Gå til innhold

Hjemmelaget gryterett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gi meg din beste gryterettoppskrift! :)

Skrevet

Slumper kjøtt, kommer an på hva slags kjøtt jeg har, løk, mais, sopp og broccoli. Dette freser jeg i panna og tilsetter et beger creme fraishe. Krydrer etter smak.

Serverer med kokte poteteer eller ris.

Skrevet

Jeg lager så mange gryteretter at det er vanskelig å plukke akkurat den beste, men siden jeg laget en gryterett i går som vi alle likte godt kan jeg jo legge den ut her. Hakket løk og hvitløk freses mykt. Sprøstek bacon i biter og stek kyllingfilet i biter. Ha i poteter, rød paprika og gulrot i passe biter og strimlet purre. Hell over en boks hakkede hermetiske tomater, litt vann, salt, pepper, timian, basilikum, malt koriander og cayennepepper. La småkoke under lokk ca 40 minutter. Rør evt i noen skjeer crème fraîche på slutten.

Skrevet

Stek strimlet/oppkuttet svinekjøtt i solsikkeolje, revet ingefær, hakket chili, finkuttet løk og evt hvitløk. (Evt spisskummen og koriander også, eller karri?). Ha over creme fraiche på slutten; eller dropp det. Wok grønnsaker og servér med ris. Enda enklere blir det om du steker grønnsaker sammen med kjøttet, f eks paprika og purre. Sukkererter og strimlet hvitkål er godt til.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg liker å lage osso buco, men med lam i stedet for kalveskanker, som jo ikke er så lett å få tak i. Lett å lage, også til mange, masse smak og fin vintermat. :)

Oppskriften er omtrentlig.

Osso buco med lam

Lammekjøtt med bein, feks bog, skanker eller evt fårikålkjøtt (ca. 300 g pr pers)

løk (1/2 pr pers)

hvitløk

sellerirot (1/4 pr pers)

gulrot (1-2 pr pers)

olivenolje

hermetiske tomater (1/2 boks pr pers)

timian

salt, pepper

presset sitron

Gremolata:

rå hvitløk

sitronskall

persille

Løk, hvitløk og terninger av sellerirot og gulrot surres i olivenolje i en stor gryte. Ha i hermetiske tomater, timian, litt salt og pepper, og kok opp.

I en stekepanne bruner, salter og peprer du så lammestykkene og har oppi gryta etterhvert, før du koker ut pannen med vann og heller sjyen i gryta. (Du kan også ha i en skvett hvitvin - jeg foretrekker å smake til med presset sitron tilslutt istedet.) Kok under lokk i ca. 2 timer, eller sett hele gryten i ovnen ved 150 g.

Smak tilslutt for å se om gryta trenger mer salt, og ha i så mye friskpresset sitron som du synes den behøver. (Evnt kan det være nødvendig å skumme av litt fett som flyter på toppen hvis du bruker stykker med mye fett). Og aller sist rører du inn gremolata: Finhakket sitronskall, bladpersille og litt finhakket rå hvitløk.

Tradisjonelt tilbehør til osso buco er skikkelig risotto med parmesan og safran, men jeg bruker ofte bare basmatiris med litt surret løk og gurkemeie i.

Skrevet

Fårikål og gryter a la irish stew etc blir ekstra gode om du putter gryta (alle deler må tåle varme!) i stekeovnen på 230-250 grader med tett lokk og 2-3 dl vann/buljong og litt smør.

Skrevet

Åh, nå ble jeg sulten! Tusen takk, dette skal prøves ut!

• 1 år senere...
Skrevet

Noen som har oppskrift på noen baltiske gryteretter?

Smakte en gryte med kjøttbiter av noe slag, erter, bønner, gresskar m.m. men aner ikke oppskriften - vet bare at det visstnok var en ganske tradisjonell rett i Riga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...