Gjest TS Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Jeg har bestemt meg for å flytte fra samboer. Har en liten stilling og barn på 11 år. Jeg jobber mer enn min lille stillingsprosent, og må basere meg på å ta enda flere vakter. Det jeg lurer på er hva jeg kan få økonomisk hjelp til. Vi har også et bo som må deles, men jeg vil også trenge å anskaffe endel innbo. Er sosialkontor behjelpelig med det, å hva har mitt barn krav på å ha av innbo?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #2 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har bestemt meg for å flytte fra samboer. Har en liten stilling og barn på 11 år. Jeg jobber mer enn min lille stillingsprosent, og må basere meg på å ta enda flere vakter. Det jeg lurer på er hva jeg kan få økonomisk hjelp til. Vi har også et bo som må deles, men jeg vil også trenge å anskaffe endel innbo. Er sosialkontor behjelpelig med det, å hva har mitt barn krav på å ha av innbo? Den barnet bor fast hos har krav på en ekstra barnetrygd (ca 900 kroner uansett antall barn.) Og barnebidrag fra samværsforelderen (min. ca 900 kroner). Dette beregnes utfra begges inntekt og hvor mye samvær far eller du har. Du kan regne ut dette på NAV bidragskalkulator. Alt av møbler, utstyr, leker som barnet har skal følge barnet der barnet bor fast. Tror det skal mye til for å få hjelp fra sosialkontoret. Du kan jo kontakte dem og spørre. Ta også konrakt med NAV.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #3 Skrevet 4. februar 2008 Vi har også et bo som må deles, men jeg vil også trenge å anskaffe endel innbo. Er sosialkontor behjelpelig med det, å hva har mitt barn krav på å ha av innbo? Hva mener du egentlig med dette? Barnet ditt har krav på å få med seg gyngehesten han fikk av farmor til bursdagen, men ikke akkurat skinnsofaen deres.
Gjest TS Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Hva mener du egentlig med dette? Barnet ditt har krav på å få med seg gyngehesten han fikk av farmor til bursdagen, men ikke akkurat skinnsofaen deres. Vet at barnet har krav på å få med seg sine personlige eiendeler, men lurer på hva barn har krav på å ha av møbler/ innbo. Samboer og jeg har bodd sammen i 5 år. Mye av det vi hadde før det er blitt byttet ut siden det var gammelt og slitt, så nå må boet deles mellom oss. Jeg tenker mer på om jeg kan få økonomisk hjelp i en overgangsperiode sånn at jeg kan komme meg ut av dette forholdet. Samboer er alkoholiker, og jeg vil ikke at hverken barn eller jeg skal fortsette å leve under slike forhold lenger. Samboer er ikke barnets far, så det med bidrag og barnetrygd vet jeg om fra før av.
bubbel Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 den gang jeg flyttet fikk jeg hjelp av sosialkontoret til 1 husleie og penger til å kjøpe meg vaskemaskin. de skjønte at dette var en engangs støtte for å kunne klare å komme meg på beina økonomisk, og var veldig behjelpelige og hyggelige. ring å snakk med de du, kan fort bli litt støtte lykke til
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #6 Skrevet 4. februar 2008 Vet at barnet har krav på å få med seg sine personlige eiendeler, men lurer på hva barn har krav på å ha av møbler/ innbo. Tror barnet har krav på alt av innbo/møbler som er på barnets rom, evt. andre barnemøbler (tripp trapp stol etc.).
Gjest TS Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Vet at barnet har krav på sine personlige eiendeler, men hva hvis jeg ikke har komfyr, vaskemaskin, sofa og TV,å heller ikke har økonomi til å anskaffe det? Hva da?
Chiquita Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 sofa og tv er vel ikke noe man nødvendigvis må ha de første månedene for å overleve da. Men vil tro du kan få støtte/midlertidig lån til komfyr og vaskemaskin i allefall... Men du bør nok snakke med sosialkontoret
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Du får jo mye billig/gratis på for eksempel finn.no. Ta litt grep selv, istedenfor å sitte på ræva og forvente å få fra det offentlige!
Sol79 Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Hva med å få deg en 100% stilling så kan du forsørge både deg selv og barnet ditt?
Gjest TS Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Takk for alle seriøse svar, å til dere som kun klarer å finne på spydige svar å komme med vil jeg si at jeg hadde faktisk regnet med flere sånne svar Nå skreiv jeg jo i første innlegg at jeg måtte ta flere vakter enn jeg har nå, og til opplysning så holder jeg på med siste del av utdanning, noe som tilsier at jeg nesten bare kan jobbe kveld og helger. Jeg vet ikke om dere fikk med dere at min samboer er alkoholiker. Det gjør det vanskelig for meg å dra på jobb når barnet ikke er på skolen siden jeg vet at samboer blir full og barnet mitt er sammen med han.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Det er bare å få seg en 100 prosent stilling, det høres enklere ut enn det er, særlig hvist hun jobber i helsesektoren, der er det sannelig ikke lett. Du kan få hjelp av sosialkontoret, men du må sikkert belage deg på å kjøpe brukt innbo.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 Jeg skjønner at det ikke er lett, det er bestandig noen som må klage, men du er jo en dame som tydeligvis har tenkt på å forsørge deg selv, så drit i det de sier, sikkert noen gretne gubber som ikke får seg noe kjøtt på pølsa.... som drikker når de har anledning, så sammfunnet må bruke masse penger på de for å behandle alkoholskadene deres om noen år.
punkyB Skrevet 4. februar 2008 #14 Skrevet 4. februar 2008 Det første du bør gjøre er jo å få sønnen din vekk fra å bo sammen med en alkoholiker. Kan han bo hos faren sin i en periode ? Evnt. besteforeldre ? Så bør du ta deg en prat med sosialkontoret. Jeg har ikke så god peiling på hvilke lover/regler som gjelder - tror neppe det er noe du har krav på - men som noen sier her så kan det faktisk skje at du møtes med forståelse og får hjelp i en overgangsperiode. Det finnes krisesenter - sikkert andre steder hvor man midlertidig kan bo. Leier dere en leid leilighet er jo de uystyrt med komfyr , vaskemuligheter. TV kan man overleve uten en periode. Du bør kanskje vurdere å utsette studier hvis det er eneste mulighet for å få jobbet mer slik at du blir i stand til å flytte fra samboeren.
Gjest Fisk73 Skrevet 4. februar 2008 #15 Skrevet 4. februar 2008 Som student så kan du få muligheten til å få billige hybelleilighet eller familieleilighet gjennom studentsamskipnaden. Som student får du svært liten hjelp fra for eksempel sosialkontoret, du ramler mellom to stoler, dessverre. Ta kontakt med den studentsamskipnaden du tilhører, undersøk om det er noen der som kan hjelpe deg. I tillegg kan du eventuelt leie møblert til du får råd til å kjøpe deg komfyr og lignende. Ellers så finnes det mye gratis på nett. Når det gjelder deling av bo, så har du som samboer ikke krav på annet enn det du kan dokumentere er ditt, dessverre. Lykke til! Jeg har bestemt meg for å flytte fra samboer. Har en liten stilling og barn på 11 år. Jeg jobber mer enn min lille stillingsprosent, og må basere meg på å ta enda flere vakter. Det jeg lurer på er hva jeg kan få økonomisk hjelp til. Vi har også et bo som må deles, men jeg vil også trenge å anskaffe endel innbo. Er sosialkontor behjelpelig med det, å hva har mitt barn krav på å ha av innbo?
Gjest TS Skrevet 4. februar 2008 #16 Skrevet 4. februar 2008 Som student så kan du få muligheten til å få billige hybelleilighet eller familieleilighet gjennom studentsamskipnaden. Som student får du svært liten hjelp fra for eksempel sosialkontoret, du ramler mellom to stoler, dessverre. Ta kontakt med den studentsamskipnaden du tilhører, undersøk om det er noen der som kan hjelpe deg. I tillegg kan du eventuelt leie møblert til du får råd til å kjøpe deg komfyr og lignende. Ellers så finnes det mye gratis på nett. Når det gjelder deling av bo, så har du som samboer ikke krav på annet enn det du kan dokumentere er ditt, dessverre. Lykke til! Takker for svar Hvis jeg skal måtte dokumentere hva som er mitt av innbo, regner jeg med at det gjelder også for samboer. At han også må dokumentere hva som er hans mener jeg. Det meste av innboet vårt har vi kjøpt isammen. Det vil det bli krangel om, men det hver av oss tok med oss inn i forholdet regner jeg med at det går greit med.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #17 Skrevet 4. februar 2008 Takk for alle seriøse svar, å til dere som kun klarer å finne på spydige svar å komme med vil jeg si at jeg hadde faktisk regnet med flere sånne svar Vet ikke helt hvem du mener har svart deg spydig her? Det at man ber deg da grep selv, at du bør finne billige/gratis ting på nett, at du bør jobbe fulltid, er det det du mener er spydig? Jeg vil vel heller si at det kanskje ikke er akkurat de svarene du ønsket, men si at de er spydige og useriøse bare fordi det ikke er penger du kan få fra det offentlige, er drøyt av deg. Det er faktisk konkrete forslag til hva du kan gjøre!
Sol79 Skrevet 4. februar 2008 #18 Skrevet 4. februar 2008 (endret) Jeg vet ikke om du sikter til at jeg er spydig som foreslår at du bør få deg en 100% stilling, men i startinnlegget ditt så opplyser du faktisk ikke noe om at du studerer. Jeg går også ut i fra at barnet ditt er på skolen på dagtid og ikke hjemme med stefar som drikker, så det burde vel gå an å få seg en jobb på dagtid. Du kan jo også vente med full jobb til dere har flyttet ut. Man overlever fint noen måneder uten sofa og tv. En annen løsning er også å legge studiene på hold et år til man får orden på økonomien. Endret 4. februar 2008 av Sol79
marsy Skrevet 9. februar 2008 #19 Skrevet 9. februar 2008 er det noen dere kan flytte hjem til i en overgangsperiode? venner eller familie? tror det enkleste blir enten å leie møblert, eller kjøpe ting brukt. Kanskje kjenner du noen som kan låne deg noe? Mange har jo f.eks. en reserveTV?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå