Gjest veldig i tvil Skrevet 3. februar 2008 #1 Skrevet 3. februar 2008 Etter å ha søkt på drømmejobben i Norge i flere år har jeg gitt opp. Har nå fått tilbud om 6 års kontrakt av drømmejobben, men det er på New Zealand. Men da kommer det store dillemaet. Hva gjør vi med vår 5 år gammle hund? Det er mulig å importere henne til NZ, slik jeg har forstått det trenger hun heller ikke nødvendigvis å stå i karantene så lenge vi har henne i husarrest i 30 dager. Altså er det praktisk mulig, kostnaden er heller ikke noe problem. Men jeg gruer meg veldig for å sende henne på en reise som tar 35 timer til sammen. Hun må stå uten for og kun med isblokk til vann i drøyt 10 timer. Det er vetrinær tilsyn og foring ved mellomlanding. Vi får henne med oss nesten med en gang vi er fremme om hun ikke er for oppskaket til vetrinær undersøkelse. Har snakket med flyselskapet og de sa at de særlig sendte mange hunder fra NZ og Australia til Norge, og at dette ikke var noe problem. Jeg er redd for hvordan hun vil takle frakten. Hun er en vel sosialisert og rolig hund, selvsagt ingen medisinske problemer. Men jeg vet ikke hvordan hun vil takle å være i et lasterom så lenge? Og hvordan kan man egentlig forsikre seg mot at det ikke blir tomt for vann? Stopp-over på turen er umulig med hund. Vi får heller ikke lov til å ha henne inne i flyet selvom hun er liten. Hva tror dere? Det andre alternativet er at mine foreldre overtar henne. Hun trives godt der når de har henne og de elsker henne. Så tror ikke det vil være veldig traumatisk for henne. Men vi har jo selvsagt ikke lyst til å gi henne fra oss. Hva ville dere gjort? Tatt henne med eller omplassert henne?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #2 Skrevet 3. februar 2008 Overskriften skulle selvsagt vært: Omplassere eller flytte med? *trøtt TS*
Gjest avlive Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Ville avlivet. Tror ingen av alternativene du kommer med er bra for hunden, da har den det bedre på de evige jaktmarker.
Gjest Veronica Mars Skrevet 3. februar 2008 #4 Skrevet 3. februar 2008 Så lenge hunden har det bra hos dine foreldre tror jeg at jeg ville gått for det. Hvis hun kjenner dem godt og ikke er en hund som blir stresset av at dere blir borte går nok det kjempebra. Sannsynligvis går det bra å ta henne med også, men det er vanskelig å forutse hvilke problemer som kan oppstå.
Fanta Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Kommer jo helt an på hunden om den takler det bra å fly. Har den flydd før, og det gikk greit øker jo sannsynligheten for at det går greit denne gangen også, selv om det er en lang tur. Hvis hunden er skeptisk til lyder og nye ting, og ikke har flydd før hadde ikke jeg tatt den med. Mye å tenke på, men du kjenner din hund best og er den beste til å "gjette på" hvordan den vil takle det.
onyx Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Jeg ville tatt hunden med! Som regel går det helt fint i lasterommet, de står ikke der uten tilsyn hele flyturen på lange turer. De ansatte har mulighet til å sjekke hvordan det går. At det ikke gies mat er fordi de kan bli dårlige og at mat og vann kan utgjøre mye gris i buret hvis det blir turbulens (derfor isblokk). Men husk å sjekk nøye krav til vaksinering etc. Dette er ting som gjerne tar tid å få i orden.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Vet du hvor lenge du skal bo utenlands? Er det "for alltid" eller for en kortere periode? Jeg tror kanskje jeg ville valgt foreldreløsningen, selv om jeg vet hvor knyttet man blir til dyret sitt. Men foreldrene dine kjenner du - og du har alltid en mulighet til å høre hvordan det går med hunden - se bilder osv. I tillegg kjenner hunden foreldrene dine. Jeg ville i hvert fall ikke avlivet hunden slik en foreslår her.
Gjest ts Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Takk for mange nyttige svar (og et ikke så nyttig) Hun er en veldig rolig hund og pleier ikke å reagere mye på nye lyder, steder osv. Men hun har ikke flydd før, så jeg er litt sekptisk til dette. Det er tross alt snakk om veldig lange perioder i lasterommet. Vi blir der i minst 6 år så hun slipper nok å ta turen hjem igjen. Noen av dere som har erfaringer med å ta med hunder på så lange flytuerer? Har enda god tid med vaksiner. Luere også litt på om vi skal la henne bli igjen hos foreldrene mine i allefall en stund slik at vi finner et permanent sted å bo som passer for henne også før vi evnt tar henne med ned. Ikke lett dette. Har litt dålig samvittighet for dette, men kan jo ikke la karriere bli stående i stampe på grunn av hunden heller.
onyx Skrevet 3. februar 2008 #9 Skrevet 3. februar 2008 Alt i alt vil jeg tro det er mindre stress for hunden å være på reise 1 døgn enn å bli "forlatt" av familien. Og siden du sier hun ellers er rolig, og kanskje vant med bil?, så vil nok reisen gå fint. Dessuten har flyene som oftes egne oppvarmet og lyse rom til dyrene.
Leo Skrevet 3. februar 2008 #10 Skrevet 3. februar 2008 Ville avlivet. Tror ingen av alternativene du kommer med er bra for hunden, da har den det bedre på de evige jaktmarker. Tullprat! En hund bruker vanligvis ca. 14 dager på å venne seg til å bo hos en ny familie og kan man omplassere den til noen den kjenner fra før og som man vet vil ta godt vare på den, er det helt klart et godt alternativ. Hadde det vært min hund, ville jeg utvilsomti ha tatt den med meg. Spesielt siden dere skal være så lenge borte. Å være uten mat i ti timer er ikke noe problem for en hund. Jeg har også en følelse av at flyselskapene har langt bedre rutiner for frakt av kjæledyr enn for bare noen år siden. Da jeg var ute og fløy for en ukes tid siden, så jeg flere som hadde med seg hundene sine og ingen av disse så ut til å ha lidd noen nød da de ble gjenforenet med eierne sine. (Jeg er kanskje litt over gjenomsnittet interessert, så jeg fulgte nøye med ).
sebra Skrevet 3. februar 2008 #11 Skrevet 3. februar 2008 Ville avlivet. Tror ingen av alternativene du kommer med er bra for hunden, da har den det bedre på de evige jaktmarker. for noe tull.det der var en skikkelig unødvendig kommentar. hvis du har god tid på deg før du skal flytte så kan du jo kanskje ta en kort innenlands tur, for å se hvordan hun reagerer.
Betsy Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 Jeg hadde nok ikke klart å skilles fra min høyt elskede hund så lenge det var en mulighet for å ta den med. Kjenner en hund med til dels store "atferdsplager", denne har vært med på flere flyturer uten å få varige mén, så skulle tro at normalt oppegående hunder taklet det greit også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå