Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #1 Skrevet 5. februar 2008 Synes du det bør bli fengselskausjon i Norge (sånn som det er i usa f.eks)? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva slags negative og positive konsekvenser kan kausjon ha?
Gjest *Mim* Skrevet 5. februar 2008 #2 Skrevet 5. februar 2008 Nei, det ønsker jeg ikke. Synes ikke at mistenktes økonomi skal avgjøre om de sitter i varetekt eller går ute på gata.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #3 Skrevet 5. februar 2008 Nei, etter min mening bør varetektsfengsling kun benyttes hvis personen mistenkes for en alvorlig handling og det er fare for bevisforspillelse, flukt osv. Jeg kan ikke se at det å kausjonere bør være løslatelsesgrunn hvis disse kravene oppfylles. I tillegg kommer det som *Mim* never, at rike mennesker ville kunne kjøpe seg fri, mens fattige ville blitt holdt innesperret. "Bail bondsmen" som man finner i USA er jo helt utenkelig i Norge, så det hopper jeg glatt over.
Gjest Antiliberalist Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Kausjon er jo det ultimate uttrykket for det amerikanske klassesamfunnet. Jeg synes rett og slett ikke finansiell posisjon skal ha noe å si i forhold til varetektsfengsling.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Det synes jeg er helt greit. Rike mennesker har mer fornuftige og samfunnsnyttige ting de kan bruke tiden på enn å sitte i fengsel. De fattige utøver derimot bare mer kriminalitet hvis de slippes ut.
Gjest Skrevet 5. februar 2008 #6 Skrevet 5. februar 2008 Det synes jeg er helt greit. Rike mennesker har mer fornuftige og samfunnsnyttige ting de kan bruke tiden på enn å sitte i fengsel. De fattige utøver derimot bare mer kriminalitet hvis de slippes ut. Som å drikke te og pusse veteranbilene sine
Noli Skrevet 5. februar 2008 #7 Skrevet 5. februar 2008 Kausjon er jo det ultimate uttrykket for det amerikanske klassesamfunnet. Jeg synes rett og slett ikke finansiell posisjon skal ha noe å si i forhold til varetektsfengsling. Det er jeg helt enig i.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #8 Skrevet 5. februar 2008 Er det ikke slik at størrelsen på kausjonen settes etter betalingsevne, altså at en rik får større kausjon enn en fattig? Mener det er slik, men har ingen erfaring med dette bortsett fra på film, altså
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå