Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Blir såret og lei meg over alle som kaller forlovede som ikke gifter seg innen et år for fjortiser. Og det er mange som mener mye om andre her inne. Takhøyden er ikke den største på KG. Lurer derfor på hva denne et års regelen bunner i? Ikke vet jeg for det er ingen i vår omgangskrets som har forholdt seg til denne regelen. Vi forlovet oss når vi bestemte oss for at det er oss to og begynte å snakke om bryllup. I mine øyne så er man forlovet i det øyeblikket man enes om bryllup, derfor ville det bli helt feil for oss å vente med å forlove oss et år eller to siden vi allerede hadde bestemt oss. (og satt dato)
Tabris Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Det er en regel fra "gammelt av", og jeg vil gjette på at det er ett år fordi det var så lang tid man trengte på å gjøre alt klart til bryllupet. Jeg mener også at man ikke har noe med hva andre velger å gjøre, men jeg må innrømme at jeg rent personlig synes forlovelse blir litt lettvint og tåpelig når jeg kjenner folk som har vært forlovet tre ganger.
Gjest Brudesalongen Dokka Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Blir såret og lei meg over alle som kaller forlovede som ikke gifter seg innen et år for fjortiser. Og det er mange som mener mye om andre her inne. Takhøyden er ikke den største på KG. Lurer derfor på hva denne et års regelen bunner i? Ikke vet jeg for det er ingen i vår omgangskrets som har forholdt seg til denne regelen. Vi forlovet oss når vi bestemte oss for at det er oss to og begynte å snakke om bryllup. I mine øyne så er man forlovet i det øyeblikket man enes om bryllup, derfor ville det bli helt feil for oss å vente med å forlove oss et år eller to siden vi allerede hadde bestemt oss. (og satt dato) Dette er en gammel skikk. en forlovelse var bevis på at bryllupsplanene var i gang. slik er det ikke lengere....
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Jeg mener også at man ikke har noe med hva andre velger å gjøre, men jeg må innrømme at jeg rent personlig synes forlovelse blir litt lettvint og tåpelig når jeg kjenner folk som har vært forlovet tre ganger. Vel, det er sikkert like vanlig å ha vært GIFT tre ganger i dag. Ser heller ikke helt hva det har med lengden på forlovelsen å gjøre? Kan nok godt hende at dette med 1 år stammer fra gammle dager da man ble gitt bort og de skulle ha stort gilde. Da var jo også ofte en slik avtale i gjerde en stund før den ble offisiell. Men skulle jo tro at man hadde kommet videre i 2008? Men bryllup er vel kanksje fortsatt altfor bundet av gamle skikker? Er enig med TS at det er sårende med kommentarer på lang forlovelse. Vi har hadde ikke penger, men var helt sikre. Forlovet oss og satte datoen 3 år før vi giftet oss. Hadde egentlig ikke tenkt noe over at det var "riktige" og "feil" tidsperspektiver før vi forlovet oss og fikk unødvendige kommentarer.
Gjest ts Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Dette er en gammel skikk. en forlovelse var bevis på at bryllupsplanene var i gang. slik er det ikke lengere.... Det er jeg ikke enig i! For oss ble selvsagt bryllupsplanene satt i gang når vi forlovet oss, satte dato og begynte å spare. Er det noen automatikk i at man ikke kan planlegge før det er 1 år igjen? Vi har bestillt lokale (2.5 år) igjen og da var det flere helger i høysesongen som allerede var tatt. (må innrømme at jeg ble litt overrasket da, trodde vi var tidlig ute )
Gjest ts Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Takker for svar Tabris. Logisk forklaring. Kan nok godt se for meg at dette er en skikk som kommer fra riktig gamle dager når det skulle feires bryllup på storgårdene
Caos Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Personlig synes jeg det er fjortiss så lenge de som forlover seg ikke bestemmer dato og begynner å planlegge bryllupet. Men om man setter dato synes jeg ikke det er fjortiss, for da har man faktisk et tidspunky å fortelle venner/familie som spør når bryllupet skal stå. Det kan være mange grunner til at noen velger å vente mer enn et år fra forlovelse til bryllup. Selv skal vi nok ha et digert bryllup når den til kommer, å det vil koste en del, å vi må ha tid til å spare... Jeg er i tillegg kronisk syk, noe som gjør at planleggingen kommer til å ta lenger tid. (dårlige og bra perioder) Jeg har også vært med på å planlegge er bryllup på et år (forlover) å synes dette blir for stressende for min del. Jeg vil kose meg, å se tilbake på tiden med et smil, og dermed ikke stresse så innmari. Jeg vil f.eks dra til andre byer for å finne brudekjoler, siden byen jeg bor i har et dåårlig utvalg. Ja, jeg hadde nok klart det på et år, med mindre helsa slo seg helt vrang slik som en lang periode i fjor, men jeg ville valgt å ha ca 2 -2,5 år på planleggingen, slik at jeg også klarer å gjennomføre dagen. Jeg har jo et ønske og håp om å bli frisk til en forlovelse finner sted. Men om ikke vil jeg ha god tid, slik at jeg faktisk har tid til å bli dårlig inni all planleggingen 1
ToveM Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Jeg har aldri vært forlovet...bodde sammen i 3 år og satt ringer på oss den dagen vi giftet oss.
Gjest Gjest_trulta_* Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 For meg er forlovelse fra den datoen man bestemmer seg for bryllupsdag og frem til bryllupsdagen. "Ventetiden" i praksis. Har man ikke satt bryllupsdato så er det i praksis bare 2 som bærer lik ring. Om man setter bryllupsdato om 3 uker eller 3 år reagerer jeg ikke på. Noen må spare penger, andre vil studere ferdig. Men er drittlei av å ta folk seriøse når de er så opptatt av å være forlovet, men ikke har noen som helst reelle planer om å gifte seg. Hva er poenget da ? Føler mange (spesielt jenter) tror at en forlovelsesring på finger gjør forholdet mye tryggere. Tro meg, ringen er like lett å ta av som den var å sette på. Det ser man jo ofte når den ene parten blir mer ivrig enn den andre med å sette en dato... da begynner noen ganger den andre parten å svette litt... alt blir mye mer reelt når man har en dato. Forlovelsestiden for meg er planleggingstiden, enten den er lang eller kort. Men det må være noe konkret planlegging involvert. Det beste teiteste eksempelet jeg har vært borti var her for et halvår siden. Traff ei venninne av meg som jeg ikke hadde sett på noen år. Hun hadde ring på fingen og jeg lurte på om hun hadde giftet seg siden sist. Hun fortalte da at hun bare var forlovet. Da jeg spurte om når de skulle gifte seg fikk jeg dette til svar : Åh nei.. de hadde ikke planer om å gifte seg egentlig, vi får ta et steg om gangen... Så hva betyr det egentlig ? Er forlovelse blitt et lite skritt i retning av at man kanskje en gang i fremtiden skal tørre å ta et skritt til ?
Cienna Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 Å forlove seg betyr at en skal gifte seg....synes det er tåpelig med dem som er forlovet i årevis og ikke vet når de skal gifte seg.... Jeg er av den gammeldagse typen som mener at giftemålt bør skje 1-3 år etter forlovelse(da noen trenger å spare en del for å gjennomføre bryllupet), men datoen bør være satt. 2
Concertina Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 For meg er forlovelse fra den datoen man bestemmer seg for bryllupsdag og frem til bryllupsdagen. "Ventetiden" i praksis. Har man ikke satt bryllupsdato så er det i praksis bare 2 som bærer lik ring. Om man setter bryllupsdato om 3 uker eller 3 år reagerer jeg ikke på. Og man er like mye forlovet om man bærer ring eller ikke så lenge man har satt dato Vi satte datoen over 1,5 år fram i tid siden denne sommeren er fullbooket allerede, høsten er også ganske planlagt, slik at da passet det best slik I tillegg så koster jo dette penger...
Supramundane Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 For meg handler en forlovelse om at man blir enige om å gifte seg, og når man skal gjøre det. At jeg og samboeren er enige "generelt sett" om at vi "en gang" skal gifte oss teller ikke som en forlovelse. Forlovelsen stadfester og konkretiserer. Derfor blir det (for meg) litt meningsløst uten noen dato (eller annen konkretisering, f.eks "sommer 09", osv). 1
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 For oss betyr forlovelse at vi har bestemt at det blir oss to, og at vi kommer til å gifte oss. Vi forlova oss når vi hadde vært sammen i under et år, men hadde opplevd mye (på godt og vondt) så det var veldig riktig for oss. Planlegging av bryllupet og datoen satt vi tre-fire måneder før den store dagen. Forlovelstiden hadde da vært over 12 år. For oss var dette riktig.
Arkana Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 For meg handler en forlovelse om at man blir enige om å gifte seg, og når man skal gjøre det. Enig. Om det skjer ett år eller tre år fram i tid er uvesentlig, poenget er at man har til hensikt å gifte seg. Å forlove seg uten å ville gifte seg, men bare for "å ta forholdet et skritt videre" er litt rart i mine øyne, men det er nå opp til hver enkelt hvordan de vil gjøre det.
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #15 Skrevet 3. februar 2008 Som sagt lengre opp. Forlovelsen er tiden fra dagen datoen blir satt fram til selve dagen. Har man ingen dato så har man bare like ringer. Vennina mi er forlovet, men de har absolutt ingen planer om å gifte seg eller noen ting, og jeg må helt ærlig si at jeg tenker ikke over at hun er florlovet engang. Om det er 1 dag eller 5 år til du skal gifte deg så er det det samme, så lenge datoen er bestemt. Ser liten vits for de som forlover seg også blir det på forlovelsesstadiet i evig tid og kanskje går fra hverandre o.s.v
Gjest joje Skrevet 3. februar 2008 #16 Skrevet 3. februar 2008 Som mange andre har sagt, så mener jeg at man er forlovet når man har satt en bryllupsdato. Om det er et eller to år til, eller 10 har egentlig ikke så mye å si. Min største drøm er jo å gifte meg med kjæresten min, og han vil gifte seg med meg også, men vi er jo ikke forlovet av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #17 Skrevet 3. februar 2008 Jeg mener man er forlovet om man har planer om å gifte seg i nærmeste fremtid, skjønner ikke helt dette hysteriet rundt å måtte sette dato med en gang. Forloveden og jeg har nettopp åpnet en bedrift sammen, og vet derfor ikke akkurat når vi kommer til å ha råd til å gifte oss. Sparing er heller ikke mulig akkurat nå, siden alt vi får inn går til regninger. Men hadde vi hatt de pengene kunne vi godt giftet oss neste måned. Så er vår forlovelse mindre verdt enn deres? Fordi vi ikke har en nøyaktig dato??
Gjest sulletulla Skrevet 3. februar 2008 #18 Skrevet 3. februar 2008 Jeg mener man er forlovet om man har planer om å gifte seg i nærmeste fremtid, skjønner ikke helt dette hysteriet rundt å måtte sette dato med en gang. Forloveden og jeg har nettopp åpnet en bedrift sammen, og vet derfor ikke akkurat når vi kommer til å ha råd til å gifte oss. Sparing er heller ikke mulig akkurat nå, siden alt vi får inn går til regninger. Men hadde vi hatt de pengene kunne vi godt giftet oss neste måned. Så er vår forlovelse mindre verdt enn deres? Fordi vi ikke har en nøyaktig dato?? Ikke mindre verd nei, for all del lov hverandre opp og ned og i mente for min del. Men kan jeg spørre hvorfor man velger å forlove seg uten å ha en konkret plan om å gifte seg ? Er det noen forskjell på å bo sammen med en plan om å gifte seg når man får bedre råd enn om man putter ringer på fingrene og sier man er forlovet ? For meg så blir det ett fett. Personlig følte jeg meg mye mer forlovet/bundet til min mann da vi var "bare" bodde sammen og signerte ut 2,5 mill i lån i fellesskap enn 4 år senere når vi satte ringer på fingrene og begynte planleggingen....
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #19 Skrevet 3. februar 2008 Ikke mindre verd nei, for all del lov hverandre opp og ned og i mente for min del. Men kan jeg spørre hvorfor man velger å forlove seg uten å ha en konkret plan om å gifte seg ? Er det noen forskjell på å bo sammen med en plan om å gifte seg når man får bedre råd enn om man putter ringer på fingrene og sier man er forlovet ? For meg så blir det ett fett. Personlig følte jeg meg mye mer forlovet/bundet til min mann da vi var "bare" bodde sammen og signerte ut 2,5 mill i lån i fellesskap enn 4 år senere når vi satte ringer på fingrene og begynte planleggingen.... Ikke jeg som skrev over. Men hvis du leser så har de planer om å gifte seg, men usikker økonomi og derfor ingen sikker dato.
Gjest ¤J¤ Skrevet 3. februar 2008 #20 Skrevet 3. februar 2008 Dette med at en forlovelse skal vare i kun ett år er noe nymotens. Opprinnelig var det mange som forlovet seg fordi de ikke hadde råd til å gifte seg enda. Det var mange som var forlovet lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå