Gå til innhold

Hvordan holde katt i nakkeskinnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal fjerne plaster etter sterilisering og prøver å finne ut hvordan jeg skal ta katta i nakkeskinnet, så den er helt rolig mens vi gjør det.

Den skal være helt paralysert når man gjør det, ikke sant? Ikke se seg rundt og begeve seg litt?

Skjønner ikke hvorfor legen har satt på plaster, må være bedre med litt bandasje og sånn teip... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke holde en katt i nakkeskinnet. Finn en annen måte å gjøre det på.

Skrevet

Selvfølgelig kan man det!

Det må jeg gjøre hver gang jeg børster katten min, hvis ikke blir jeg angrepet.

Skrevet

Nei, man kan ikke det.

Kattemammaer bærer kattungene sine i nakkeskinnet. Kattungenakkeskinn er mer "tøyelig og bøyelig" enn en voksen katts nakkeskinn. Voksne katter skal ALDRI bæres i nakkeskinnet. ALDRI.

Skrevet

Var vel snakk om å holde, og ikke bære. Når katta mi oppfører seg som en skikkelig faen hender det jeg tar a i nakkeskinnet. Hu har ikke blitt skada enda.

Skrevet
Nei, man kan ikke det.

Kattemammaer bærer kattungene sine i nakkeskinnet. Kattungenakkeskinn er mer "tøyelig og bøyelig" enn en voksen katts nakkeskinn. Voksne katter skal ALDRI bæres i nakkeskinnet. ALDRI.

Jeg har ikke noe valg.

Skrevet
Nei, man kan ikke det.

Selvsagt skal ikke trådstarter løfte katten etter nakkeskinnet - hvordan i all verden skulle dyreplageri hjelpe henne til å fjerne plasteret? En katt som har vondt vil vel være enda vanskeligere å få rolig.

Men voksne katter husker fremdeles hvordan det var da de var små, og om man tar et lite grep i nakkeskinnet (ikke hardt; knapt et fast grep, engang), så oppfatter de det som dominans fra eiers side, og vil sannsynligvis roe seg helt.

Faren min hadde en katt som hadde en tendens til å plutselig begynne å bite og klore under kos, men han sluttet nesten helt med det etter at jeg en gang tok (forsiktig, må jeg vel understreke igjen) i nakken hans og sa fra i et strengt tonefall.

Skrevet

Man skal ikke løfte/bære en katt i nakkeskinnet. Men det er helt greit å holde nakkeskinnet, for å gi medisiner, fjerne plaster, klagger, putte i bur, ol.

Hvis du ikke har gjort det før prøv forsiktig å ta ulike tak, når katten hviler vekten på noe, så merker du når kroppen strammer seg og blir mye stivere. Nakkeskinnet er også løsere og lettere å få tak på der du skal holder. Noen katter krummer seg sammen når man gjør det, andre strekker seg ut i motsatt retning. De vil fortsatt se seg rundt og bevege seg litt, men de slutter å gjøre store, voldsomme bevegelser.

Skrevet
Hvis du ikke har gjort det før prøv forsiktig å ta ulike tak, når katten hviler vekten på noe, så merker du når kroppen strammer seg og blir mye stivere. Nakkeskinnet er også løsere og lettere å få tak på der du skal holder. Noen katter krummer seg sammen når man gjør det, andre strekker seg ut i motsatt retning. De vil fortsatt se seg rundt og bevege seg litt, men de slutter å gjøre store, voldsomme bevegelser.

Takk for svar... Men vi ringte til dyrlegen, og kunne komme ned dit med en gang, så dyrlegen tok av plasteret. Og vi var visst langt fra de første som kom dit i det ærendet... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...