Gå til innhold

addopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anna_*
Skrevet

jeg og min mann har to flotte barn i fra før, men vi tenker litt på å få et tredje barn. Men vi vurderer kanskje å adoptere i stedet for å "lage" et til.. Vi føler at det vil være bedre å hjelpe et barn som allerede finnes, enn å sette et nytt barn til verden.. klarer ikke helt å forklare...

Men vi har noen spm angående addopsjon.. hvor lang tid tar en addopsjonsprosess, sånn ca...har en venninne som er addoptert og foreldrene hennes sa at det tok ca 3 år fra de begynte prosessen til de fikk hente jenta i india.. Men dette er jo snart 30 år siden...... kanskje ting er anderledes nå?

Så lurer vi jo litt på hva det koster å adoptere, og hva slags støtte man får fra staten?

sitter igrunn med mange spørsmål, men husker de bare ikke nå... så hvis noen har adoptert eller kjenner noen som har er det fint om dere kan skrive litt om selve addopsjons prosessen...

Videoannonse
Annonse
Gjest Adoptant
Skrevet

Først vil jeg tipse deg om følgende forum, som er tilholdssted for mange adoptivsøkere. Her finner du ut alt du trenger å vite: www.onskebarn.no og gå på debattforum.

Ellers vil jeg si at det ikke er selvsagt at man blir godkjent hos giverlandet dersom man har to barn fra før. Adopsjon er ingen enkel prosess, og tar ikke kortere tid nå enn for 30 år siden. Det er blant annet sagt nå at adoptivsøkere i Kina må regne med mellom 3 og 4 års ventetid - og det er etter at de er godkjent i Norge, som tar et år i seg selv.

Prosessen har ingen fast pris, men man blir vel anbefalt å sette av ca 130 000 kr. Jeg mener å huske at vi får refundert ca 40 000 kr av staten etter at adopsjonen er gjennomført.

Noe av det første du kommer til å møte i din søken etter informasjon er argumenter mot din holdning om å adoptere for å hjelpe et barn. Det er en myte at barn står i kø for å få foreldre. Det er milelange køer av foreldre som desperat ønsker å adoptere barn. Det er dessverre manko på adoptivbarn, så det er ikke slik at dersom du ikke adopterer så vil et barn ikke få foreldre. Det vil kun medføre noe kortere tid for andre adoptivsøkere som står i kø. Alle verdens fattige og foreldreløse barn blir dessverre ikke frigitt for adopsjon, det er kun et fåtall. Så derfor vil jeg si at dersom du vil adoptere så må det være fordi du genuint ønsker et barn til. Verken mer eller mindre.

Lykke til med tankene - jeg håper du finner ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...