Gå til innhold

Barn og forelskelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 8 år som er utrolig interessert i forelskelse osv. Hun har spurt en del om blomsten og bien. Men snakker mye om gutter hun kjenner. Hun har alltid spurt om kropp og tidlig om ting. Hun også sier ofte at en på tv er forelsket i en annen. Hun spør søsteren om "de er forelsket" på tv. Feks barnefilm med en gutt og en jente. Hun fortalte meg at hun hadde spurt en gutt om de skulle være kjærester men han hadde sagt nei. Jeg har et forhold til mine barn der de vet at jeg aldri sier videre til faren eller noen andre de kjenner, det som de forteller meg. Og jeg erter ikke eller sier noe som gjør dem flau.

Uansett, min yngste datter er mere åpen og interessert i disse tingene enn 12 åringen virker. 12 åringen sier æsj og spør aldri om sånt. Jeg har prøvd å snakke med henne om ting. Feks så sa jeg for noen dager siden , tenk den dagen du kommer hjem med en herlig gutt og du er såå forelsket. Hun så på meg som om jeg var skrullete og sa mamma, æææsj.

Noen som opplever også at yngre barn er mere opptatt av dette osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg svarer likevel.

Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg at 8-åringen din er fortsatt bare barn, og har ikke erfaring med at gutter, forelskelse og kjærester kan være flaut. Dette er bare veldig spennende for henne.

12-åringen din er full av hormoner og temaet er "mer aktuellt". Det kan godt være at 12-åringen er opptatt av forelskelse og kjærester, men det er flaut å prate med mamma om det.

Husker selv da jeg var 12. Det var flaut om noen voksne spurte om jeg hadde kjæreste. Det var noe annet å prate med venniner om det.

Skrevet

Jeg er helt enig med Amanlis. 12-åringen kjenner sannsynligvis et sug i magen når du spør henne om slike ting og sier "æsj" nettopp fordi det er så aktuelt for henne.

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Det er godt mulig at den på 12 år ikke ønsker å drøfte slikt med dere, verken da den var 8 eller 12. Og hvis den ønsker det tar den det opp selv?

Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Ja, er enig med de over.

Er selv 12 år, og sånt snakker jeg ikke med verken mamma eller pappa om.

Når mamma sier sånt, sier jeg æsj jeg også xD

Eller: "Mamma..? Jeg er 12 år, du kan ikke forvente jeg sier så mye om sånt til deg." hahaha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...