Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er rentene på et studielån i forhold til et billån?

Jeg skal kjøpe bil, ikke så allverdens dyrt, men må uansett ty til et lån. Lurer på om dt lønner seg å bruke av studielånet mitt, eller om jeg skal ta opp et enkelt billån. Hva er rimeligst i forhold til renter og eventuelt skatt og selvangivelse osv...?

Trenger litt råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studielånet er et veldig gunstig lån.

Rentene er gjerne lavere enn på billån, dessuten kan du få avdragsfrihet hvis du mister jobben eller lingende.

Jeg brukte studielånet mitt til å kjøpe bil selv mens jeg var student.

Skrevet

En annen fordel med studielån er at det slettes om man dør.

Skrevet (endret)
En annen fordel med studielån er at det slettes om man dør.

Da spiller det vel ingen rolle om lånet blir slettet eller ei ? Er man død så er man død...

Endret av Dr@gen
Skrevet
Da spiller det vel ingen rolle om lånet blir slettet eller ei ? Er man død så er man død...

Feil. Et studielån er personlig og slettes når du dør. Det gjør ikke (såvidt meg bekjent) andre lån og de etterlatte må betale for deg. Det er derfor temmelig stor forskjell på et studielån og andre lån.

Gjest StearinPikken
Skrevet

Hvis det er et lite lån du skal ha til bilen blir det omregnet til forbrukslån, og da er det ikke særlig gunstig. Studielån er det beste lånet du kan få.

Skrevet

men man hører jo at folk sitter å nedbetalr på studielån når de er 60 år. og at det er så høy rente.??

Gjest StearinPikken
Skrevet

Det kommer jo ann på hvor stort lån de har og om de har hatt betalingsfrie år o.l. Det er nok mye bedre det når alternativet er forbrukslån.

Skrevet
men man hører jo at folk sitter å nedbetalr på studielån når de er 60 år. og at det er så høy rente.??

Renta på studielån nå blir vel satt opp til 6%. På forbrukslån må du regne med nærmere 10% og oppover pr dags dato såvidt jeg vet. Har du råd til å kjøpe bil på studielånet er det bedre enn å ta opp et forbrukslån.

Skrevet

Renten er vel bedre enn et bil lån...

Grunnen til at folk sitter med studielån i lang tid er at de har et stort lån. Jeg er vel ferdig med mitt om 5 år. Da har jeg betalt på det i 12 år. Men jeg hadde et ganske lite lån.

Kunne betalt det ned raskere, men har heller brukt de pengene for å betale ned boliglånet og kjøpe ny bil.

Studielånet er et av de mest gunstige låna på markedet. Jeg brukte resten av studielånet mitt som egenandel når jeg kjøpte leilighet. Det lønnet seg for meg :-D

Skrevet

men for meg som har tatt opp fult studielån det siste året og har halvanna år igjen av studiet. og IKKE har brukt noe av lånet. Jeg har tatt det opp som en reserve, tilfelle krise.har ikke rørt en krone og det står på egen konto.

Da blir det til at jeg bruker penger på ny bil, og betaler tilbake det resterende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...