Gjest Tine23 Skrevet 4. februar 2008 #1 Del Skrevet 4. februar 2008 hei. i dag fikk ejg tilsendt at jeg måtte sende inn bolig nr innen den 11 februar. fordi de ikke hadde opplyst hvilken leilighet som har det nr. men jeg forstår ikke. hvorfor sender de den forespørselen først nå?? jeg har bædd her i ett år. de burde jo spurt om det for lengst. det står nederst: at det er lettere for brannvesen, politi og sykevesen å finne frem og sånnt forstår jeg men hvorfor akkurat nå? virker ikke som de har vært så nøye på det. eller er dette vanlig? skjønner ikke helt. er det fordi noen er syke i familien? er skatteetaten redde for det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #2 Del Skrevet 4. februar 2008 Kanskje det er først nå de har oppdaget at det mangler? At du enten ikke har oppgitt dette i flyttemelding eller at de ikke har klart å registrere det (jeg har opplevd at folkeregisteret har registrert helt fjern adresse på meg på tross av riktige opplysninger fra min side) og oppdaget at det mangler. Det er i hvert fall vanlig å oppgi leilighetsnummer/bolig/bruks/gårdsnummer til folkeregisteret, og det er rimelig å anta at andre offentlige etater også vil ha tilgang på dette. Forresten, hos oss er folkeregisteret og likningskontoret samme sted, kan det være noe slikt hos deg også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #3 Del Skrevet 4. februar 2008 jeg regner med at dette er noe de har begynt med nå, for jeg fikk samme type brev som deg i dag og jeg har bodd her i snart 3 år. ikke har jeg noengang hørt om bolignr heller. Jeg forsøkte å ringe kart etaten som det sto oppgitt, men der var det ikke mulig å få svar.... skal ikke være enkelt vistnok.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. februar 2008 #4 Del Skrevet 5. februar 2008 Vi fikk også dette for en liten stund tilbake. Regner med at det er for å få lettere oversikt over blokker o.s.v. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 5. februar 2008 #5 Del Skrevet 5. februar 2008 Skatteetaten vil sørge for at utleier har oppgitt leiligheten du leier. Det er flere typer skatteunndragelser man kan gjøre hvis man har en leilighet som ikke er registrert. At det er nødvendig for brannvesen o.l. er bare tull og tøys. Dette er en henvendelse som utelukkende er motivert av skattemessige årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fam Skrevet 5. februar 2008 #6 Del Skrevet 5. februar 2008 Det er mange år siden de begynte med dette, 6-7 år siden. Men det er først nå i år at jeg har hørt om at noen har fått det skrivet i postkassen igjen. De har sikkert gått igjennom systemet sitt nå for "å rette opp feila fra igår". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 6. februar 2008 #7 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg fikk brev om dette da jeg flytta for ca 6 mnd. Det gikk rett i bøtta, og jeg fikk purring nå på mandag. Ikke noe å bekymre seg over.. Jeg blir lettere irritert. Skatteetaten sender ut et brev om at bolignummeret mitt mangler, men om at dette kan fåes opplyst på telefon fra Statens Kartverk. Snakk om å gjøre jobben enkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #8 Del Skrevet 6. februar 2008 At det er nødvendig for brannvesen o.l. er bare tull og tøys. Dette er en henvendelse som utelukkende er motivert av skattemessige årsaker. Det er det alldeles ikke! Det kan spare mye tid for ambulansepersonell ol om de vet nøyaktig hvilken leilighet de skal til. Dessuten er det mye mer enn det skattemessige som er årsak til å vite hvor folk bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eve Luna Skrevet 6. februar 2008 #9 Del Skrevet 6. februar 2008 Folkeregisteret ligger under skatteetaten. Det er sikkert derfor det står at det er fra skatteetaten. Og skatteetaten har vært gjennom omfattende reorganisering, med virkning fra 01.01.2008. Muligens at det er i den forbindelse at de ønsker bolignummer oppdateringer. Jeg har også sendt min bolignummer til folkeregisteret når jeg flyttet for 3 år siden, men har allikevel fått purring. Det tok 1 min å registrere det på bolignummer.no. Så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å gi dem din bolignummer når de spør om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 6. februar 2008 #10 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg fikk brev om dette da jeg flytta for ca 6 mnd. Det gikk rett i bøtta, og jeg fikk purring nå på mandag. Ikke noe å bekymre seg over.. Jeg blir lettere irritert. Skatteetaten sender ut et brev om at bolignummeret mitt mangler, men om at dette kan fåes opplyst på telefon fra Statens Kartverk. Snakk om å gjøre jobben enkel. Så du mener at de ansatte i skatteetaten skulle bruke arbeidsdagen sin til å kartlegge dette selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille blå Skrevet 6. februar 2008 #11 Del Skrevet 6. februar 2008 Så du mener at de ansatte i skatteetaten skulle bruke arbeidsdagen sin til å kartlegge dette selv? Jeg lurer faktisk på om det ville tatt kortere tid om de gjorde det selv..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gasse Skrevet 6. februar 2008 #12 Del Skrevet 6. februar 2008 Folkeregisteret ligger under skatteetaten. Det er sikkert derfor det står at det er fra skatteetaten. Folkeregistrering har alltid vært drevet av skattemessige grunner. Josef og Maria vandret ikke til Betlehem for å skrive seg inn i manntallet slik at medisinmennene kunne finne dem hvis de ble syke. Så du mener at de ansatte i skatteetaten skulle bruke arbeidsdagen sin til å kartlegge dette selv? De gjorde faktisk det da numrene ble innført for 5-10 år siden. I hvert fall fulgte jeg tre personer rundt i et bolig- og næringsbygg for å vise dem boenheter. Det er ikke noe galt i det, men jeg må jo si at de ikke akkurat var vennlige og tillitsfulle til det som ble fortalt dem. Hver eneste dør skulle åpnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille blå Skrevet 6. februar 2008 #13 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) jeg fikk et slik brev for noen dager siden og ringte pliktoppfylende for å sjekke bolignr i dag... hva sa de? jo boligen jeg bor er registrert som enebolig, og har dermed ikke noe bolignr..... det er bare mannen min og jeg som bor her, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi har fått dette brevet.... sender de ut slike brev til alle??? eller er det tilfeldig hvem som får dette... hadde det enda stått at de lurte på om det var flere boenheter i huset og om det fantes et bolignr, men nei... det var dette er du pliktig å oppgi osv osv... Endret 6. februar 2008 av lille blå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåmobil Skrevet 6. februar 2008 #14 Del Skrevet 6. februar 2008 dette er da tidkrevende- altså å sitte å vente i telefon kø ove rlengre tid, som om vi ikke har annet å gjøre. Jeg vurdere å sende hele brevet til hus eier, så får han ordne opp i det, er jo hans feil at ikke det er bolignummer på døra her... de sender vel brevet ut til alle som bor i "flerbolighus" som ikke har ført opp bolignummer, trodde jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 6. februar 2008 #15 Del Skrevet 6. februar 2008 Min erfaring er at alle brev fra skatteetaten dreier seg om en eller annen form for kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2008 #16 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg lurer faktisk på om det ville tatt kortere tid om de gjorde det selv..... Problemet er at de faktisk ikke VET hvilken av leilighetene i et flerbolighus du bor i, så da kan de ikke "gjøre det selv". Du er også pliktet til å oppgi nøyaktig adresse når du melder flytting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 7. februar 2008 #17 Del Skrevet 7. februar 2008 Så du mener at de ansatte i skatteetaten skulle bruke arbeidsdagen sin til å kartlegge dette selv? Ja, faktisk. Kan du forsvare at det tar kortere tid å sende ut et brev til meg og å svare på min telefon, enn at de tar en telefon direkte? Forøvrig har jeg bodd i samme leiligheten en gang før, så jeg skulle anta at de hadde funnet bolignummeret i historikken min uansett. Ordet "statsansatte" forklarer jo det meste uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 7. februar 2008 #18 Del Skrevet 7. februar 2008 Ja, faktisk. Kan du forsvare at det tar kortere tid å sende ut et brev til meg og å svare på min telefon, enn at de tar en telefon direkte? Forøvrig har jeg bodd i samme leiligheten en gang før, så jeg skulle anta at de hadde funnet bolignummeret i historikken min uansett. Ordet "statsansatte" forklarer jo det meste uansett. Med den uthevede setningen din avslører du jo holdninger som jeg ikke engang orker å diskutere. Å foreta masseutsendelser fra skatteetaten tar ikke lang tid. Det styres elektronisk på bakgrunn av databaserte opplysninger. Å sitte i telefonen for å kartlegge dette selv, kan ikke engang sammenlignes. Men for all del, du gjør som du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 7. februar 2008 #19 Del Skrevet 7. februar 2008 Å foreta masseutsendelser fra skatteetaten tar ikke lang tid. Det styres elektronisk på bakgrunn av databaserte opplysninger. Å sitte i telefonen for å kartlegge dette selv, kan ikke engang sammenlignes. Men for all del, du gjør som du vil. Og det er akkurat det dette er; en masseutsendelse som er sendt ut i disse dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iingvild Skrevet 7. februar 2008 #20 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Hørte om dette på radioen, at de kom til å sende dette ut. Hvis en person ringer så får brannvesenet opp adresse (mulig) men ikke hvilke dør/etasje. Hvis de bruker 3 minutter på å slå inn feil dør, så kan det være forsent. Endret 7. februar 2008 av iingvild Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå