Gå til innhold

"Treig" PC etter installert virusprogram

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er det bare internett som har blitt tregere etter at du installerte Norton ?

Har PCen også blitt tregere når du bruker den til andre ting enn internett ?

har ikke brukt den til noe annet enn internett foreløpig, så det vet jeg ikke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kompis av meg hadde Norton 360 og pc'en var som sirup. Etter mye dilldall frem og tilbake for å prøve å få den til å bli kjappere så ga jeg opp og gav ham valget: Enten avinstallerer du Norton ellers så får du fortsette med å ha treg maskin/internett.

Han valgte det første og etetr å ha avinstallert Norton så gikk det så det suste igjen. Det kan være at det var en spesiell innstilling i Norton som gjorde det tregt, ikke vet jeg, men jeg prøvde å konfigurere det så godt som mulig uten effekt.

Nå har han AVG (samme som meg) og synes det er helt utmerket. Maskinen er frisk og rask igjen.

Skrevet

Nå har jeg avinstallert f...skapen. Internett er foreløpig raskere enn før, håper det vedvarer...

Skrevet

Nortonpakken er så bloated og gjennomgående paranoid nå, at det er i grunn ikke verdt bryet, enten det presterer å sluke ressurser eller ikke.

Skrevet
Nå har jeg avinstallert f...skapen. Internett er foreløpig raskere enn før, håper det vedvarer...

Bare husk å installer et annet AV prog! AVG er i så måte et ganske ok et :)

Skrevet

får prøve det andre programmet da. må si det er deilig med raskt internett igjen!

Gjest Gjest_lala_*
Skrevet

Jeg har også AVG og er fornøyd med det. Maskina er like rask som før :) Og programmet er ellers veldig enkelt å bruke.

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Hei. Ser jeg er litt sent ute her, men følte at jeg trengte å komme med en eller flere kommentarer til tidligere innlegg. Det utartet seg en liten "krangel" angående om Norton og andre antivirusprogrammer sakker ned systemet. Her er en liten oppklaring:

Datamaskiner er kompliserte saker. Det sendes tusenvis av signaler i sekundet, og spesielt mye blir det når du kjører programmer, surfer på internett osv. Se for deg hva et antivirusprogram gjør; Det scanner alle filer det ser på som aktuelle trusler for systemet. Dette er IKKE FÅ! Problemet er ikke bare med Norton, men også med andre antivirusprogram, det kommer mye an på systemet som kjører det. Noen maskiner kjører Norton lett, andre sliter og bruker mye ressurser.

Jeg vil ikke anbefale noe å kjøre windows uten virusprogram (selv om det i teorien er helt mulig, bare husk å skru på brannmuren og pass på hva du åpner av mail etc), men vil heller si at det kan lønne seg å prøve ut litt forskjellige programmer.

En veldig viktig ting (som heller ikke har blitt nevnt) er at hvis du installerer Norton, McAfee eller liknende programmer som har en egen brannmur er det KJEMPEVIKTIG å skru av Windows sin egen brannmur. De kan nemlig komme i konflikt med hverandre, og det kan ikke bare sakke ned surfe-farten på internet, men i mange tilfeller blokke deg ute av sider og noen gange hindre deg i å se noe som helst.

Jeg håper dette hjelper litt, og at dere får litt bedre oversikt. Både Norton, AVG, MCAfee og Norman er ok programmer, men ikke alle systemer kjører programmene like godt. Prøv deg frem, så finner du en løsning som passer for deg!

Skrevet

GjesteTone har flere poeng her.

Skal du ha et virusprogram som er "light" på system resources så er Avast det beste.

Skrevet

Gjeste Tone har noen poeng ja, men etter min erfaring så krever Norton mer ressurser. Jeg sier på ingen måte at dette er et dårlig program. Det sjekker sikkert alt mellom himmel og jord, men noen ganger så sinker det ned pc'er såpass at det blir direkte plagsomt.

Jeg har aldri opplevd at AVG, Avast eller Nod32 har sinket ned en pc noe særlig. Hva blir da konklusjonen? Hva foretrekker man?

Har hatt Norton selv i mange år men ga til slutt opp. Det ble for tungt rett og slett. Nå er det mange som klarer å drive det uten problemmer, men det er ikke for alle :)

OG en viktig ting er å kun ha et AV program og en firewall! Dette er et sabla godt poeng. Jeg var hos en kar som hadde installert flere av begge deler for å være på den sikre siden :)

Og sikketr var det til grader! Han kom ingen steder :)

Skrevet

Det heter ikke virusprogram (det er det du ikke vil ha), men ANTIvirusprogram :kjefte:

:fnise:

Skrevet

Tror dere sammenligner epler og bananer her, Norton er vel både brannmur og antivirus i ett, mens de andre er bare antivirusprogrammer. Klart maskinen vil føles treg om brannmuren din struper nettforbindelsen.. Ett antivirusprogram vil "sakke" maskinen i samme grad. Igrunnen lurer jeg på om ikke det også er kun nettbruken som gir inntrykk av treghet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...