Gjest Gitte Skrevet 6. februar 2008 #21 Del Skrevet 6. februar 2008 jeg er imponert over hvor mange måter "interessert" kan skrives på, og lurer litt på hvorfor akkurat dette ordet er så himla vanskelig å skrive :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 6. februar 2008 #22 Del Skrevet 6. februar 2008 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Mere er fullstendig gangbar norsk; faktisk er det foretrukket i riksmål. Hvis jeg hadde vært i det klasserommet skulle jeg tatt læreren i skole for å være en samnorsk-elskende kvakksalver. Hva? Er jeg blitt offer for vranglære? Dette må jeg undersøke nærmere. Men hvorfor sørger rettskrivingsprogrammet i Word for å fjerne den e-en når du prøver å skrive mere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 6. februar 2008 #23 Del Skrevet 6. februar 2008 Åh, jeg kan irritere meg grønn over skrivefeil - f.eks i annonser hvor de søker etter folk som er gode i norsk rettskrivning, og så er annonsen full av orddelingsfeil. Eller - det er ikke helt riktig at jeg irriterer meg - det er vel mer snakk om selvrettferdig godting, litt sånn "Haha, så dårlige de er til å skrive". Men synes ikke at unge er noe verre enn eldre, det er mange godt voksne som ikke kan rettskrivning også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Farao på ferie Skrevet 6. februar 2008 #24 Del Skrevet 6. februar 2008 Hva? Er jeg blitt offer for vranglære? Dette må jeg undersøke nærmere. Men hvorfor sørger rettskrivingsprogrammet i Word for å fjerne den e-en når du prøver å skrive mere? "Mere" var, sammen med mange andre ord, bannlyst under språkstriden. For eksempel var det inntil nylig bare tillat å skrive "sju", og ikke "syv". Jeg sjekket litt og fant ut at "mere" kom inn i varmen igjen 1. juli 2005. (http://www.sprakrad.no/Aktuelt/Rettskrivningsendringer_fra_1/) Word-versjonen din er kanskje fra før det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 6. februar 2008 #25 Del Skrevet 6. februar 2008 "Mere" var, sammen med mange andre ord, bannlyst under språkstriden. For eksempel var det inntil nylig bare tillat å skrive "sju", og ikke "syv". Jeg sjekket litt og fant ut at "mere" kom inn i varmen igjen 1. juli 2005. (http://www.sprakrad.no/Aktuelt/Rettskrivningsendringer_fra_1/) Word-versjonen din er kanskje fra før det? Nok et tegn på at jeg (og pcn min) er blitt gammal.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. februar 2008 #26 Del Skrevet 8. februar 2008 Hi hi, jeg visste det ville bli noe tull her. Kjente at fingrene liksom dirret når jeg skulle skrive det her innlegget. Ble så utrolig fokusert på fingrene på tastene at jeg bommet flere ganger. Og selvsagt måtte feilen komme nå! Nei, jeg leste ikke over innlegget, og det førte til noen problemer, ser jeg Men jeg kunne jo ha latet som om jeg bevisst hadde lagt inn feilen der, for å sjekke om noen er våkne.... Forresten, hadde du gransket språket mitt så inngående hvis ikke jeg hadde skrevet om skrivefeil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 8. februar 2008 #27 Del Skrevet 8. februar 2008 Jeg er enig i at det er mye dårlig språk, både muntlig og skriftlig, spesielt hos ungdom. Men jeg må "arrestere" deg for noe du skriver. Det heter ikke "latet som", men "lot som". Å late-later-lot-(har) latt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 8. februar 2008 #28 Del Skrevet 8. februar 2008 En tekst kan være fri for gramatikk- og rettskrivningsfeil, men likevel være svak. Jeg irriterer meg nesten mer over dårlig språk enn skrivefeil. Det kan være fort gjort å bomme litt på tastaturet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tessie Skrevet 19. februar 2008 #29 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er feil i overskriften.... Det heter RETTSKRIVNING og ikke RETTSKRIVING..... Kanskje greit å få det rett før man starter en slik tråd????????????????????????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #30 Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg føler faktisk at jeg har blitt dårligere i språk etter å ha vært aktiv på KG. Dette fordi så mange ulike skriver her - og det inkluderer mange med dårlig språk og med feil gramatikk. Irriterende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #31 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er feil i overskriften.... Det heter RETTSKRIVNING og ikke RETTSKRIVING..... Kanskje greit å få det rett før man starter en slik tråd????????????????????????? TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) skriving el. skrivning -a el. -en det å skrive; øving i å skrive elevene har en time s- i uka Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 20. februar 2008 #32 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg tror det kommer av rein og skjær latskap! Og at man er "nerd og teit" om man faktisk er god på skolen, og ikke "kul og populær". Da jeg begynte på VK1 som det het da, altså andre året på vgs, og jeg fikk yrkesfag, så da hadde jo hele klassen valgt hva halve timeplanen skulle bestå av, altså yrkesfaget vi hadde valgt. Likevel var motivasjonen på bunn, folk var på et utrolig lavt nivå både i matte og engelsk (muntlig). Hvordan de ordla seg skriftlig aner jeg ikke, tviler på at det var så mye bedre. Jeg har stor forståelse for skrivevansker, men som jeg pleier å si: De som har det, vet det jo sikkert selv. Og de vet også at de burde se over det de skriver 1-2 ganger før de poster. De som bare poster en masse "drit" som tydeligvis ikke er sett over i det hele tatt, de har neppe skrivevansker, de er bare "dumme/late" og har ikke giddet å lære seg ordentlig norsk, ofte så er det de skriver (når man endelig forstå hva det står) temmelig "dumt" skrevet også, så det lyser jo mangel på kunnskap lang vei. Folk med skrivevansker kan jo uttrykke seg vel så bra som de som kan skrive, bare med litt flere skrivefeil, om dere skjønner? At innholdet viser at de både vil og klarer å forstå ting. Denne klassen jeg gikk i besto vel av 12 elever da vi startet, 7 stk fikk vel vitnemål tror jeg.. resten slutta i løpet av året.. Men da var flertallet "dumme/late". Tviler på at noen av dem hadde andre lærevansker enn en håpløs holdning. For de verken ville eller klarte noe som helst følte jeg. Selv har jeg alltid hatt lett for å lære, og ville virkelig gjøre en innsats siden det var mitt siste år.. lå an til 5 i flere fag, og når noen spurte meg hva jeg fikk på prøver svarte jeg jo ærlig.. Etterhvert så sank flere andre i klassen veldig i karakterer, og jeg var nesten alene om å få 5, og noen få fikk 4.. Jeg ble rett og slett fryst ut av flertallet, følte det var veldig "herrehud du følger jo med på skolen, du er teit ass!". De avbrøt undervisningen konstant, "MÅ HA PAUSE NÅ!", klarte ikke å spørre høflig om de kunne gå ut noen minutt og lufte seg, noe enhver lærer nok hadde godtatt om det f eks var pga dobesøk og man spurte greit. Roping har aldri hjulpet for noe.. Så de ville jo ikke følge med heller! Og uansett hvor mange ganger læreren vår forklarte den ganske så enkle matten vi hadde, så gikk det ikke inn. Et flertall av 12 stk kan ikke ha mattelærevansker alle sammen? Det var rett og slett for mange til at jeg tror det. Og når jeg ble fryst ut som var "flink" så sier det jo alt om holdningen. Slike elever burde bare bli kastet ut av skolen etter mening. Det var tydelig etter et halvt år at de som ennå var i klassen ikke hadde så lyst å lære så mye, men slutte gadd de ikke! De burde bare blitt sendt rett ut og sagt at "greit da kan dere sitte der uten et yrke i bakhånd og bli prostituerte eller noe siden de ikke kreves noe utdannelse for det. Eller tigger." Eller ihvertfall sagt det til elevene, og prøvd å vekke dem. Dessverre tror jeg ikke det ville hjulpet. skal nevnes at flertallet tok påbygg og gikk ikke i lære engang.. altså en ganske så bortkastet måte å få studiekompetanse på.. de kunne jo bare gått allmenn?! Og hengt seg fast i et yrke de ikke gadd å lære engang? Ikke at jeg tror de ville fulgt mer med på allmenn, men da kunne vi få i klassen som faktisk VILLE sluppet dem. Elevenes holdning må endres! Ikke bøker eller lærere. De må lære at vil de faktisk bli noe nyttig her i livet så skader det ikke å gidde å lære seg noe. Det tror jeg er årsaken bak så mye skrivefeil overalt også. Man blir premiert ved å stemples som "kul" om man ikke er "flink nerd". Da taper man venner og popularitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #33 Del Skrevet 20. februar 2008 lillemy, jeg må si at det du skriver er ganske tungt å lese. Mest sannsynlig fordi du ikke kan å bruke komma, men også fordi du ordlegger deg på en unødvendig kronglete måte. Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi jeg blir litt provosert når en "skoleflink, flinkere enn alle", ikke klarer å skrive godt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 20. februar 2008 #34 Del Skrevet 20. februar 2008 lillemy, jeg må si at det du skriver er ganske tungt å lese. Mest sannsynlig fordi du ikke kan å bruke komma, men også fordi du ordlegger deg på en unødvendig kronglete måte. Grunnen til at jeg skriver dette, er fordi jeg blir litt provosert når en "skoleflink, flinkere enn alle", ikke klarer å skrive godt selv. Jeg sier ikke at jeg er "flinkere enn alle", men at jeg vet at jeg har lett for det. Og jeg sier også at jeg har stor forståelse for ulike typer lærevansker. Jeg går heller ikke rundt og sier til folk at "haha jeg er bedre enn deg!". Mange som gjør det, og jeg hater det selv. For ofte så er de ikke bedre enn hvem som helst uansett. Men bedre i noen få ting. Sikkert noen som er bedre enn meg i noe også, uten at det bryr meg noe særlig. Jeg har ingenting imot kritikk, men kan du utdype hvor du mener jeg har skrevet noe vanskelig? Og jeg bruker jo komma mye! Vet jeg har en uvane å skrive litt lange setninger, men jeg husker da komma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #35 Del Skrevet 20. februar 2008 De som bare poster en masse "drit" som tydeligvis ikke er sett over i det hele tatt, de har neppe skrivevansker, de er bare "dumme/late" og har ikke giddet å lære seg ordentlig norsk, ofte så er det de skriver (når man endelig forstå hva det står) temmelig "dumt" skrevet også, så det lyser jo mangel på kunnskap lang vei. Det var dette jeg tenkte på, og akkurat denne følelsen jeg satt igjen med, etter å ha lest det du hadde skrevet. Ja, jeg kan godt gi eksempler på noen av setningene jeg måtte lese flere ganger for å få noe mening ut av, fordi de er kronglete/dårlig formulert: Og når jeg ble fryst ut som var "flink" så sier det jo alt om holdningen. Det var tydelig etter et halvt år at de som ennå var i klassen ikke hadde så lyst å lære så mye, men slutte gadd de ikke! De burde bare blitt sendt rett ut og sagt at "greit da kan dere sitte der uten et yrke i bakhånd og bli prostituerte eller noe siden de ikke kreves noe utdannelse for det. De må lære at vil de faktisk bli noe nyttig her i livet så skader det ikke å gidde å lære seg noe. Det tror jeg er årsaken bak så mye skrivefeil overalt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemy8808 Skrevet 20. februar 2008 #36 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Og når jeg ble fryst ut som var "flink" så sier det jo alt om holdningen. Altså, jeg jobbet og fulgte med i timen, og var dermed "flink", og det var tydeligvis ikke bra nok for resten av dem. At jeg faktisk gjorde det jeg burde på skolen. Og ble da fryst ut og hadde etterhvert ingen venner i klassen. De jeg var blitt litt venner med, sluttet. Det var tydelig etter et halvt år at de som ennå var i klassen ikke hadde så lyst å lære så mye, men slutte gadd de ikke! Det burde jeg jo hatt et komma ser jeg. Altså: Det var tydelig etter et halvt år var gått, at de som fortsatt var i klassen, ikke hadde så lyst å lære noenting, men de slutte gadd de ikke! De burde bare blitt sendt rett ut og sagt at "greit da kan dere sitte der uten et yrke i bakhånd og bli prostituerte eller noe siden de ikke kreves noe utdannelse for det. Ja hva er det å lure på der? At man sier til folk at de kan sitte der uten utdannelse og blir noe som ikke krever utdannelse (og dermed har lav status). De må lære at vil de faktisk bli noe nyttig her i livet så skader det ikke å gidde å lære seg noe. Det tror jeg er årsaken bak så mye skrivefeil overalt også. Greit, et komma der også. Du er nå den eneste som faktisk har ment at jeg bruker for lite komma. Skriver ofte lange innlegg på forum og aldri noen som har sagt det før. Men du skal ha ros for at du faktisk kunne dra fram eksempler! HATER folk som sier "du skriver noe feil/dårlig/blablabla" og når man ber dem om eksempler så blir det stille. De klager rett og slett bare for å klage, ikke for å hjelpe folk til å bli bedre. Så setningen over blir da: De må lære på skolen at om de faktisk vil bli noe nyttig her i livet, så skader det ikke å gidde å lære seg noe. Og til mitt forsvar: Jeg har ikke spist noe siden igår pga jeg skal på sykehuset for undersøkelse og må da faste. Man blir litt smårar i hodet av sånt, og når jeg skriver såpass lange innlegg så er det fort gjort å overse noe. Jeg ser alltid over det jeg skriver minst 2 ganger, spesielt når det er så langt, for å luke ut dårlige setninger og småfeil der jeg har trykket feil. Men idag er ikke hodet med. Å ha en dårlig dag kan likevel ikke forklare de tusenvis av skrivefeilene man kommer over. Så det må være noe dypere enn dårlig konsentrasjon enkelte dager for enkelte personer. Endret 20. februar 2008 av lillemy8808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2008 #37 Del Skrevet 20. februar 2008 Og når jeg ble fryst ut som var "flink" så sier det jo alt om holdningen. Altså, jeg jobbet og fulgte med i timen, og var dermed "flink", og det var tydeligvis ikke bra nok for resten av dem. At jeg faktisk gjorde det jeg burde på skolen. Og ble da fryst ut og hadde etterhvert ingen venner i klassen. De jeg var blitt litt venner med, sluttet. Det var tydelig etter et halvt år at de som ennå var i klassen ikke hadde så lyst å lære så mye, men slutte gadd de ikke! Det burde jeg jo hatt et komma ser jeg. Altså: Det var tydelig etter et halvt år var gått, at de som fortsatt var i klassen, ikke hadde så lyst å lære noenting, men de slutte gadd de ikke! Ja hva er det å lure på der? At man sier til folk at de kan sitte der uten utdannelse og blir noe som ikke krever utdannelse (og dermed har lav status). De må lære at vil de faktisk bli noe nyttig her i livet så skader det ikke å gidde å lære seg noe. Det tror jeg er årsaken bak så mye skrivefeil overalt også. Men du skal ha ros for at du faktisk kunne dra fram eksempler! HATER folk som sier "du skriver noe feil/dårlig/blablabla" og når man ber dem om eksempler så blir det stille. De klager rett og slett bare for å klage, ikke for å hjelpe folk til å bli bedre. Jeg klager ikke bare for å klage, går aldri inn og kommenterer skrivingen til folk, bortsett fra i tråder som handler om akkurat det. Og jeg mener ikke at jeg ikke skjønner det du skriver, men heller at du burde tenke litt på hvordan du fremstiller ting. Kan vise litt mer med et av eksemplene ovenfor, siden jeg er enig med deg i at det er bedre å være konstruktiv enn å bare slenge surhet. De burde bare blitt sendt rett ut og sagt at "greit da kan dere sitte der uten et yrke i bakhånd og bli prostituerte eller noe siden de ikke kreves noe utdannelse for det. Her skjønner jeg selvfølgelig hva du mener, det er ikke innholdet jeg stusser på, men formuleringen."De burde blitt sendt rett ut og sagt at.." Hvem burde sagt det? Du kunne skrevet at "noen burde sendt dem rett ut og sagt at..". Videre skriver du "bli prostituert eller noe siden de ikke kreves noen utdannelse for det", her er det mange ord og lite sammenheng. Hva med "bli prostituert eller noe som ikke krever utdanning". For mye er ikke nødvendigvis det beste når man skal formulere seg! Tips til deg, ikke bruk mange pro-ord der det er uklart hvilke ord de erstatter! Og ta bort unødvendige ord fra setningene dine, veldig mange "så" og "vel" kommer i veien for innholdet og leseflyten. Lykke til hos legen i dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 20. februar 2008 #38 Del Skrevet 20. februar 2008 Lillemy: Hvis du er klar over at du ikke skriver feilfritt og svært godt selv, kaster du på en måte stein i glasshus ved å kritisere andre. Jeg studerer/jobber selv i et yrke hvor gode formuleringsevner er en selvfølgelighet, men til tross for at jeg generelt skriver godt, er jeg da vitterlig klar over at jeg har diverse slurvefeil og svakheter. Personlig synes jeg det blir for dumt å pirke på og kritisere andre når en ikke tåler kritikk selv. Du skriver at du tåler kritikk, men svarene dine gir inntrykk av noe ganske annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå