Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #21 Del Skrevet 7. februar 2008 Å foreta masseutsendelser fra skatteetaten tar ikke lang tid. Det styres elektronisk på bakgrunn av databaserte opplysninger. Å sitte i telefonen for å kartlegge dette selv, kan ikke engang sammenlignes. Men for all del, du gjør som du vil. Godt skrevet! Og i tillegg vil jeg igjen poengtere at årsaken til at skatteetaten ikke selv kan fylle ut dette er at de ikke en gang vet hvilken av boligene du bor i. Og de vet ikke om du mangler dette bolignummeret i din bolig eller ei heller (bolignummerene SKAL jo i teorien ha blitt sendt ut til alle). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 7. februar 2008 #22 Del Skrevet 7. februar 2008 Med den uthevede setningen din avslører du jo holdninger som jeg ikke engang orker å diskutere. Vi kunne diskutert akkurat det masse, men det er ikke sikkert du har noe å komme med? Å sitte i telefonen for å kartlegge dette selv, kan ikke engang sammenlignes. Men for all del, du gjør som du vil. Hvorfor kan det ikke sammenlignes? Kan du gi meg en grunn til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 7. februar 2008 #23 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvorfor kan det ikke sammenlignes? Kan du gi meg en grunn til det? Fordi, som jeg tidligere har skrevet, kreves det nesten ingen menneskelige ressurser å foreta elektroniske masseutsendelser. Å sitte i telefonen å kartlegge forhold som ikke engang i utgangspunktet er skatteetatens ansvar, krever mange menneskelige ressurser fra en etat som allerede er preget av ressursknapphet, slik veldig mange andre offentlige etater er. At det er en utbredt oppfatning at det stort sett arbeider udugelige mennesker i det offentlige er jeg klar over. Jeg tror imidlertid ikke dermed at det stemmer. I Norge er det et enormt byråkrati som skal forvaltes. NAV, Skatteetaten, politietaten, sykehusene, kommuneadministrasjoner, utdanningsinstitusjoner osv, har enorme arbeidsoppgaver i tillegg til å ha en bemanning som ressursmessig er skåret til beinet. Jeg tror altså ikke det stemmer at alle i staten er udugelige selvom du er av den oppfatning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 7. februar 2008 #24 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) I dette tilfellet er det snakk om mange tusen brev og man kan jo bare tenke seg hvor mye tid det ville kostet å ringe rundt og sjekket opp bolignummeret på alle sammen. Fra tid til annen har man slike oppryddinger i registre o.l. og da sender man ut masseutsendelser, nettopp fordi det krever ganske lite ressurser. Og nå er det engang sånn at offentlige etater ofte har lite ressurser, både med tanke på ansatte og penger. Endret 7. februar 2008 av pusla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille blå Skrevet 7. februar 2008 #25 Del Skrevet 7. februar 2008 Problemet er at de faktisk ikke VET hvilken av leilighetene i et flerbolighus du bor i, så da kan de ikke "gjøre det selv". Du er også pliktet til å oppgi nøyaktig adresse når du melder flytting. med mindre man har bolignr tilgjenngelig vet jo ikke de som bor i leilghetene noe mer om dette enn skatteetaten.... som jeg skrev i et innlegg bor jeg i et hus uten bolignr, ganske enkelt fordi huset er registrert som enebolig, vi er 2 stk som bor her og vi er gift, jeg skjønner bare ikke hvorfor de sender et brev om å oppgi bolignr da. Jeg har selvsagt forståelse for at man skal oppgi nøyaktig adresse når man flytter, men det jeg lurer på er jo hvorfor de tror at jeg ikke har gjort det? en ting til jeg lurer veldig på er: en ting er at skatteetaten har mye å gjøre, men det har vel kartvesnet også... de virket noe stresset da jeg ringte for å være helt ærlig.... jeg syntes litt synd på de, håper virkelig skatteetaten varsler de før de sendre ut slike brev slik at de kan ha flere på jobb en stund.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #26 Del Skrevet 11. februar 2008 Aftenposten skrev om bolignr. i dag. Fristen er utvidet til ut februar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå