Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 28. april 2003 #1 Skrevet 28. april 2003 Jeg har et lite dilemma… Vi skal i bryllup i sommer og brudeparet ønsker seg penger. Det synes jeg er helt i orden. Problemet er bare at de ikke eier økonomisk sans og jeg synes derfor ikke det er noe ålreit å gå bort dette. Så hva gjør vi? Skal vi gi dem penger som sannsynligvis ikke vil gå til noe fornuftig, eller skal vi kjøpe en gave som er nyttig (de har ”ingenting” og trenger virkelig alt!)? Hva ville dere gjort? Er det greit å gi en kombinasjon av gave og penger?
14062003 Skrevet 28. april 2003 #2 Skrevet 28. april 2003 Gavekort på noe fornuftig. Hagemøbler, hageredskap, ferietur, kjøkkenting - you name it.
Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 28. april 2003 #3 Skrevet 28. april 2003 Gavekort er kanskje ingen dum idè... Men da er det sikkert lurt å ha det i en spesifikk butikk, slik at det ikke gjelder på et helt kjøpesenter.
Kaktus Skrevet 28. april 2003 #5 Skrevet 28. april 2003 Hvis du bor i Oslo, er Universalkortet en kjempegod ide.
Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 29. april 2003 #6 Skrevet 29. april 2003 Brudeparet bor desverre langt fra Oslo... Ingen flere som har tips eller synspunkter?
Felix Skrevet 29. april 2003 #7 Skrevet 29. april 2003 De må jo ha satt noe annet på ønskelisten enn bare penger?? :o Jeg ville ikke gitt penger. Gavekort er jo greit. Eller hvis du kjenner de godt, så vet du hva de liker og hva de ikke har! Tenk! Kjøkkenutstyr? Baderom? Hage? Kunst? Duker og servietter? Lurt å kanskje bestemme seg for pris? Sølvrammer? Sengetøy i silke? Mye å velge i! Si litt mer om brudeparet, så skal jeg gi flere tips!
Gjest Trampe Skrevet 29. april 2003 #8 Skrevet 29. april 2003 Hei!! Jeg synes du skal kjøpe en gave, hvis du har lyst til det. Hvis dem trenger en del ting, så finn noe som du vet de får bruk for. Jeg tror de blir glad for gaver også... Det blir jo litt trist med et gavebord uten gaver. Gjør det du føler mest for. Hilsen Trampe
Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 29. april 2003 #9 Skrevet 29. april 2003 De må jo ha satt noe annet på ønskelisten enn bare penger?? :o Jeg ville ikke gitt penger. Gavekort er jo greit. Eller hvis du kjenner de godt, så vet du hva de liker og hva de ikke har! Tenk! Kjøkkenutstyr? Baderom? Hage? Kunst? Duker og servietter? Lurt å kanskje bestemme seg for pris? Sølvrammer? Sengetøy i silke? Mye å velge i! Si litt mer om brudeparet, så skal jeg gi flere tips! De har virkelig ingenting, og trenger virkelig alt. Så jeg er selv for å handle noe praktisk til dem, slik som kjeler eller liknende. At de ønsker seg penger er for så vidt greit, men jeg liker ikke å gi bort penger til folk som sløser med dem i hytt og pine (og spesielt ikke når de egentlig har dårlig råd). Når det gjelder ønskeliste har de ikke laget noe, de har bare sagt til alle at de vil ha penger. Når det gjelder interesser for brudeparet er jeg veldig usikker, for de har ingen klare interesser. Problemet er vel egentlig ikke å finne på gaver, for det skal vi klare. Men jeg er litt nysgjerrig på hva dere ville gjort i denne situasjonen. Ville dere ha gitt bort penger allikevel, eller funnet gave som dere tror de trenger?
Ayla Skrevet 29. april 2003 #10 Skrevet 29. april 2003 Hvis situasjonen er som du sier at de sløser bort penger og trenger alt ville jeg definitivt kjøpt noe konkret til de. Jeg har vært i flere bryllup hvor vi ikke har fulgt gaveønskene til brudeparet. Tror faktisk at de er blitt fornøyd likevel. Ønskeliste er jo ikke for at man må kjøpe noe av det som står, men hvis man trenger noen tips så kan man hente derfra... Jeg sier - Gå for gave :D
Gjest Pjusk Skrevet 29. april 2003 #11 Skrevet 29. april 2003 Jeg ville gitt en gave eller et gavekort. Man gir gjerne en dyr gave i et bryllup og jeg ville faktisk syntes det var ganske surt om de pengene f.eks. ble brukt til øl og pizza. Eller synes jeg det?? Kanskje de har stor glede av å få penger til ditt eller datt som de kan velge selv.... Skal egentlig vi bestemme hva pengene skal gå til?? Litt kinkig, den der.... Men jeg tror nok jeg likevel hadde kjøpt en ting. Jeg synes dessuten det er litt ubehagelig å gi penger må jeg innrømme, en gave er så mye kosligere.
Karoline Skrevet 29. april 2003 #12 Skrevet 29. april 2003 Vi hadde igrunnen det meste av hva vi trengte inne, og ønsket oss derfor en del ting til hagen og båten. Helt på slutten av ønskelisa satte vi på noen "glassmagasin-ting", for at ønskene ikke skulle bli alt for sære. Vi ønsket oss også penger, hvis folk syns vi ønsket oss "for store" ting. Det vi fikk var stort sett "glassmagasin-ting" og gavekort i "glassmagasin-butikker". Helt greit for meg, men min kjære har ikke helt kommet over det enda... Jeg ville gitt en gave, til tross for at brudeparet ønsket seg penger, men jeg ville valgt butikk og gave med omhu. Greit med butikker som har litt mer enn bare glass og porselen f.eks.
Gjest Embla S i.i. Skrevet 29. april 2003 #13 Skrevet 29. april 2003 Jeg ville gitt en gave eller et gavekort. Man gir gjerne en dyr gave i et bryllup og jeg ville faktisk syntes det var ganske surt om de pengene f.eks. ble brukt til øl og pizza. Eller synes jeg det?? Kanskje de har stor glede av å få penger til ditt eller datt som de kan velge selv.... Skal egentlig vi bestemme hva pengene skal gå til?? Litt kinkig, den der.... Men jeg tror nok jeg likevel hadde kjøpt en ting. Jeg synes dessuten det er litt ubehagelig å gi penger må jeg innrømme, en gave er så mye kosligere. Pjusk! Hva er galt med øl og pizza? Kanskje det er det som gjør dette parret lykkelige? (hvis pengene derimot hadde gått til potetgull og seikaker... Da hadde jeg også irritert meg grønn)!
Furstina Skrevet 29. april 2003 #14 Skrevet 29. april 2003 Jag tycker det är oerhört tråkigt att både få och ge pengar. 500 kr från paret X&Y... minns man det? Däremot minns man med glädje eller förtvivlan den där skålen, kaffeservisen, temuggarna etc. Vi försökte använda pengarna vi fick i bröllopsgåva till något särskilt. Vårt kabel-tv modem "fick" vi från T. och hans familj, för pengarna vi fick av P. bodde vi på hotell på hemvägen från bröllopet i Norge. Det är saker man minns lättare än pengar som går till räkningar, mat, öl eller vanliga kläder. Jag tycker att en gåva är bättre än pengar, det visar lite omtanke, att den som ger något har funderat på en gåva som passar (och förhoppningsvis lyckats). Om allt annat tryter tycker jag presentkort/gavekort är betydligt bättre än pengar.
Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 1. mai 2003 #15 Skrevet 1. mai 2003 Vi ender nok opp med å kjøpe en nyttig gave, og så eventuelt gi litt penger eller et gavekort i tillegg. Når man trenger alt, så bør man uansett være fornøyd når man får nyttige ting!
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2003 #16 Skrevet 1. mai 2003 Synes det er arrogant av deg å begrunne det at du ikke vil gi penger i at de ikke eier økonomisk sans. Det er vel ikke du som er dommer over - du er ikke moren deres!!!
Ingeborg Skrevet 1. mai 2003 #17 Skrevet 1. mai 2003 Tror de vil sette pris på en gave som er valgt med omtanke, uansett om de bare ønsker seg penger eller ikke. For det er noe i det der at "det er tanken som teller". Hvis du klarer å finne en gave som er veldig "dem", kan jeg vanskelig forestille meg at de blir sure... Penger som blir sløst bort er ikke noe artig å gi! :-?
Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 1. mai 2003 #18 Skrevet 1. mai 2003 Synes det er arrogant av deg å begrunne det at du ikke vil gi penger i at de ikke eier økonomisk sans. Det er vel ikke du som er dommer over - du er ikke moren deres!!! Jøss, for en bombe at den kommentaren kom fra en som var anonym… Uansett synes jeg ikke det er arrogant å la være å gi penger til noen som ikke har økonomisk sans. Ville gjerne ha gitt penger om jeg visste det gikk til noe de ønsket seg eller trengte, men dette kommer til å forsvinne til gjeld (som har kommet etter denne dårlige økonomiske sansen) eller festing. Synes ikke det er noe hyggelig at en bryllupsgave skal gå til noe sånt. Synes også et er dårlig av et brudepar å ikke gi gjestene noen skikkelig ønskeliste. Nei, det blir nok en nyttig gave jeg…
Gjest Embla s i.i. Skrevet 1. mai 2003 #19 Skrevet 1. mai 2003 Uansett synes jeg ikke det er arrogant å la være å gi penger til noen som ikke har økonomisk sans. Ville gjerne ha gitt penger om jeg visste det gikk til noe de ønsket seg eller trengte, men dette kommer til å forsvinne til gjeld (som har kommet etter denne dårlige økonomiske sansen) eller festing. Synes ikke det er noe hyggelig at en bryllupsgave skal gå til noe sånt. Synes også et er dårlig av et brudepar å ikke gi gjestene noen skikkelig ønskeliste. Nei, det blir nok en nyttig gave jeg… Hvis de nedbetaler gjeld, så er vel det et høyverdig formål det? Hva definerer vi egentlig som "bra måte å bruke penger"? Noen ville kjøpt kunst - for andre er dette heeeeeeelt uforståelig og et vanvittig sløseri ("7000 kroner for det deer, jeg/ungen kunne malt det selv jo") Men hvis det er et problem, så kjøp noe du syns er bra da vel, og blås i hva de ønsker seg!! (Hvis de bruker pengene på "øl og pizza" - er det så ille da? kanskje det å kunne ta seg råd til slike ting vil bidra til et godt samliv? Hvis de har så dårlig råd, så kan de unne seg litt ekstra "fest"!! Så bra!?
Gjest Anonym akkurat nå Skrevet 1. mai 2003 #20 Skrevet 1. mai 2003 Hvis de nedbetaler gjeld, så er vel det et høyverdig formål det? Hva definerer vi egentlig som "bra måte å bruke penger"? (Hvis de bruker pengene på "øl og pizza" - er det så ille da? kanskje det å kunne ta seg råd til slike ting vil bidra til et godt samliv? Hvis de har så dårlig råd, så kan de unne seg litt ekstra "fest"!! Så bra!? Poenget er bare at de har dårlig råd for de alltid kjøper akkurat det de har lyst på, uten å tenke på de faste utgiftene slik som husleie og lån som forfaller hver måned. Dette er faktisk et lite dilemma, og man vurderer selvsagt ulikt hva som er fornuftig eller ei. Men når man prøver å hjelpe et menneske og gi tips og råd i form av økonomi, og de absolutt ikke hører, for så at det skjærer seg gang på gang…da synes jeg man kan ha seg selv å takke egentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå