Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Diskuterer dere på samme måte (irl) med en på deres egen alder som med en som er dobbelt så gammel?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Logikken blir jo den samme, men kanskje ordene er litt forskjellige.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Logikken blir jo den samme, men kanskje ordene er litt forskjellige. Ok, takk for svar. Men hva med f.eks. det at den eldste kanskje har mer erfaring enn den yngste. Teller det når dere diskuterer? Jeg mener ikke at man nødvendigvis besitter de beste svarene fordi man er eldst, men lurer på om mulig mer erfaring er noe som trekkes inn i vurderingen når de yngste fremmer sine argumenter, eller vil motargumentere mot den eldre.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Men hva med f.eks. det at den eldste kanskje har mer erfaring enn den yngste. Teller det når dere diskuterer? Jeg mener ikke at man nødvendigvis besitter de beste svarene fordi man er eldst, men lurer på om mulig mer erfaring er noe som trekkes inn i vurderingen når de yngste fremmer sine argumenter, eller vil motargumentere mot den eldre. Ja, hvis den eldste faktisk har mer erfaring med hensyn til saken. Hvis A (20) som har vært interessert i biler hele livet diskuterer med B (40) som aldri har hatt den interessen er det jo ingen selvfølge at A skal høre på B. Men hvis det derimot handler om mer generelle spørsmål i livet bør nok den yngste være mer lydhør for gode argumenter. Jeg tror ikke argumentene mine ville vært annerledes overfor en eldre person enn en yngre, bortsett fra at jeg ville vinklet dem inn mot den gitte aldersgruppen. For å øke gjennomslagskraften ville referansene vært til temaer som personen kjente osv.
Gjest Gjest Julie Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Nå er ikke jeg rundt 20 år men det skal sies at aldersarroganse er en skitten taktikk. "Jeg er eldre enn deg, derfor skal du høre på meg fordi jeg vet best" er en gammel og levende taktikk mange bruker. Den er usaklig av de som er eldst i diskusjonen. Det er mulig den eldre faktisk vet best i en gitt situasjon, men det er i såfall i kraft av argumentasjonen, ikke alderen.
Gjest javac Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Jeg vet ikke hva du mener med "rundt 20", men jeg er nok også diskvalifisert fra denne gruppen uansett hvordan man velger å tolke det. Jeg har aldri opplevd at noen drar frem "alderskortet" i de meningsutvekslingene jeg har hatt opp igjennom årene, og jeg har hatt en del av dem. Faktisk har jeg foretrukket å diskutere med mennesker som er eldre enn meg, og har også alltid opplevd å bli tatt alvorlig. Jeg har blant annet hatt mange diskusjoner om alt mellom himmel og jord med min far, gjerne over et glass øl, konjakk eller Jäger, og jeg tror faktisk han verdsetter dette like mye som jeg gjør. Andre som veldig gjerne ønsker å lufte sine meninger ovenfor meg, er foreldrene til vennene mine. De aller fleste av vennene mine diskuterer jeg derimot sjelden noe særlig med. Jeg tror egentlig ikke at alderen har noe betydning så lenge begge parter føler at de stiller mentalt likt i diskusjonen. Jeg merker jo selv at jeg fort mister interessen når motparten, i hvert fall slik jeg oppfatter det, ganske tydelig er på bærtur. Slik jeg ser det, så spilles "alderskortet" når: a) "Gamlingen" har sluppet opp for argumenter, føler seg overkjørt og ønsker seg ut av diskusjonen. b) "Jyplingen" er tydelig umoden og fullstendig ute og sykler. "Alderskortet" brukes for å runde av diskusjonen. Når det er sagt, så er de to punktene ikke nødvendigvis gjensidig utelukkende..
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Jeg diskuterer gjerne på en annen måte med folk jeg vet har mer erfaring innen det aktuelle området. Men jeg forholder meg ikke så mye til alder, tror jeg. Om noen skulle ha en nedlatende "jeg vet best"-holdning, så lar jeg meg ikke affisere så mye av det. Dvs. det kan irritere meg, men blir ikke noe spakere i diskusjonen. Egentlig er det ikke så alt for ofte jeg opplever slike holdninger, syns jeg. Jeg håper forøvrig ikke at jeg selv virker nedlatende når jeg diskuterer med folk som er yngre enn meg. Hilsen en i 20-årene.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 Nå er ikke jeg rundt 20 år men det skal sies at aldersarroganse er en skitten taktikk. "Jeg er eldre enn deg, derfor skal du høre på meg fordi jeg vet best" er en gammel og levende taktikk mange bruker. Den er usaklig av de som er eldst i diskusjonen. Det er mulig den eldre faktisk vet best i en gitt situasjon, men det er i såfall i kraft av argumentasjonen, ikke alderen. Det er ikke snakk om å rakke ned på de som er yngre her. Det er kun et spørsmål fra min side om man forholder seg annerledes til mennesker som er dobbelt så gammel som en selv i diskusjoner irl. Går an å holde seg til topic og ikke konstruere flere problemer enn nødvendig - eller?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Jeg diskuterer gjerne på en annen måte med folk jeg vet har mer erfaring innen det aktuelle området. Men jeg forholder meg ikke så mye til alder, tror jeg. Om noen skulle ha en nedlatende "jeg vet best"-holdning, så lar jeg meg ikke affisere så mye av det. Dvs. det kan irritere meg, men blir ikke noe spakere i diskusjonen. Egentlig er det ikke så alt for ofte jeg opplever slike holdninger, syns jeg. Jeg håper forøvrig ikke at jeg selv virker nedlatende når jeg diskuterer med folk som er yngre enn meg. Hilsen en i 20-årene. Det er ikke snakk om at det er ok å innta en "jeg vet best"-holdning fordi man er eldst. Det er snakk om man på en eller annen måte kanskje diskuterer litt annerledes med de som er dobbelt så gammel som en selv innenfor visse felt. Er det f.eks. like enkelt å si til en som er dobbelt så gammel som en selv at de bør forsøke å oppføre seg mer voksent, som det er å si det til en på sin egen alder? Jeg mener overhodet ikke å være nedlatende ovenfor noen, men har sett en litt merkelig retorikk fra noen ganske unge mennesker her inne, og spør derfor av nysgjerrighet.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Jeg vet ikke hva du mener med "rundt 20", men jeg er nok også diskvalifisert fra denne gruppen uansett hvordan man velger å tolke det. Jeg har aldri opplevd at noen drar frem "alderskortet" i de meningsutvekslingene jeg har hatt opp igjennom årene, og jeg har hatt en del av dem. Faktisk har jeg foretrukket å diskutere med mennesker som er eldre enn meg, og har også alltid opplevd å bli tatt alvorlig. Jeg har blant annet hatt mange diskusjoner om alt mellom himmel og jord med min far, gjerne over et glass øl, konjakk eller Jäger, og jeg tror faktisk han verdsetter dette like mye som jeg gjør. Andre som veldig gjerne ønsker å lufte sine meninger ovenfor meg, er foreldrene til vennene mine. De aller fleste av vennene mine diskuterer jeg derimot sjelden noe særlig med. Jeg tror egentlig ikke at alderen har noe betydning så lenge begge parter føler at de stiller mentalt likt i diskusjonen. Jeg merker jo selv at jeg fort mister interessen når motparten, i hvert fall slik jeg oppfatter det, ganske tydelig er på bærtur. Slik jeg ser det, så spilles "alderskortet" når: a) "Gamlingen" har sluppet opp for argumenter, føler seg overkjørt og ønsker seg ut av diskusjonen. b) "Jyplingen" er tydelig umoden og fullstendig ute og sykler. "Alderskortet" brukes for å runde av diskusjonen. Når det er sagt, så er de to punktene ikke nødvendigvis gjensidig utelukkende.. Det er IKKE snakk om å spille noe "alderskort". Irl ser du alderen - her inne gjør du det ikke. Kan dere holde dere til topic??
Gjest javac Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Det er IKKE snakk om å spille noe "alderskort". Irl ser du alderen - her inne gjør du det ikke. Kan dere holde dere til topic?? I såfall får du presisere nærmere hva du vil frem til. Jeg kan ikke gjette meg til hva du mener på basis av noe som i utgangspunktet var et veldig åpent spørsmål. Dersom du føler det er en grunn til at du blir avspist med mindre hyggelige kommentarer og irritasjon, så begynner jeg egentlig å ane hvorfor.
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Det er ikke snakk om at det er ok å innta en "jeg vet best"-holdning fordi man er eldst. Det er snakk om man på en eller annen måte kanskje diskuterer litt annerledes med de som er dobbelt så gammel som en selv innenfor visse felt. Er det f.eks. like enkelt å si til en som er dobbelt så gammel som en selv at de bør forsøke å oppføre seg mer voksent, som det er å si det til en på sin egen alder? Jeg mener overhodet ikke å være nedlatende ovenfor noen, men har sett en litt merkelig retorikk fra noen ganske unge mennesker her inne, og spør derfor av nysgjerrighet. Jeg trodde ikke det var det du mente. Jeg svarte på det du spurte om, og trakk spørsmålet litt videre, siden noen eldre tror at de vet best. Når du ikke er mer spesifikk i startinnlegget, er det ikke rart om svarene som kommer også går litt utenfor det temaet du opprinnelig hadde tenkt til å diskutere. Jeg tolket innlegget som at du var rundt 20 år, og lurte på hvordan jevnaldrende diskuterer med eldre. Men nå lurer jeg altså på om du er eldre enn 20 selv. For å svare på det du spør om igjen, så opplever jeg det ikke som noe vanskeligere å si at en eldre må oppføre seg mer voksent, siden umodne mennesker fins i alle aldre. Men felles for alle aldre, er at jeg ikke ville si noe slikt til hvem som helst. Altså er det bare familie som eventuelt får slike beskjeder. Syns du selv at det ikke er på sin plass å si til en eldre person at vedkommende må oppføre seg mer voksent?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 I såfall får du presisere nærmere hva du vil frem til. Jeg kan ikke gjette meg til hva du mener på basis av noe som i utgangspunktet var et veldig åpent spørsmål. Dersom du føler det er en grunn til at du blir avspist med mindre hyggelige kommentarer og irritasjon, så begynner jeg egentlig å ane hvorfor. Nei, jeg gjør ikke det, men du er fri til å la være å engasjere deg i denne tråden. Merkelig at det ikke går an å la være å gjøre noe personlig. Jeg har ikke med et eneste ord skrevet noe om at jeg har opplevd noe negativt i forhold til alder hverken den ene eller den andre veien. (Men jeg tillater meg å tro at du nok hadde ordlagt deg annerledes til en person irl enn hva du gjør i det innlegget)
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #14 Skrevet 4. februar 2008 Jeg trodde ikke det var det du mente. Jeg svarte på det du spurte om, og trakk spørsmålet litt videre, siden noen eldre tror at de vet best. Når du ikke er mer spesifikk i startinnlegget, er det ikke rart om svarene som kommer også går litt utenfor det temaet du opprinnelig hadde tenkt til å diskutere. Jeg tolket innlegget som at du var rundt 20 år, og lurte på hvordan jevnaldrende diskuterer med eldre. Men nå lurer jeg altså på om du er eldre enn 20 selv. For å svare på det du spør om igjen, så opplever jeg det ikke som noe vanskeligere å si at en eldre må oppføre seg mer voksent, siden umodne mennesker fins i alle aldre. Men felles for alle aldre, er at jeg ikke ville si noe slikt til hvem som helst. Altså er det bare familie som eventuelt får slike beskjeder. Syns du selv at det ikke er på sin plass å si til en eldre person at vedkommende må oppføre seg mer voksent? Fint du sporer tilbake igjen. Hvis tråden dras i den retningen du begynte med så er den ikke lenger relevant i forhold til topic. Jeg ordlegger meg nok noe i forhold til folks alder. Det betyr ikke at jeg er nedlatende ovenfor de som er yngre enn meg, men mer at jeg nok automatisk tar hensyn til den livserfaringen den eldre har. Da teller det inn at jeg er åpen for at det godt kan være mange årsaker til at vedkommende handler som vedkommende gjør - noe jeg kanskje ikke forstår fordi jeg ikke har samlet tilsvarende livserfaring. Det igjen betyr ikke at en som er eldre automatisk er den som har mest livskvalitet. Da jeg var 20 hadde jeg uansett aldri fått meg til å svare uhøflig til en som var dobbelt så gammel som meg, og iallefall ikke ment jeg var kapabel til å fortelle noen sannheter om livets realiteter. -- Til første gjest som svarte. Jeg skrev noe til det andre innlegget du skrev også, men det ble borte i en sidekræsj her. Vil bare si det, så du ikke tror jeg overså det du skrev.
