Gå til innhold

Bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ingen andre her som skal, eller har vudert å gifte seg i bunad? Vi synes det er helt naturlig, da begge har. Men jeg føler meg egentlig litt ensom her inne.. Må jo helt ærlig si at jeg blir litt lei av alt som omhandler bryllup også innebærer hvit kjole.

Så dersom det finnes noen flere av meg her inne så kunne vi jo rottet oss sammen og delt litt ideer.

Noen utfordringer som jeg selv strever med er:

* Blomster

* Pynt

* Finne kaketopp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer det, men vet ikke helt hva det blir til ennå. Kjæresten min har ikke bunad, men jeg har og er veldig glad i min.

Skrevet
Jeg vurderer det, men vet ikke helt hva det blir til ennå. Kjæresten min har ikke bunad, men jeg har og er veldig glad i min.

Så kjekt at du iallfall vurderer det. Kunne kjæresten din tenke seg å få da?

Skrevet

Jeg er godt gift og hadde hvit kjole... Men skulle jeg giftet meg nå, hadde jeg med stor glede valgt bunaden( selv om min mann absolutt ikke kan tenke seg å ta på seg bunad selv). Jeg er så stolt av det plagget og har brukt det i mange barnedåper, konfirmasjoner og brylluper. Har vært i et bryllup der begge hadde bunad og det var virkelig flott!!

Skrevet
Så kjekt at du iallfall vurderer det. Kunne kjæresten din tenke seg å få da?

Det tror jeg ikke, vil ikke presse ham heller.

Skrevet

Jeg kunne gjerne giftet meg i bunad, men nå er ikke min forlovede norsk, så da blir det nok hvit kjole på meg å!!

Kanskje du kan få hun dama her til å lage en kaketopp til deg, hvis du sender henne bilde av bunadene??

http://www.huntersdesigns.blogspot.com

www.huntersdesigns.co.uk

Ellers så kan du jo bruke hjerte eller lignende.

Av blomster ville jeg valgt "norske" blomster, som man finner ute i naturen...Er ikke veldig god på navn, men for eks....prestekrager, liljekongval, blåveis osv...

Skrevet

Bor du i Oslo? Jeg vet i hvert fall at det er en blomsterbutikk på Bjølsen hvor de er utrolig flinke til å bruke de matrialene som passer til person, antrekk ol. De bruker bl.a mye kongler, lyng og lignende norske blomster.

Tanten min giftet seg i bunad og da hadde den som laget buketten brukt blimster som passet til broderiene på bunaden, i tillegg til bl.a kongler. Var veldig fint!.

Tror det er lurt om du, etter at du har valgt hvem som skal lage buketten tar med deg bunaden, og sammen kan dere finne ut hva som passer best.

Syns foresten det er utrolig stilig at dere skal bruke bunad begge to!

Skrevet
Bor du i Oslo? Jeg vet i hvert fall at det er en blomsterbutikk på Bjølsen hvor de er utrolig flinke til å bruke de matrialene som passer til person, antrekk ol. De bruker bl.a mye kongler, lyng og lignende norske blomster.

Tanten min giftet seg i bunad og da hadde den som laget buketten brukt blimster som passet til broderiene på bunaden, i tillegg til bl.a kongler. Var veldig fint!.

Tror det er lurt om du, etter at du har valgt hvem som skal lage buketten tar med deg bunaden, og sammen kan dere finne ut hva som passer best.

Syns foresten det er utrolig stilig at dere skal bruke bunad begge to!

Nei jeg bor i Rogaland.. Jeg skal en tur å kikke på blomster til helgen, litt tungvindt å dra med seg hele bunaden meg jeg har stoffprøver og bilder av broderiene.

Skrevet

Jeg passer ikke min bunad lengre... :tristbla:

men jeg ville nok giftet meg i brudekjole uansett... det er jo den ene dagen i livet man kan ha på seg brudekjole... bunaden kan man jo bruke til så mange andre anledninger også så :)

Skrevet

Bunad er et flott stasplagg, men hvis ejg skulle giftet emg i bunad hadde det betinget at det hadde hørt noe bruderemedier til min bunad (som hardangerbunaden som har brudekrone).

Jeg synes også det nesten er en forutsetning at begge bærer bunad. Det ser rart ut med bunad på bare den ene, da fremstår man som motsatser til hverandre.

Skrevet
Jeg passer ikke min bunad lengre... :tristbla:

men jeg ville nok giftet meg i brudekjole uansett... det er jo den ene dagen i livet man kan ha på seg brudekjole... bunaden kan man jo bruke til så mange andre anledninger også så :)

Selvfølgelig kan man bruke bunden i en del andre anledninger, men hvorfor må alle ha den hvite kjolen? Jeg har full respekt for at mange ikke tenker som meg, men jeg klarer ikke helt å forstå de som bruker kanskje 15000 på en kjole for en dag. Så derfor velger JEG å gifte meg i bunaden som min mor lagde til meg til konfirmasjonen. Det synes jeg er mye mer spesielt - en en hvit kjole som blir hengende i et skap/solgt.

Bunad er et flott stasplagg, men hvis ejg skulle giftet emg i bunad hadde det betinget at det hadde hørt noe bruderemedier til min bunad (som hardangerbunaden som har brudekrone).

Jeg synes også det nesten er en forutsetning at begge bærer bunad. Det ser rart ut med bunad på bare den ene, da fremstår man som motsatser til hverandre.

Jeg skal ha brudekrone! Det er en sølvsmed på Sandnes som har laget en som er i samme design som deres bunadsølv. Mitt sølv er nokså likt, så derfor velger jeg denne kronen. Det finnes også to andre (som jeg vet om) i Rogaland.

Skrevet

Jeg giftet meg i bunaden min, og mannen min hadde på seg bunad også. Vi følte oss veldig vel i bunad, og det passet svært godt til omgivelsene, med en bitteliten kirke "ute i guds frie natur". Hadde en flott bukett av markblomster, med farger som tok opp fargene fra broderiene i bunaden. :)

Skrevet

Hei!

Så utrolig flott at dere vil gifte dere i bunad?!!!

Hadde jeg hatt bunad hadde jeg vurdert det jeg også!

Blomster : Markblomster som prestekrager eller liljekonvall...

Kaketopp : Hva med en bunadskrone på toppen av kaken? Finnes mange fine sånne å få tak i om den ikke må være ekte? Det ville vært finfin pynt! Eller hva med spiselige blomster på kaken?

Pynt ellers: markblomster i gammeldagse vaser eller flytende i fat.

Nyperoser om tiden er riktig. Rognebær til høsten. Maaaaange muligheter her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...