitt særlig blid om jeg hadde tatt ungene mine på fersken når de handlet gotter uten lov. De har klar beskjed; det er ikke lov å gå innom butikken etter skola og kjøpe snop. Vi er i manges øyne sikkert noen overhysteriske foreldre. Det har vel skjedd et par ganger at de har gjort det likevel. Det blir ikke husarrest eller trekk i ukelønna av den grunn. Jeg har da isteden prøvd å forklare dem (på nytt og på nytt) hvorfor de ikke får lov til å kjøpe snop (kosthold og tannhelse), og innbiller meg at det er den beste måten å få det inn i hodet deres på. De forstår det, men av og til blir vel fristelsen for stor. Av og til får de lov å handle noe godt utenom lørdager, men da må de avtale det med oss voksne først.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #17 Skrevet 6. februar 2008 Synes virkelig alle her at det er OK at han kjøper godteri på hverdager? Jeg er enig med TS, dette er ingen stor sak, men det er likevel et regelbrudd, og man kan jo ikke la det gå upåaktet hen dersom det er en regel at godteri er forbudt i hverdagene. Er det rart at overvektsproblematikken tar av? Godteri er til spesielle anledninger, eller en dag i uka. Og hva er vitsen med en regel dersom det ikke får konsekvenser å bryte den. Om straffen blir særlig hard, det er jo en ting, men at man som forelder skal bemerke regelbruddet, det er helt klart sånn jeg ser det. Ellers er det jo liten vits med regler. Alle må ta ansvar for sitt eget liv, også 12-åringer. Den beste måten å få barn til å ha et godt kosthold på, er å få dem til selv å ønske å ha et godt kosthold. En dårlig måte å gjøre det samme på er å straffe dem hvis de ikke spiser sunt, for da gjør de det bare for å unngå negative konsekvenser og vil benytte et hvert ubevoktet øyeblikk til å spise godteri. For ikke å snakke om hva som kommer til å skje når de blir voksne og må (gisp) klare seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #18 Skrevet 6. februar 2008 Synes det høres ut som gutten din har et anstrengt forhold til deg. Stikke av og slenge godtene fra seg fordi han ser mamma...??? Hva var han redd du skulle gjøre eller si? Tror du bør legge om "lederstilen"....
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 6. februar 2008 #19 Skrevet 6. februar 2008 Hva slags straff er passelig for en 12-åring som har vært så dum å kjøpe seg godteri? Å huff han gjorde noe som mamma ikke likte og mamma må jo ha full kontroll på 12-åringen sin!! Helt enig ... jeg hadde blitt mer sjokkert om en 12-åring aldri gjorde noe galt.
sommerglede Skrevet 7. februar 2008 #20 Skrevet 7. februar 2008 herregud må si jeg ble nå.... hvorfor reagerer du sånn for at han kjøpte snop? vær glad for det ikke var røyk/øl... nei vettu hva.. synest dette ble et dumt emne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå