theamoren Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 (endret) Er helt overbevist at det er det jeg har. har jo alltid menssmerter gjennom hele syklusen.. og har bare blitt mye verre etter jeg sluttet på p-pillene.. Søkte på nettet om endometriose.. og jeg hadde ALLE symtomene! ikke et eneste symptom jeg manglet!! plutselig skjønner jeg hvorfor jeg får urinveisinfeksjon hele tiden og hvorfor jeg er så sykt utmattet, og hvorfor sex er vondt... og selvfølgelig hvorfor jeg har så vondt i magen.. og kvalmen. har alle symptomer skal bestille time hos legen i morra! Og jeg kan jo bare glemme å bli gravid uten hjelp :gråte: Endret 3. februar 2008 av theamoren
pleiepike Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Huff da!! Ja, du burde få deg en legetime da jah! Men ikke mist motet!!! Kan være noe annet au Krysser fingrene for deg
theamoren Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2008 takk.. er skikkelig nervøs! Men jeg har vel bagatellisert plagene mine lenge nå så på tia jeg får gjort noe med det.
pleiepike Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 takk.. er skikkelig nervøs! Men jeg har vel bagatellisert plagene mine lenge nå så på tia jeg får gjort noe med det. Hehe, ja, det er da lurt!! En måkke vente for lenge me å ta kontakt me lege om man trur man feiler noe..
theamoren Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2008 meg i et nøtteskal .. hehe.. kniper øynene sammen og håper det går over av seg selv! Har faktisk vært til legen med disse magesmertene før.. fikk gu og alt det vanlige og "alt er normalt, går nok over".. (gjorde jo ikke det), men så begynte jeg på p-piller og da gav det seg... får sikkert høre "alt er noralt går nok over, takk for i dag" denne gang også... *pessimist*
pleiepike Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Haha.. Men det er jo leger i et nøtteskall da.... "Går nok over, neste!!" Sånne leger blir jeg gal av, de som ikke tar en på alvor...
theamoren Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2008 Ja ikke sant!! enten det eller så er det et "virus" Ja hvis hun sier det samme nå bytter jeg lege(hu er bare vikar da men)
theamoren Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2008 Pratet med mamma nå.. ho syns jo jeg var en stor hypokonder! hehe... fant nettopp ut at to av mine tanter har endometriose. visste ikke at det var det de hadde.. ho ene har to barn. ho andre fikk det aldri til.. men ho fikk kreft til slutt og måtte fjerne livmor..
Gjest imli Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Men har ikke du et barn fra før? Uansett, det er litt "farlig" å lese om ulike sykdommer, for man vil alltid ha noen symptomer om man bare kjenner etter. Jeg lurte også på om jeg hadde endometriose, pga sterke menssmerter. Var til gynekolog pga smertene (hadde til tider så vondt at jeg svimte av), fikk innvendig UL og alt så bra ut. Med UL kan kan som regel se om man har endo., ikke helt sikkert, men som regel ses endomentriosevev på UL. For å være helt sikker bruker man en sånn kikkehullsoperasjon eller hva det nå heter. Gyn. fant i alle fall ingenting unormalt med meg, og jeg ble også gravid like etter. Noen har bare sterke menssmerter. Da jeg snakka med mamma om det, sa hun at hun hadde det på samme måte, men smertene forsvant etter at hun fikk barn, så jeg satser på at det samme skjer med meg Det er absolutt ikke sikkert det er noe galt med deg heller. Men er du veldig bekymret, kan du jo ta en sjekk hos gynekolog. Ved ultralyd kan han se rimelig sikkert om alt er som det skal. Og er det endomentriose, kan man fortsatt bli gravid, noen ganger av seg selv, noen ganger kan det vevet opereres vekk, og man kan bli gravid på naturmetoden etterpå.
theamoren Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. februar 2008 hei... jeg har mensensmerter i hele syklusen. (tablett knasker) og vondt under samleie, spesielt mellom EL og mens.. og dette er typiske tegn visst... MEN jeg skal ikke ta sorgen på forskudd nei, sant det! Skal hvertfall komme meg til en sjekk.. Har et barn fra før ja.. han er 3,5 så mye kan jo ha skjedd på den tid.. gikk på p-piller da og når man går på pillen så har man ikke sykdommen visst.... :rosasmil:
KnockedUp Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 (endret) Jeg er en av de som har måttet fått hjelp (prøverør) for å bli gravid pga endometriose. Men jeg har det hissig, og har måttet blitt operert to ganger før jeg ble 24. Normalt er det jo ikke så alvorlig da! Husk at en av ti kvinner får endo i løpet av sitt fruktbare liv. Slettes ikke alle får mye problemer relatert til dette og mange blir gravide på egenhånd. Og selv om du skulle trenge hjelp er det gode prognoser:-) Lykke til med eventuell utredning iallfall:-) Endret 3. februar 2008 av KnockedUp
Gjest imli Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har til tider hatt menssmerter i 3 uker (ved EL og så helt fram til mensen er ferdig), men har ikke endometriose for det. Man kan ha en masse symptomer på både det ene og det andre uten å ha en sykdom. Er du veldig engstelig, bør du nesten la vær å lese om alle mulige sykdommer. Har også hørt noe om at man har større sjangs for å ha endometriose jo eldre man er? Hadde noe med at dette vevet fikk flere år på å gro seg til liksom. Sannsynligvis har du ingenting å bekymre deg over... Men ta deg en tur til lege istedetfor å les på nett!
theamoren Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 4. februar 2008 hehe... godt å høre litt sånn... jeg er ganske bekymret av meg ja! Bestilt time hos legen... men ikke før 28 feb!
Pusemamma Skrevet 25. februar 2008 #14 Skrevet 25. februar 2008 Endometriose kan ikke stilles ved vanlig ultralyd eller undersøkelse. Eneste måten og finne det ut på er å få lapraskopi, da kan legen se hvordan det ser ut der inne. Hvis du knasker tabletter dagen lang så kan du likeså får mage smerter av de. jeg har hatt endometriose i ca 20 år. har gått på minimalt med piller når det er vondt og jeg har veldig mye smerter til tider. Smertene er ikke farlige men det kan være en ide og lære seg og komme gjennom det verste. Det er mangen så har stilt diagnosen selv og ikke hatt endometriose. Hvis du har en irritert tarm kan dette tolkes som underlivssmerter. Jeg har hatt både operasjon og lapraskopi. Hvis du tygger mye Ibux så er sjansen for at tarmen blir irritert eller du får sår i tarmsystemet ganske til stedet. Du får diskutere med legen din om du kan få lapraskopi på sykehuset. Dette gjøres som dagkirugi. Lykke til
theamoren Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. februar 2008 ja må skjerpe meg med paraceten... men det var så ille at jeg ble nødt. har faktisk gått bedre i det siste, men verker i magen og ryggen etter EL og frem til mens.. I den siste mnd har det vært verst i korsryggen... Aldri hatt problemer med fordøyelsen men kanskje det har kommet nå ja,,,,du sier noe,, Skal ikke til legen enda, men vente å se om smertene gir seg etterhvert... hvis ikke, bestiller jeg time...
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #16 Skrevet 25. februar 2008 Langbrekke, en av Norges fremste spesialister på endometriose, anbefaler at man tar kontakt med lege for å undersøke om det kan være endometriose dersom p-piller og ibuprofen og paracetamol ikke hjelper, og smertene er så store at du holder senga eller er hjemme fra jobb/skole.
theamoren Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 25. februar 2008 Langbrekke, en av Norges fremste spesialister på endometriose, anbefaler at man tar kontakt med lege for å undersøke om det kan være endometriose dersom p-piller og ibuprofen og paracetamol ikke hjelper, og smertene er så store at du holder senga eller er hjemme fra jobb/skole. hmmm. ble litt lettet når jeg så denne... jeg går på jobb jeg.. klarer det! hadde ikke vondt når jeg gikk på p-piller.... eller hadde bare menssmerter når jeg skulle ha mens.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå