Gå til innhold

Oppstarts kostnader på valp?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger hjelp
Skrevet

Hei!

Lurer på ca oppstarts kostnader på valp. Tenker på kostnader utover kjøpssum, som f.eks forsikring, div utstyr, vaksinering, øyelysning, og annet som vi har glemt.

Spesifiser gjenre utgiftene.

Tusen takk for hjelpen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utstyr kommer an på om det er en rase som trenger mye pelsstell, om det er en stor rase etc. Det er vesentlig billigere å kjøpe inn utstyr til en chi enn til en afghansk mynde f eks. Så alt fra noen hundrelapper til flere tusen kroner. Det er også avhengig av hva du velger av utstyr: lærkobbel eller nylonkobbel, plastskåler eller stål osv. Jeg har en liten rase som krever spesielt pelsstell og vi brukte vel en 3000,- på seng, kobbel, transportbur, trimmekniver, halsbånd, shampo ++

Forsikring ca 2000,- (kommer an på hvilken forsikring du velger)

Vaksinering ca 500,- (forskjeller fra vetrinær til vetrinær)

Hunden skal ikke øyelyses før den er over året så det trenger du ikke tenke på. Men hvis den ikke er ID-merket når dere henter den bør dere chippe den samtidig som den vaksineres. Koster 6-700,-

Ellers trenger dere ikke kjøpe så mye før den kommer. Da ender dere opp med masse som aldri blir brukt. Vent heller til dere ser hva dere vil få bruk for :)

Skrevet (endret)

Da jeg kjøpte valpen min til 10 000 kr, ble det i tillegg:

For 500;-

2 bur , et i bilen et å sove i 1000,-

Bånd (flexi+skinn, sele, halsbånd), halsbånd, børster, matskåler, belønning, shampoo, leker ol 1000++

1 års forsikring 1100,-

dyrelege 12 uker 500,-

seng: 300

liggeunderlag (kjøpte flere) i burene 1000,-

Varmedekken 600,-

regndekken 350,-

Dette blir 6000, pluss at jeg har nok kjøpt mer som jeg ikke kommer på i farten, men sikkert opp i mot 10 000 kroner utenom kjøpesummen. +at jeg måtte til dyrelegen med han da han var 5 mnd, den undersøkelsen komm på 2300 kr, der jeg var forsikret, men egenandelen kom på 1000 kr.

I tillegg var det og medisiner da han fikk diare. 500 kr.

I tillegg gikk jeg på to dressurkurs et til 1000 kr og et til 700 kr.

Så tviler ikke at et valpekjøp fort koster deg 10 000 kr, men det blir jo selvfølgelig over tid da! Man kjøper jo ikke alt med engang. Det er jo sikkert mye man ikke trenger å kjøpe og, som flere bur ol.

Endret av Isobel
Skrevet
Valpekurs på 700 kr.... billig! hvor? :)

For medlemmer i Nidaros Brukshundklubb koster valpekursene 700ogettellerannet i alle fall.

Skrevet

Ja, det var billig, men det var arrangert av cavalierklubben i hordaland (for medlemmer) må si at det var ganske amatørmessig...

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Heisann og hoppsann!

Her er det jeg kommer på i farten!:

Forsikring: 1000,- kr - 2000,- kr.

Halsbånd/lenke: 200. Anbefaler enkle nylonsbånd til en valp. Den vokser fort, og jeg synes selv at det er lite vits å brukte flere hundrelapper på skinn og lær. Kjøper heller det når den er ferdig utvokst. Flexibåndene blir fort ødelagte med en liten valp.

Bur til bil/inne: fra 300 - 1000 avhengig av rase. Dersom en har tenkt seg ut å fly med hunden pass på at buret er godkjent for dette. Da slipper du å kjøpe to bur!:)

Vaksinering ved 12 ukers alder: ca 600.

Ormekur: pris? 200?

Skåler: kommer helt ann på hvilke type. fra 20,-kr på ikea til et par hundre. Smak og behag om en velger rustrfritt stål eller plast!

En soveplass? Mange prisklasser! En liten valp bør ha en solid seng som ikke kan ødelegges. Gjerne bare et teppe i begynnelsen til den har blitt rensling og "tyggefri".

Leker? Mye og velge mellom! Alle prisklasser!

Tyggeben: Etter hvert når den begynner å miste tenner behøver den noe å tygge på slik at møbler og annet slipper unna! :)

Mat: Kjøp et skikkelig merke fra dyrebutikk! Det vil dere tjene på i lengden! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...