Gå til innhold

Ventrør og wc

Anbefalte innlegg

Gjest Badegjesten
Skrevet

Vi skal utvide badet, men har et problem med at dagens bad har et ventrør som blir stående midt i rommet. Vi har diskutert mulig løsninger frem og tilbake med en kompis som har jobbet en del med oppussing av bad (han er våtromssertifisert elektriker, ikke rørlegger). Han mener det blir en del jobb i flytte ventrøret og at beste løsning er å bokse den inn. Men samtidig sier han at det ikke er noe problem å flytte toalettet.

Spørsmålet er da: hvorfor trenger vi ventrøret i det hele tatt om det ikke skal stå i forbindelse med toalettet? hva ER et ventrør i det hele tatt *rødme*? Og har han rett når han sier vi kan flytte WC lett og greit, men ikke ventrøret?

Jeg hiver dette ut til dere siden a) vi ikke har peiling b) kompisen vår er i familieselskap og c) vi sitter og forsøker å planlegge ferdig badet nå i dag.

Nokon som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Venrøret, eller ventilasjonsrøret om man vil, sørger for at det kommer luft til i avløpsrøret slik at vanlåsen i toalettet ikke tømmer seg. En tom vannlås medfører at lukt fra avløpsrøret slår tilbake i rommet.

Nå vet jo ikke jeg hvordan det ser ut hos dere, men vanligvis er det dyrt og arbeidskrevende å flytte ett toalett siden avløpsrøret ut/gjennom huset blir plassert der når huset bygges. (Når man f.eks. støper en plate som det skal bygges hus oppå, er toalettenes plassering allerede gitt og man støper samtidig ned avløpsrørene). Ligger toalettet f.eks. i annen etasje, kan det la seg gjøre forutsatt at man kan beholde et tilfredsstillende fall på avløpsrøret og at det ikke havner i konflikt med noe annet i rommet under. Nå kan det selvfølgelig være at det ikke er så vanskelig hos dere, men i utgangspunktet tror jeg at jeg ville ha satset på å beholde toalettets opprinnelige plassering.

Ønsker dere å flytte det, er rørlegger uansett et "must", så da ville jeg nok at konsultert en før jeg la planer som det siden viser seg å være umulig å gjennomføre evt. medfører problemer på sikt. (Har bodd i et hus hvor toalettet var flyttet med det resultat at avløpsrøret hadde så dårlig fall at det tettet seg til stadighet... Ikke særlig festlig!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...