Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Raptuza
Skrevet

Min far er skild, men dei siste åra har sambuaren budd i lag med han i huset meg og mitt søsken vaks opp og som våre foreldre bygde på 70talet. Hans sambuar har berre møblane ho har frå sitt eige skilsmisseoppgjer. Så lenge dei ikkje er gift( noko eg ikkje trur min far kjem til å gjera), men sambuarar lurer eg på kva som vil skje om min far fell i frå. Då huset er hans etter han kjøpte ut mor vår, så har vel ikkje sambuaren arverett? Evt juridisk rett til å bli buande i huset?

Hverken eg eller mitt søsken ønskjer å kasta henne ut i samband med arv av huset. Kan vi leige det ut til ho då?

Har også tenkt tanken om mitt søsken, som bur i utlandet, berre vil selgja huset og få pengar for det. Vi bur begge ganske langt i frå staden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samboere arver ikke hverandre så lenge det ikke er laget noen avtale på det.

det er nok du og din søster som arver huset etter deres far, men hans samboer kan vel muligens få en slags kompansasjon hvis hun har vært med på å utbedre huset, og hun har lagt mye penger i det. uansett må hun jo bo ett eller annet sted, og som alle vet er det ikke gratis å bo, så om hun ikke hadde flyttet inn i din fars hus ville hun hatt boutgifter ett annet sted.

Gjest Raptuza
Skrevet

Men sett at dei gifta seg. Har hennar to barn like stor arverett som ossto? Kan eg sitta att med 25% av barndomsheimen min? Dei to barna hennar er vaksne og har aldri budd i huset.

Skrevet

din far kan ha særeie på huset selv om han gifter seg.

mulig at hans kone har krav på en kompensasjon for utgifter hun har hatt på huset.

hvis din far vil det, så trenger ikke hans ev kone arve noen del av huset, men det er opp til han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...