Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2222632.ece

Dette synes jeg er et svært skremmende innslag, både med tanke på dyrevelferd og et ekstremt sløseri med matressurser. Av flere grunner.

1. I denne artikkelen får vi se et bilde som er et godt eksempel på verpehøns' levevilkår i dag. Vanlige egg - som verken er frittgående eller økologiske - produseres av høner som lever hele sitt liv i bur som vises på dette bildet. Det i seg selv synes jeg er såpass graverende at jeg har litt problemer med å forstå at det i det hele tatt kan eksistere.

2. Alle disse burhønsene - tre millioner pr. år - blir gasset ihjel og forkastet i stedet for å bli brukt til mat. Dette fordi vi nordmenn er blitt vant med kyllinger som er unaturlige store pga bevisst avl og kraftfôr, kyllinger som vokser så mye så fort at de kan få problemer med beina siden de egentlig ikke er bygget for det. I noen tilfeller kan beina også knekkes under vekten. Men dette betyr jo ikke noe - vi får jo billiig og store kyllingfileter!

Jeg synes dette er et godt (dårlig?) eksempel på vår holdning til husdyr, hva som er galt med husdyrholdet og hvordan dyrene lever under ekstremt unaturlige og dårlige forhold fordi vi vil ha tilgang til billig og lett mat når som helst til enhver tid.

Videoannonse
Annonse
Gjest Farao på ferie
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men jeg er enig i at dette virker svært tvilsomt etisk sett. Vet du hvor stor andel av norske høns som lever på denne måten?

Skrevet

For å nyansere litt så er det ganske stor forskjell på typen høne som brukes til egglegging og til kjøtt; de er avlet veldig forskjellig; kjøttraser for å ha mye kjøtt, stor størrelse, rask vekst osv, egghøns for å legge masse egg, mer enn "naturlig". Kvaliteten på egghøna som kjøttmat er vel "høy" bare i den forstand at den er spiselig, det er et faktum at nesten ingen kjøpte frossen høne etter hvert, og det er ikke bare fordi man sammenlikner med kyllingkvaliteten (men selvsagt det også, og at hel frossen høne ser skummelt ut som et dyr, kanskje? Oppdelt og tilberedt mat selger visst bedre). Mange steder er det forsåvidt umulig å få kjøpt hel, rå kylling også - jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor "fine" matbutikker som kun selger grillet eller oppdelt og marinert kylling.

Ikke for det, jeg er enig i at det er sløsing med ressurser og skulle gjerne sett at høna kom tilbake i butikkene, og helst at man normaliserte både forhold og avl for de ulike typene fjørfe selv om det kanskje er en lite lønnsom utopi. Hønsekjøtt er faktisk ikke så verst, hønsefrikasse er f eks en tradisjonell, billig og god rett, og kraften du koker på høna er mye bedre enn buljongterninger.

Forresten er det ikke det eneste området det sløses med ressurser på, det dreper jo haugevis av nyfødt geitekje hvert år selv om det (heldigvis) har blitt vanligere å spise kjekjøtt.

Skrevet
For å nyansere litt så er det ganske stor forskjell på typen høne som brukes til egglegging og til kjøtt; de er avlet veldig forskjellig; kjøttraser for å ha mye kjøtt, stor størrelse, rask vekst osv, egghøns for å legge masse egg, mer enn "naturlig". Kvaliteten på egghøna som kjøttmat er vel "høy" bare i den forstand at den er spiselig, det er et faktum at nesten ingen kjøpte frossen høne etter hvert, og det er ikke bare fordi man sammenlikner med kyllingkvaliteten (men selvsagt det også, og at hel frossen høne ser skummelt ut som et dyr, kanskje? Oppdelt og tilberedt mat selger visst bedre). Mange steder er det forsåvidt umulig å få kjøpt hel, rå kylling også - jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor "fine" matbutikker som kun selger grillet eller oppdelt og marinert kylling.

Jepp, dette var en del av poenget mitt. De har nå blitt såpass forskjellig blant annet pga en veldig usunn og unaturlig avl og fôring av kyllinger. Og så lenge det selger, så vil dette fortsette, er jeg redd.

Ikke for det, jeg er enig i at det er sløsing med ressurser og skulle gjerne sett at høna kom tilbake i butikkene, og helst at man normaliserte både forhold og avl for de ulike typene fjørfe selv om det kanskje er en lite lønnsom utopi. Hønsekjøtt er faktisk ikke så verst, hønsefrikasse er f eks en tradisjonell, billig og god rett, og kraften du koker på høna er mye bedre enn buljongterninger.

Jeg er helt enig i dette med normalisert avl. Jeg tror ikke det trenger å være en utopi, det kommer helt an på hvilke valg man tar.

Forresten er det ikke det eneste området det sløses med ressurser på, det dreper jo haugevis av nyfødt geitekje hvert år selv om det (heldigvis) har blitt vanligere å spise kjekjøtt.

Absolutt. Det er ikke uten grunn at jeg boikotter hele kjøttindustrien.

Skrevet
Jeg er ikke vegetarianer, men jeg er enig i at dette virker svært tvilsomt etisk sett. Vet du hvor stor andel av norske høns som lever på denne måten?

Jeg vil tro det gjelder alle burhøns, dvs. alle egg som ikke er tydelig merket med "frittgående" eller "økologisk".

Skrevet

Jeg er helt enig i at det er helt forkastelig. Snakk om tydeliggjøre galskapen i et rikt i-land.

Og at det ikke engang gikk an å vurdere å lage hunde/kattemat av det?

Skrevet

Selv om jeg synes det aldri kan forsvare industrien uansett hva hønsene ble brukt til etterpå, så er det uansett mye bedre å bruke dem til dyremat enn å kaste dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...