Amalie_85 Skrevet 4. februar 2008 #15 Skrevet 4. februar 2008 Nei jeg snakker ikke noe anderledes til f.eks. kassadama på 40 enn kassadama på 20. Men hvis jeg virkelig skal gå inn i en samtale så merker jeg veldig fort hvor jeg skal legge meg i væremåte. Så sånn sett snakker jeg jo anderledes til forskjellige aldersgrupper, men det har med hvor de er i livet selv. Har ei i klassa som er like gammel som meg, men jeg snakker til ho som om ho skulle vært yngre føler jeg fordi ho oppfører seg deretter og virker som ho ikke har mer....hva skal jeg si.....ho er litt kort! Men det samme har da skjedd med folk som er eldre, og noen ganger føler jeg jo at folk som er yngre enn meg ofte er den som virker eldre. Så det er veeeeldig forskjellig
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #16 Skrevet 4. februar 2008 Nei jeg snakker ikke noe anderledes til f.eks. kassadama på 40 enn kassadama på 20. Men hvis jeg virkelig skal gå inn i en samtale så merker jeg veldig fort hvor jeg skal legge meg i væremåte. Så sånn sett snakker jeg jo anderledes til forskjellige aldersgrupper, men det har med hvor de er i livet selv. Har ei i klassa som er like gammel som meg, men jeg snakker til ho som om ho skulle vært yngre føler jeg fordi ho oppfører seg deretter og virker som ho ikke har mer....hva skal jeg si.....ho er litt kort! Men det samme har da skjedd med folk som er eldre, og noen ganger føler jeg jo at folk som er yngre enn meg ofte er den som virker eldre. Så det er veeeeldig forskjellig Akkurat, man forstår på en måte instinktivt hvordan man snakker til hverandre. Det gjør man gjerne fordi man ser en forskjell i alder + at man ser ansiktsuttrykk og kroppsspråk irl som også har mye å si for hvordan man møter andre mennesker i samtale. Dette er noe man ikke kan benytte seg av her inne, og derfor tror jeg også at det oppstår en del konflikter - nettopp fordi en på 40 kan føle det som litt provoserende at en på 18 kommer og virkelig forteller vedkommende hvordan man skal oppføre seg. Greia er vel litt at her inne går man kanskje lett utfra at alle er like gamle som en selv, og behandler folk utfra det.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #17 Skrevet 4. februar 2008 Akkurat, man forstår på en måte instinktivt hvordan man snakker til hverandre. Det gjør man gjerne fordi man ser en forskjell i alder + at man ser ansiktsuttrykk og kroppsspråk irl som også har mye å si for hvordan man møter andre mennesker i samtale. Dette er noe man ikke kan benytte seg av her inne, og derfor tror jeg også at det oppstår en del konflikter - nettopp fordi en på 40 kan føle det som litt provoserende at en på 18 kommer og virkelig forteller vedkommende hvordan man skal oppføre seg. Greia er vel litt at her inne går man kanskje lett utfra at alle er like gamle som en selv, og behandler folk utfra det. Og det er vel egentlig bare en fordel, for da blir det som virkelig betyr noe, nemlig argumentene, tillagt mest vekt.
Noli Skrevet 4. februar 2008 #18 Skrevet 4. februar 2008 Diskuterer dere på samme måte (irl) med en på deres egen alder som med en som er dobbelt så gammel? Ja.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #19 Skrevet 4. februar 2008 Og det er vel egentlig bare en fordel, for da blir det som virkelig betyr noe, nemlig argumentene, tillagt mest vekt. Men er jo ikke det som denne tråden dreier seg om. Hvis dere vil vri den i andre retninger kan dere vel starte en ny tråd? Men jeg er enig med deg i at det er argumentene som bør veie tyngst, selv om jeg f.eks. ikke ser det som så veldig godt argument at en på 18 forteller en på 40 at man bør slutte å være så barnslig kun fordi man er uenig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå