Gjest Gjest_Guest_* Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har hatt kredittkort i mange år, men kan ikke huske å ha fått årsoppgave fra kredittkortselskapene før, og det har aldri blitt ført som gjeld på ligningen min (selv om jeg hvert år har hatt utestående, men ikke forfalt, kreditt pr 31.12) I 2007 fikk jeg meg kredittkort i banken jeg bruker til daglig, og der har nå utestående pr 31.12 blitt ført opp som post 4,8,1 Gjeld (lån, kreditt, overtrekk). Oppført beløp er ca 8000,- Av dette beløpet løp det bare renter på 1000,- av beløpet mens resten var fra kjøp i slutten av desember som ikke forfalt til betaling før i januar. Dette innebærer vel at dette beløpet vil komme på ligningen min? Må si jeg skjønner lite av det siden det aldri har kommet opp før. Er det riktig at ikke forfalt beløp på kredittkort skal bli ført som gjeld på ligningen?
Alison Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Det er riktig at du skal ha årsoppgave for kredittkortet ditt. Utestående kreditt pr. 31.12 skal føres på selvangivelsen som gjeld, og du skal også føre opp betalte renter for 2007. Kredittkortgjeld er gjeld akkurat som boliglån, billån ol. og skal dermed oppgis.
Gjest 5BF21F Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Det er riktig at du skal ha årsoppgave for kredittkortet ditt. Utestående kreditt pr. 31.12 skal føres på selvangivelsen som gjeld, og du skal også føre opp betalte renter for 2007. Kredittkortgjeld er gjeld akkurat som boliglån, billån ol. og skal dermed oppgis. Men gjelder det også ikke forfalt beløp på kredittkortet? Regnes det som gjeld altså? Jeg er med på at det som har forfalt regnes som gjeld, men at det en enda ikke har fått regning er gjeld på synes jeg er rart. Det har aldri figurert på ligningen min tidligere, så da må jo i så tilfelle både Eurocard og Diners gjøre feil da (kortene jeg har hatt tidligere år med utestående, ikke forfalt beløp pr 31.12)
Østlandet Skrevet 5. februar 2008 #4 Skrevet 5. februar 2008 Men gjelder det også ikke forfalt beløp på kredittkortet? Regnes det som gjeld altså? Jeg er med på at det som har forfalt regnes som gjeld, men at det en enda ikke har fått regning er gjeld på synes jeg er rart. Det har aldri figurert på ligningen min tidligere, så da må jo i så tilfelle både Eurocard og Diners gjøre feil da (kortene jeg har hatt tidligere år med utestående, ikke forfalt beløp pr 31.12) Ja. Om det har forfalt eller ikke, har ingen betydning. Er det registrert, så er det gjeld. Jeg har nå kortet 365direkte og betaler alltid ved forfall. Men gjelden på det og andre kred.kort har alltid kommet som en oppgave. Enten elektronisk, eller i posten. Det er som en over sier.... Akkurat som et hvilket som helst lån. Du fører opp gjelden og eventuelle gjeldsrenter du har hatt gjennom året.
Sol79 Skrevet 5. februar 2008 #5 Skrevet 5. februar 2008 Det er riktig. Du har fortsatt brukt penger som ikke er dine, ergo er det en gjeld. Boliglånet mitt forfaller jo også fortløpende, men det står jo på selvangivelsen min som gjeld fordi...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå