Leo Skrevet 28. april 2003 #1 Del Skrevet 28. april 2003 Siden jeg er sykmeldt for tiden og har flyttet til en leilighet med stor, solrik balkong (ca. 20 kvm) tenkte jeg at jeg skulle så noen slike inne for utplanting etter frost. Som tenkt så gjort! Jeg har sådd kinesisk gressløk, basilikum, oregano, timian, sitronmelisse, persille og lavendel. Plantene har kommet opp og mange av dem er allerede plantet om i større potter. So far so good! Problemet er at det på frøposene står at man skal så mange frø i hver potte/torvbrikett, men det står ikke noe om evt. "tynning" etter at plantene har blitt store nok. Spørsmålet blir derfor om skal tynne kryddervekster til en plante pr. potte (Ser liksom ikke for meg en stengel med basilikum eller ett gressløkstrå pr. potte ) eller om de skal få stå. Leste et sted at krydderplanter skal prikles på lik linje med andre grønnsaker, men jeg får ikke dette til å stemme med hvordan plantene ser ut når de blir større. Håper noen av dere har erfaring og kan svare meg. Finner nemlig ikke noe fornuftig om dette hverken i bøker eller på nettet. Kan også nevne at jeg også har sådd erteblomster, blomkarse og prydgresskar. Sistnevnte er i ferd med å vokse meg "ut av huset", så når er egentlig "etter frost" i Oslo-området? (Regner med at det er kaldere nede ved bakken en 6 - 7 meter over bakken. Balkongen er dessuten syd-/vestvendt slik at sola varmer opp vegger/gulv relativt mye i løpet av dagen). På forhånd takk for gode svar og tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 28. april 2003 #2 Del Skrevet 28. april 2003 Tror ikke plantene skal tynnes nei... jeg har også sådd en del små potter med urter til terrassen og i følge min mor vil de ikke vokse noe særlig i bredden, mest oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 28. april 2003 #3 Del Skrevet 28. april 2003 Krydderurtene tynnes når du begynner å bruke av dem, tror ikke det er nødvendig å gjøre noe med dem nå. Er vel ikke fare for frost nå lenger? Hvis du setter plantene litt lunt og evt. dekker dem til hvis det er veldig kaldt en kveld burde det gå greit. Men jeg er ingen ekspert på Oslo-klima altså.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. april 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 28. april 2003 Takk for svar! Har nå tilbragt det meste av kvelden på diverse hagesider uten egentlig å bli så mye klokere m.h.t. tynning/priklng... En del ting har jeg imidlertid snappet opp: - Det er viktig at plantene toppes så snart de har dannet 2 - 3 ordentlige bladpar. Hvis ikke blir de høye og skrantne i stedet for tette og lubne. - Hvis plantene har det for trangt kveles de. Antar derfor at jeg må velge en mellomting og fjerne i hvert fall noen av de små plantene. - Kryddervekster har absolutt ingenting å gjøre utendørs på noen uker ennå. (Kan evt. settes ut til herding på svært varme og solfylte dager). De må uansett herdes (Ute om dagen, inne om natten) i minst en uke før de plantes ut. Hører gjerne fra andre med erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 28. april 2003 #5 Del Skrevet 28. april 2003 Mht. prydgresskar: Det sådde jeg også i fjor (og i år) og ble overasket over hvor store plantene blir i løpet av sommeren! Også vil de gjerne klatre med sine litt hårete/stikkete stengler, så hos meg slynget de seg oppover solsikkene i mangel på noe bedre, og det ble veldig dekorativt. Den er veldig morsom. men tar som sagt plass!! Lykke til med krydderurtene. Kan desverre ikke gi deg noen tips nå - er for trøtt. men jeg skal titte i en av hagebøkene mine i morgen og se om det står noe om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. april 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 28. april 2003 Så gøy å høre om prydgresskarene dine, Pjusk! (Jeg er også litt trett, men siden jeg er sykmeldt kan jeg jo, desverre får jeg si, sove lenge i morgen...) Har satt av to vegger på ca. 1 x 2,5 meter til prydgresskarene og regner med å plante ut 6 planter i to ganske store kasser. Hvor mange planter hadde du og hvordan ble "avlingen"? Bestøvet du dem aktivt eller lot du naturen gå sin gang? Prydgresskar regnes vel for å være litt "barnslig", men det bryr jeg meg ikke no' om. Morsomt med planter med litt "action"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 28. april 2003 #7 Del Skrevet 28. april 2003 Halloen! Nå må du gå å legge deg!!! :D Jeg husker ikke hvor mage planter jeg hadde, men du får MASSE med seks planter!!! Jeg fikk ikke så mange gresskar da, men har lagt de jeg fikk i en glassbolle/vase i kjøkkenvinduet til pynt. Bestøvning, ja.... Så langt tenkte ikke jeg, men det gikk nå greit likevel. I fjor fikk jeg flest runde gule og noen få runde grønne/hvitstripete. Ikke så veeeldig spennende... Så i år prøver jeg også noen rare med takker og utvekster og vorter og greier. Hvordan type har du valgt?? Kan gjerne sende deg noen frø hvis du mangler en av den typen jeg nevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 28. april 2003 #8 Del Skrevet 28. april 2003 En annen ting. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men på østlandet bør du nok vente med å sette ut noe som er plantet inne før ved 17. mai tider. Eller du kan gjøre som meg: Jeg har plantet blomkarsen over i urner som jeg løfter ut og inn hhv. dag og natt. Verandakassene er det nok verre å slepe ut og inn.... Ellers har jeg masse forskjellige frø du kan få hvis du har mer du vil plante! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 28. april 2003 #9 Del Skrevet 28. april 2003 Og enda en ting: (blir aldri ferdig) Hvis du går inn på http://www.hageselskapet.no/Hageprat/default.htm kan du sikkert få svar på noen av spm. dine! Nei, nå mååå jeg legge meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 29. april 2003 ...Jeg har jo ikke fått lagt meg enda jeg da... Jeg har sådd de "vanlige" prydgresskarene, men det hadde vært gøy å forsøke de du snakker om også! Sender deg en PM om litt, jeg! Får vel ikke plass til alt på balkongen min, men moren og faren min har et landsted med 5 mål tomt, så der burde det være rom for å eksperimentere litt Gresskar bør visst bestøves manuellt for å få god "avling". Trikset er å plukke av en hannblomst og gni den forsiktig mot en nyutsprunget hunblomst (Hunblomsten har visst en kul på baksiden av blomsten som hannblomsten ikke har...). Hvis det viser at man får svært mange frukter bør man plukke bort noen for å gi bedre vilkår for de som blir igjen og da kan man jo beholde de "kuleste". Har vært inne på alle mulige hagesider, men finner ikke et kvidder om prikling/tynning av kryddervekster. Nå er jeg jo en smule utålmodig da, så det er jo godt mulig at det dukker opp noen lure svar etter hvert. Må jo være noen her på KG som har forsøkt seg også. Jeg bor ca. 2 mil nordøst for Oslo og har vel funnet ut at dette er klimasone H4, så gresskarene må nok få bo inne til 17-mai eller vel så det. Kryddervekstene kommer nok ikke ut på permanent basis før i begynnelsen av juni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 29. april 2003 #11 Del Skrevet 29. april 2003 På den hagesiden jeg oppga kan du legge inn spørsmål og du får sannsynligvis mange svar. Jeg gjør det inneimellom og har fått masse svar. Gresskarene kom sent på sommeren og ble vel høstet rett før frosten. Var litt usikker på når jeg skulle ta dem, men da de iallefall så ferdige ut og det begynte å bli høst, fant jeg ut at det var greit å høste. De skal jo ikke spises, så det er sikkert ikke så nøye. Jeg tror vi bor ganske nær hverandre. Jeg skal sende deg noen frø - svare på PM'en din nå jeg! (Blir litt dobbelt opp dette her! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 29. april 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 29. april 2003 Veldig nær Pjusk... Har send deg opptil flere PM'er, så der er vi i gang! Har funnet en relativt ny hageside som minner ganske mye om KG faktisk http://www.hagegal.info/. (Sikkert derfor jeg følte meg hjemme med en gang ). Utveksling av info. om prydgresskar er det jo ingenting i veien for å ta offentlig. For de her inne som har lyst til å "hage" litt sammen med barna, må jo dette være en genial plante! Fremdeles ikke noen på KG som har dyrket frem en eneste liten kryddervekst? Noen av dere som har kjøpt planter og har erfaring med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. april 2003 #13 Del Skrevet 30. april 2003 Dyrker masse krydder urter jeg.Har ikke sett tråden før nå. Jeg bruker å kjøpe ferdige planter, ellers blir det så mye. Må bare innse at jeg har begrenset plass. Når jeg får plantene hjem deler jeg de alltid opp til to eller tre planter. Særlig basilikum trenger litt rom. Den står alt for tett i kjøpeplanter. Så de deler jeg i tre. For hver stilk som står opp av potten er en plante. Så du kan bare dra de opp og plante i en annen potte hvis du heller vil det. Da jeg sådde basilikum selv ( basilikum syns jeg er vanskeligst, krever det varmt og uten trekk)priklet jeg. Tok vekk de minste plantene. Bruker å ha ca ti planter pr potte Ca 15 cm i diameter. Det som er viktig er at de har plass til å utvikle skikkelige røtter. Kommer an på vanning og gjødsel tilgang. Hvis det går lenge mellom hver vanning trenger de større potte sånn at det er mer jord som holder på vannet. Jeg setter pottene med urter tett, har funnet ut at de trives best i lag. Du får prøve deg litt frem i sommer så vet du til neste år hva som gikk bra og hva som må forandres. Ellers er jeg en ræser på gresskar. Plantene blir store, selv om det er forskjell på typene. Hadde noen halloween gresskar i fjor de opptok jo "halve" plenen. I år har jeg og kjøpt noen pynte gresskar frø også. Ellers satser jeg på å være selvforsynt med squash. Den trives godt i en litt stor potte minst 5 liter. Siden den ikke har så dype røtter.(gjelder alle planter i gresskarfamilien). Håper det hjalp litt. Ble litt kaotisk dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2003 #14 Del Skrevet 30. april 2003 Fremdeles ikke noen på KG som har dyrket frem en eneste liten kryddervekst? Noen av dere som har kjøpt planter og har erfaring med det? Jeg har prøvd meg på såing flere ganger, men er like uheldig hver gang. Jeg har imidlertid god erfaring med kjøpte kryddervekster. De fleste plantene mine kommer fra hagesenter/gartneri, men jeg har også brukt krydderplanter fra grønnsaksdisken med godt resultat. Av en eller annen grunn får jeg ikke til rosmarinplanter fra hagesenteret, mens rosmarin fra Rema trives som bare det. Urtebedet mitt er ca to meter i diameter. Vi tok ned et stort tre i hagen og anla bed over stubben. Dybden på bedet er ca 30 cm, noe som holder i massevis for de fleste planter. Det er litt grunt for mynte, men det går. På en balkong kan du plante nærmest i hva som helst. Fiskekasser i isopor er noe av det beste, fordi disse både er lette å drenere og isolerer godt. Du kan med fordel bygge bed/kasser i pyramideform. Når du planter ut skal du være obs på hvor/hvordan plantene vokser i vill tilstand og velge plassering deretter. Planter som ikke overvintrer i Norge må du enten plante slik at du kan ta dem inn om vinteren, eller belage deg på å bytte ut planta til neste år. Lykke til! P.S: Det kan være lurt å dele kjøpeplantene i to før du planter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 30. april 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 30. april 2003 Tusen takk for svar! Nå tror jeg at jeg begynner å skjønne tegningen m.h.p. dette med urtene. Hater å mislykkes, så det bør helst bli perfekt med en gang Det later til at "opinionen" heller i den retning at det bør stå 5 - 10 planter i en 15 cm. potte, så jeg tror jeg skal legge meg på denne linjen. Hadde jo vært så gøy å få til de selvdyrkede!!! Takk for tips vedr. kjøpeplantene! Hadde tenkt å kjøpe rosmarin og må nok også kjøpe lavendel ser det ut til. Tenkte jeg skulle kjøpe noen billige potter i år for å "plante i vilden sky" og se hva som fungerer. Skriver faktisk også dagbok slik at jeg kan gå tilbake neste år og se hva som gikk bra og hva som gikk dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå