Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #1 Skrevet 4. februar 2008 Hei!, jeg skal studere medisin i et år for jeg har ganske gode karakterer og jeg vet ikke helt hva jeg vil bli enda. Vil det se bra ut på cv'en om jeg studerer medisin i et år, eller til jeg har funnet ut hva jeg egentlig vil studere? Eller vil det se likt ut som en som har studert samfunnsvitenskapelige fag f. eks?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Det er veldig dårlig gjort å oppta en plass på medisin-studiet om du ikke har noen planer om å fullføre det. Du tar da plassen fra en som virkelig har lyst til å bli lege. I tillegg er medisin et av de dyrere studiene, dvs det koster mer å holde en plass pr. år enn f.eks samfunnsvitenskapelige fag, misbruk av penger. Jeg ville heller ha studert noe der du får fullført noe underveis, årsstudium av et eller annet slag. Medisin vil du kun ha gått et par år av, uten å ha noe igjen for det, men om du tar årsstudium tror jeg det vil være verdt mer på cv-en.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Saken er jo at det kan hende jeg vil like medisin. Da er det jo dermed veldig lurt av meg å gå der et år for om jeg da liker det så er et år allerede unnagjort. Det bryr meg ingenting at studiet er dyrt og at jeg tar opp studieplassen til en annen.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Finnes det ikke medisin årsstudium (som ikke er å ta opp plass på profesjonsstudiet)? Jeg ville heller valgt det, min erfaring fra et medisinsk profesjonsstudium er at mesteparten av undervisningen første året uansett er ganske generell og man på mange måter like gjerne kunne tatt en blokk med realfag (kjemi, organisk kjemi, statistikk f eks ) på et hvilket som helst universitet. I tillegg er det vel anatomi e.l og jeg vet det er noe mer pasientkontakt fra start nå, men jeg skulle fortsatt mene at et årsstudium gir et minst like greit innblikk i fagene.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 Finnes det ikke medisin årsstudium (som ikke er å ta opp plass på profesjonsstudiet)? Jeg ville heller valgt det, min erfaring fra et medisinsk profesjonsstudium er at mesteparten av undervisningen første året uansett er ganske generell og man på mange måter like gjerne kunne tatt en blokk med realfag (kjemi, organisk kjemi, statistikk f eks ) på et hvilket som helst universitet. I tillegg er det vel anatomi e.l og jeg vet det er noe mer pasientkontakt fra start nå, men jeg skulle fortsatt mene at et årsstudium gir et minst like greit innblikk i fagene. Om jeg så om et år finner ut om jeg vil studere medisin da? Da vil det jo ha vært mye bedre å bare begynt rett på profesjonsstudiet, da har jeg jo spart et år. Jeg forstår at planene mine kan være litt "hensynsløse" for dem som virkelig drømmer om å bli lege. Det er uansett ikke noe jeg kan bry meg om nå, så vi dropper den diskusjonen.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Hei!, jeg skal studere medisin i et år for jeg har ganske gode karakterer og jeg vet ikke helt hva jeg vil bli enda. Vil det se bra ut på cv'en om jeg studerer medisin i et år, eller til jeg har funnet ut hva jeg egentlig vil studere? Eller vil det se likt ut som en som har studert samfunnsvitenskapelige fag f. eks? Hopper du av etter ett år på medisinstudiet vil det ikke stå noen ting som helst på cv'en din. Studiepoengene du tar etter ett år gjelder ikke andre steder dersom du hopper av. Virker som en dårlig gjennomtenkt og generelt idiotisk ide. Spesielt siden 1 året på medisin profesjon ikke akkurat er representativt for resten av studiet. Mye kjemi og biokjemi. Da ville jeg heller satset på årsstudium hvis jeg virkelig ville finne ut hva jeg ville...
Gjest TS Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Hopper du av etter ett år på medisinstudiet vil det ikke stå noen ting som helst på cv'en din. Studiepoengene du tar etter ett år gjelder ikke andre steder dersom du hopper av. Virker som en dårlig gjennomtenkt og generelt idiotisk ide. Spesielt siden 1 året på medisin profesjon ikke akkurat er representativt for resten av studiet. Mye kjemi og biokjemi. Da ville jeg heller satset på årsstudium hvis jeg virkelig ville finne ut hva jeg ville... Jaok, takk for rådene om å ta årsstudium i medisin, men som jeg har sagt er ikke det noe for meg! Noe årsstudium passer absolutt ikke for meg. Det vil ikke stå noe om cv'en?, jeg kan jo selv skrive at jeg gikk prodesjonsstudium i medisin i et år, og da står det jo der! Men det du sier høres interessant ut, medisin, kjemi og biokjemi, dette kan jo være nyttig om jeg for eksempel skal bli sivilingeniør. Men please ikke mer årsstudium nå.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 Jaok, takk for rådene om å ta årsstudium i medisin, men som jeg har sagt er ikke det noe for meg! Noe årsstudium passer absolutt ikke for meg. Det vil ikke stå noe om cv'en?, jeg kan jo selv skrive at jeg gikk prodesjonsstudium i medisin i et år, og da står det jo der! Men det du sier høres interessant ut, medisin, kjemi og biokjemi, dette kan jo være nyttig om jeg for eksempel skal bli sivilingeniør. Men please ikke mer årsstudium nå. Du skjønner tydeligvis ikke poenget. Ett år medisin profesjons betyr ingenting. Du kan godt skrive at du har. sett i gang. Men jeg tror det vil komme til å se mer negativt ut enn positivt. Du har tross alt hoppet av. Men for all del. Det virker som om du allerede har bestemt deg så skjønner ikke helt hvorfor du spør.
Gjest TS Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Du skjønner tydeligvis ikke poenget. Ett år medisin profesjons betyr ingenting. Du kan godt skrive at du har. sett i gang. Men jeg tror det vil komme til å se mer negativt ut enn positivt. Du har tross alt hoppet av. Men for all del. Det virker som om du allerede har bestemt deg så skjønner ikke helt hvorfor du spør. Hmm ja kanskje jeg allerede har bestemt meg.(Er så fristende å søke på medisin .) Takk for rådene dine uansett!
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Det er også liten sjanse for at du får utbytte av studiepoengene med evt kjemi fra medisin om du begynner på f.eks siv.ing. Etter et år med medisin har du egentlig ingenting i studiesammenheng. Men siden du har bestemt deg skjønner jeg ikke helt hvorfor du startet denne tråden. Og et år medisin på cv-en vil ikke se så bra ut at det teller ekstra positivt, tror jeg. Men teller nok ikke mer negativt enn andre studier.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Ulempen med å ta ett år på profesjonsstudiet er at endel fag ikke blir avsluttet i løpet av det året (se studieplanenede aktuelle stedene). Noen eksamener i store fag er ikke før i slutten av 2.året, f eks (i hvert fall var det slik tidligere). Slik risikerer du å få færre studiepoeng enn om du tar et hvilket som helst årsstudium, om du hopper av, og det vil telle tilsvarende mindre på en cv eller for å forkorte andre studier. På en cv i forbindelse med jobb tror jeg forøvrig ikke det har så mye å si, jeg har selv ufullførte (profesjons)studier som endel av bakgrunnen min, og har ikke inntrykk av at det trekker ned, selv om det ikke teller særlig positivt heller. Om du vil finne ut om du vil jobbe som lege ville jeg kanskje prøvd å få en deltidsjobb innen helse, eller spurt om å få omvisning på legekontor eller sykehus. Snakk også med studieadministrasjonen på aktuelle studier. Prøv også å tenke på - og finne ut, hvordan en lege jobber, hva som er viktige egenskaper og hva som er bra, interessant og utfordrende med jobben, og om dette er ting som kan passe deg. Ellers er det jo ikke slk at alle med gode karakterer er forpliktet til å søke medisin heller, selv om det kan føles slik når man går ut av vgs Forøvrig modnes man gjerne i løpet av studiet også. Som andre her sier får du også lite innsikt i hvordan det vil være å jobbe som medisiner i løpet av det første året. Om du trives med realfagene fortsetter du sikkert med dét, men du vet fortsatt fint lite om hvordan en legehverdag er.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Gode poeng som kommer. Som jeg uansett har skrevet tidligere så er jeg egentlig ganske fastbestemt på å gjøre dette. Det jeg egentlig bare lurer på er hvordan arbeidsgivere ser på et medisinstudie et år i forhold til noe annet. Men som dere sier har nok ikke dette så mye å si for andre jobber i framtiden.
Gjest GossipGirl Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 Hei!, jeg skal studere medisin i et år for jeg har ganske gode karakterer og jeg vet ikke helt hva jeg vil bli enda. Vil det se bra ut på cv'en om jeg studerer medisin i et år, eller til jeg har funnet ut hva jeg egentlig vil studere? Eller vil det se likt ut som en som har studert samfunnsvitenskapelige fag f. eks? Altså, hvorvidt det er positivt eller ikke, kommer jo an på hvilket yrke du ønsker å satse på. Satser du for eksempel på sykepleie, vernepleie, fysioterapi, eller noe i den gata, kan jo studiet være meget relevant. Ender du derimot opp med økonomi eller media, er det nok flere fagkombinasjoner som er mer relevante.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #14 Skrevet 4. februar 2008 Du skjønner tydeligvis ikke poenget. Ett år medisin profesjons betyr ingenting. Du kan godt skrive at du har. sett i gang. Men jeg tror det vil komme til å se mer negativt ut enn positivt. Du har tross alt hoppet av. Men for all del. Det virker som om du allerede har bestemt deg så skjønner ikke helt hvorfor du spør. Et år på medisin betyr ingen verdens ting. Det er faktisk heller negativt å ha begynt på et profesjonsstudie for så å hoppe av. Finn heller på noe annet!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #15 Skrevet 5. februar 2008 Hei!, jeg skal studere medisin i et år for jeg har ganske gode karakterer og jeg vet ikke helt hva jeg vil bli enda. Vil det se bra ut på cv'en om jeg studerer medisin i et år, eller til jeg har funnet ut hva jeg egentlig vil studere? Eller vil det se likt ut som en som har studert samfunnsvitenskapelige fag f. eks? Et år på medisin er fullstendig bortkastet. Sitter ikke igjen med noen som helst verdi full kompetanse. 1 året er basis fag + ex.fac og ex.phil.
Gjest Gjest_Økonomen_* Skrevet 5. februar 2008 #16 Skrevet 5. februar 2008 Oi, folk er visst ganske negative til å prøve seg frem. På CVen vil det nok ikke spille noe rolle til eller fra om du har et år medisin eller et år av noe annet, sannsynligvis vil et år med f.eks. juss være bedre ettersom man faktisk har avsluttet noe etter første året. Det bør du uansett ikke bry deg om. Studiemessig er det ingenting i veien for å ta medisin i et år og så hoppe på noe annet. Sålenge du får studiepoeng for det året, at du altså tar en form for eksamen, så kan du bruke det som frie poeng på en hvilken som helst grad som tillater frie studiepoeng. Det vil si en hvilken som helst samf.vit.grad i oslo, bortsett fra samfunnsøkonomi profesjon. Det er helt feil at du taper på å gjøre det. Får du med det Ex.phil og ev. ex.fac. også er det jo iallfall greit. Det eneste negative er at noen som har mer lyst kanskje går glipp av en plass, men det argumentet kan du bruke på alle lukkede studier. Go for it sier nå jeg.
Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 5. februar 2008 #17 Skrevet 5. februar 2008 Studiemessig er det ingenting i veien for å ta medisin i et år og så hoppe på noe annet. Sålenge du får studiepoeng for det året, at du altså tar en form for eksamen, så kan du bruke det som frie poeng på en hvilken som helst grad som tillater frie studiepoeng. Det vil si en hvilken som helst samf.vit.grad i oslo, bortsett fra samfunnsøkonomi profesjon. Er du sikker på at dette stemmer? trodde man ikke fikk poeng for avbrutt profesjonsutdanning? og det er jo medisin..
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #18 Skrevet 5. februar 2008 Er du sikker på at dette stemmer? trodde man ikke fikk poeng for avbrutt profesjonsutdanning? og det er jo medisin.. Jeg er ganske sikker på at man får poeng for avsluttede fag, som exphil og evt andre fag man har eksamen i første året. Det vil nok ikke telle som et fullt årsstudium (mest fordi man ikke har nok avsluttende eksamener), men som frie studiepoeng må det vel telle.
Gjest Gjest_miesol_* Skrevet 5. februar 2008 #19 Skrevet 5. februar 2008 Jeg vurderte å søke meg over på medisin etter 2 år på fysioterapi, men fant da ut at man ikke får tilleggspoeng for høyere utdanning dersom man har et avbrutt profesjonsstudium.. Egentlig får man 12 poeng for to års fulltids studier når man søker medisin (etter dagens regler), men jeg var nødt til å fullføre alle tre årene for å få noe poeng som helst siden jeg gikk profesjonsstudium.. Dermed tror jeg heller ikke du får poeng for høyere utdanning av et år på medisin.
Student85 Skrevet 5. februar 2008 #20 Skrevet 5. februar 2008 Jeg er ganske sikker på at man får poeng for avsluttede fag, som exphil og evt andre fag man har eksamen i første året. Det vil nok ikke telle som et fullt årsstudium (mest fordi man ikke har nok avsluttende eksamener), men som frie studiepoeng må det vel telle. Dette er helt feil. Man får ingen studiepoeng for avbrutt profesjonsutdanning!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå