Gjest NorThai Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 (endret) Mine tanker om det å ha en thaikvinne, og hvorfor mange velger dette kontra en norsk dame. Man skal ikke mange årene tilbake i tid, da man så litt rart på både thaikvinnen, og ikke minst den norske mannen hun gikk hånd i hånd med på butikken eller i sentrum. Nå er det i den senere tid blitt mer akseptert, man venner seg til slike syn med tiden. Man finner ikke mange som stopper opp å glor direkte på deg og visker og tisker. Det finnes nå tusenvis av norske menn som nå har giftet seg med en thailandsk dame, grunnen kan være mange. Noen av ensomhet, andre av ren kjærlighet. Men en fellesnevner finnes, det er thaikvinnens syn på familieforhold som er ettertraktet hos den norske mann. Dem har en totalt annen oppfatning hvordan ting skal være mellom mann og kvinne, enn hva den norske kvinne mener. Med det mener jeg at en thaikvinnen på langt nær er en underkuet dame, dem har sine sterke meninger og masse ben i nesen, og mannen finner snart ut hvor skapet skal stå, for å si det slikt. Men den totale kjærligheten og omsorgen en thaidame viser sin familie og sitt hjem er unikt. mannen føler seg elsket og tatt vare på på en helt annen måte som har vært tilfelle når dem var gift med en norsk dame. Dette er grunnen til at mange norske menn velger en dame fra thailand, og desverre velger bort norske damer fordi dem ikke kan gi det samme. Mange norske damer har mye å lære om det å ta bedre vare på sin mann og familie, dem kunne det før, før allt skulle dreie seg om karriere og statusjag. Før var en kvinne en kvinne, dem er fremdeles kvinner, (biologisk) men oppfører seg som menn. Og for alle norske damer som vil føle seg støtt av dette, kan jeg bare legge til at det finnes MANGE drittsekker av det norske mannlige kjønn også. Endret 2. februar 2008 av Scorpina
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Det er forsåvidt helt greit at mange norske menn velger å gifte seg med thailandske damer, men det er helt BAK MÅL at noen av de samme mennene forsvarer giftemålet sitt med å si at norske kvinner "oppfører seg som menn" og "norske kvinner klarer ikke å ta vare på mannen sin". Ærlig talt...... Snakk om å være dobbeltmoralsk. Disse mennene ber om forståelse og aksept for sitt giftemål - samtidig som de farer med løgn og rare utalelser om halvparten av den norske befolkningen? Nei, det blir for dumt.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Hvorfor gifter aldri norske menn seg med thailandske damer på sin egen alder?
LilleCanCan Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 (endret) Jeg er helt enig med deg i at mange menn nå for tiden velger vekk oss norske kvinner til fordel for utenlandske kvinner (ikke bare asiatere eller thailendere, men stort sett er det asiatere mange norske menn finner seg hvis ikke en etnisk norsk kvinne). Dette gjør meg så klart ingenting da jeg er i så og si samme situasjon. Og en ting jeg er veldig enig med deg i er dette: Men en fellesnevner finnes, det er thaikvinnens syn på familieforhold som er ettertraktet hos den norske mann. Dem har en totalt annen oppfatning hvordan ting skal være mellom mann og kvinne, enn hva den norske kvinne mener. Så her svarte NorThai på spørsmålet til mang en mann som lurer på hvorfor flere og flere norske kvinner velger menn med utenlandsk opprinnelse. Det er familiesynet vi vil ha som så mange norske menn og helt sikkert norske kvinner ikke "tar vare på", på samme måte som en utenlandsk kan gjøre, og det på grunn av tradisjoner eller kultur. Ikke religion. Lykke til NorThai! Jeg vet godt at asiatiske damer ikke lar seg plukke på nesen så lett. Den myten burde bli avkreftet her og nå. Endret 2. februar 2008 av LilleCanCan
Kosemose Skrevet 2. februar 2008 #5 Skrevet 2. februar 2008 Unnskyld meg men for noe tull! Snakk om å skjære "alle thaidamer" og "alle norske damer" over en kam! Mange forhold mellom norske menn/kvinner og asiatiske menn/kvinner er basert på forelskelse og kjærlighet, men hvis vi holder slike forhold utenfor og konsentrerer oss om den gruppen forhold jeg føler at du sikter til her, så er det vel ikke til å stikke under en stol at disse forholdene oppstår fordi mannen har gitt opp å få seg en norsk kvinne og fordi thaikvinnen søker et bedre liv. Mange gifter seg usett. Det er også en realitet at mange av de thailandske kvinnene forlater barn i thailand som hun så forsørger via sitt norske ekteskap. Det du snakker om her, tolker jeg som at norske menns primære ønske er en kvinne som er fornøyd med å stulle og stelle for ham i hjemmet, og at ting som kommunikasjon og likeverd er underordnet. Vel, hver sin lyst!
Thomasine Skrevet 2. februar 2008 #6 Skrevet 2. februar 2008 (endret) Hmmm...hvor vil du hen med dette innlegget, lurer jeg på...? :klø: Sier du at ingen etnisk norske kvinner viser "den totale kjærligheten og omsorgen" for sine barn og menn som thai kvinner gjør...? Hvor fant du ut dette, eller kjenner du til alle norske kvinner og deres liv... Ja, mange norske menn finner seg utenlandske kvinner, men jeg nekter å tro at grunnen er at vi ikke klarer eller vil gi dem kjærlighet og omsorg godt nok! Kan du være en thailandsk kvinne selv... Forresten skriver du at "før var kvinner kvinner, mens nå oppfører de seg som menn"... :klø: Og dette mener du fordi dagens kvinner har muligheten til å ta egne valg på egen vilje og interesse og ønsker seg en karriere og ikke bare vil henge hjemme og lage mat, vaske klær, fostre barn, vaske hus m.m?? Hmmm... ja, hvis du mener at dette er en feil holdning hos kvinner skulle du kanskje levd i en annen tid rett og slett. Dessverre får du gjort lite med oss... Endret 2. februar 2008 av Scorpina
Yougogirl Skrevet 2. februar 2008 #7 Skrevet 2. februar 2008 Unnskyld meg men for noe tull! Snakk om å skjære "alle thaidamer" og "alle norske damer" over en kam! Mange forhold mellom norske menn/kvinner og asiatiske menn/kvinner er basert på forelskelse og kjærlighet, men hvis vi holder slike forhold utenfor og konsentrerer oss om den gruppen forhold jeg føler at du sikter til her, så er det vel ikke til å stikke under en stol at disse forholdene oppstår fordi mannen har gitt opp å få seg en norsk kvinne og fordi thaikvinnen søker et bedre liv. Mange gifter seg usett. Det er også en realitet at mange av de thailandske kvinnene forlater barn i thailand som hun så forsørger via sitt norske ekteskap. Det du snakker om her, tolker jeg som at norske menns primære ønske er en kvinne som er fornøyd med å stulle og stelle for ham i hjemmet, og at ting som kommunikasjon og likeverd er underordnet. Vel, hver sin lyst! Skriver under på denne!!!! Til daglig jobber jeg sammen med et par Thailandske damer, og de er søte, snille og flinke damer,- men på lik linje med de norske jeg jobber med! Hun ene har også sagt at hun hater å vaske og stelle hjemme, det er vel forskjeller der også, akkurat som med alle andre.
Uno Skrevet 2. februar 2008 #8 Skrevet 2. februar 2008 Hvorfor gifter aldri norske menn seg med thailandske damer på sin egen alder? Tullball å si "aldri". Kjenner til flere tilfeller av ekteskap mellom norske menn og thailandske damer hvor alderen er temmelig nære.
Gjest Tara1 Skrevet 2. februar 2008 #9 Skrevet 2. februar 2008 (endret) I åpningsinnlegget blir norske kvinner framstilt som selvsentrerte, karrierebevisste, statusjagende drittsekker (Jfr: det finnes mange drittsekker av det mannlige kjønn også) , som oppfører seg som menn, og som er uten interesse for hus og hjem, og uten omsorg for familien. Jeg skjønner at mange menn foretrekker asiatiske kvinner, det er mange grunner til det, men akkurat som "gjest" skjønner jeg ikke behovet for å forsvare sitt valg ved å generalisere, og rakke ned på norske kvinner. At du foretrekker en asiatisk kvinne er ikke enbetydende med at andre kvinner er dårlige, de er bare ikke hva du foretrekker. For øvrig er jeg veldig enig med Kosemose! Jeg må bare legge til at det er veldig komisk at du først kommer med mange negative karakteristikker om den norske kvinnen, før du legger til at hun oppfører seg som en mann... Det var da en veldig dårlig karakteristikk av den norske mannen du kommer med! Det du egentig sier i ditt innlegg er at både for norske kvinner OG norske menn ikke bryr seg om noe annet en karriere og status... Endret 2. februar 2008 av Tara1
Kosemose Skrevet 2. februar 2008 #10 Skrevet 2. februar 2008 Forøvrig litt morsomt at de "fæle norske damene" oppfører seg akkurat som menn... Da er vel de norske mennene ganske "fæle" og da? Hvorfor mener TS at de thailandske damene skal ta til takke med norske menn når norske menn ikke bør ta til takke med norske damer som oppfører seg som norske menn? Mener TS at det er ønskelig med en verden der mennene er de som tjener penger og som dermed har all kontroll (bortsett fra på middagsmenyen og hvilke farge det skal være på gardinene kanskje) og all økonomistyring, og at menn har en eller annen slags "rettighet" på å komme hjem til et skinnende rent hus, nybadete unger og middag på bordet? Hvorfor skal ikke kvinner ha like stort ønske om å få tjene sine egne penger, ha økonomisk frihet og kontroll? Tror TS virkelig at kvinner (om de er thailandske eller norske) ikke setter pris på å få servert middag eller sløve foran tv'n mens den andre skifter bæsjebleie på barna? De thailandske damene varter opp mennene fordi det er en vei ut av fattigdom, TS. Og fordi de har skjønt at det er prisen de må betale. Jeg tror ikke thailandske kvinner generelt sett er mer glad i husarbeid og mindre glad i selvstendighet enn norske kvinner. Jeg tror neppe det er noe genetisk forskjell på thailandske kvinner og norske kvinner i så måte....
Nigo-san Skrevet 2. februar 2008 #11 Skrevet 2. februar 2008 mannen føler seg elsket og tatt vare på på en helt annen måte som har vært tilfelle når dem var gift med en norsk dame. Hmm, dette synes jeg er i overkant generaliserende, gitt. Men jeg er ikke objektiv- når du spør "Kjenner du en asiatisk kvinne?" får jeg mentale bilder av min manns ekskone i hodet. Og ekskoner kan være så asiatiske de bare vil, de er fremdeles... ekskoner. For øvrig er det morsomt å være norsk, høy, blond dame sammen med en asiatisk mann. På en av våre første ferier sammen, så stirret folk så øynene nesten falt ut av hodet på dem. Det tok litt tid før vi skjønte hvorfor, det er jo ingen av oss som ser så fryktelig unormale ut- men etterhvert demret det at det var fordi de ikke skjønte hvem av oss som hadde kjøpt hvem. Jeg skjønner forsåvidt hvor du vil med innlegget, men for meg blir det altfor skjematisk å si at thaidamer er sånn og sånn, og norske menn vil ha det slik og slik, og norske damer kan ikke ditt og datt. Du er nok inne på noe, men jeg tror bildet er mer sammensatt enn som så. Og dessuten fryser jeg litt på ryggen, må jeg innrømme, av måten en del menn argumenterer på i slike saker. "Da menn var menn og kvinner var kvinner", høres for meg ut som en bitter mann som måtte ta halve husvasken mot sin vilje- før kona stakk av med mesteparten av formuen...
Gjest Gjest_kvinne_* Skrevet 2. februar 2008 #12 Skrevet 2. februar 2008 Her møter man seg selv i døra så det holder: Jeg har omgang med mange asiatiske kvinner her i Norge, og de aller,aller fleste har som mål i livet sitt; 1)å lære seg norsk slik at de deretter kan 2)få seg en jobb; og 3)deretter ta "lappen", slik at de kan komme seg ut og rundt i samfunnet. Altså akkurat det samme som norske kvinner ønsker og gjør. Da blir det etterhvert bare igjen en trist, liten samling menn som sakker akterut, og som må finne seg andre jaktmarker der kvinner ikke har rettigheter utenfor hjemmet. Gudd løkk!!!
Tabris Skrevet 2. februar 2008 #13 Skrevet 2. februar 2008 Jeg synes startinnlegget viser en generaliserende og negativ holdning mot både norske og thailandske kvinner.
Scorpina Skrevet 2. februar 2008 #14 Skrevet 2. februar 2008 (endret) Tråden ryddet i. Scorpina -mod- (pc'n låste seg dessverre når jeg skulle flette innlegg fra barn og familie inn til samliv så det ble bare ett innlegg (Thomasine) som kom med) Endret 2. februar 2008 av Scorpina
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #15 Skrevet 2. februar 2008 Ja ja sier nå bare jeg, som TS sier..... mannen blir tatt vare på dvs han slipper husvask, stryke klær, lage mat osv. Blir tatt vare på som et lite barn i hjemmet.... Synes å huske at det nettopp har vært en tråd her som blei veldig lang med diskusjoner om at kvinner burde være mere selvstendige å betale eller spandere mere når en mann og en kvinne skulle ut på date, da i dette tilfellet dreide det seg om at kvinnen var blidt bedt ut. Da skrek mennene ut om den moderne selvstendige kvinnen burde kunne betale selv, ja greit nok. Men hvist kvinner skal ha tid til full jobb, barn, fritid, venner, pluss en mann som skal være som et barn i hjemmet dvs han skal få all den sexen han vil ha, slippe all husarbeide. Dette harmonerer ikke helt. Hva er det menn egentlig vil ha, alle godene uten å gi noe tilbake?
Looop Skrevet 2. februar 2008 #16 Skrevet 2. februar 2008 Jag fattar inte ens vad det är TS vill diskutera eller vill fram till... Ser en fråga där, om vi känner någon thai dame. ' Svar: Ja jag känner 3 stycken. Måste säg att det verkar som du kan fruktansvärt lite om thailändska damer när du menar att ALLA är på ett visst sätt... Alla utom de 3 som jag känner då tydligen.... Alla kvinnor i hela världen är olika, oansett vilket land de kommer ifrån.
fruenge Skrevet 2. februar 2008 #17 Skrevet 2. februar 2008 ja, jeg kjenner atiske kvinner, mange faktisk. Flere har bodd hoss hos oss i flere år. Det jeg derimot synes er rart, er hvordan nordmenn nedverdiger seg til å gifte seg med en person som er ute etter finansiell trygghet. For det er det som er tilfelle ved de fleste asiatiske kvinners giftemål med nordmenn. Å sikre familien sin. Dette var ikke ment som et forsøk på å sverte asiatiske kvinner, kanskje heller et oppgitt uttrykk for at det finnes en hel haug med dumme nordmenn.
Gjest Gjest_Milli_* Skrevet 2. februar 2008 #18 Skrevet 2. februar 2008 Alle jeg vet om som har giftet seg med en thai-kvinne, er menn som ikke klarer å få seg en norsk dame. De er for lite tiltrekkende, for dumme, for usosiale osv. Ingen norske damer ville ha dem. Jeg snakker om folk jeg vet om/ kjenner. En hadde misbrukt ungene sine. En annen banket den norske dama han hadde vært sammen med før. En annen var stygg og hadde an rar personlighet. De kjente ikke personen de giftet seg med, var liksom bare om å gjøre å gifte seg med noen som ville ha dem. Utrolig at noen faktisk vil gifte seg med en kvinne som ikke elsker en,- men som bare vil flytte og satse på at hun får seg et bedre liv enn det hun hadde. Virker det som om menn som gifter seg med sånne damer er smarte?? Ser du en smart og intelligent norsk mann reise ned dit for å importere seg en thai-dame, liksom?! Men, det er jo fint at det finnes noen for alle Finnes sikkert noen som gjør det av kjærlighet; ja, kanskje den norske mannen er forelska, men jeg etter det jeg har sett virker det som om forelskelse ikke betyr så mye for thai-damene, de vil bare prøve noe nytt, få et nytt liv, med en mann som kan forsørge dem. Rare greier; ikke noe vi norske damer kan forstå, fordi vi har en annen kultur, og vi har heldigvis litt høyere krav...
Paladin Skrevet 2. februar 2008 #19 Skrevet 2. februar 2008 Selv ville jeg ikke søkt etter en kone i Thailand. Det er ikke min type kvinner. Men jeg vet at endel menn gjør det. Her er en link til et diskusjonsforum med undertemaer som diskuterer det å gifte seg med en asiatisk dame: http://www.asiaforum.no/forum.php Jeg vet at årsakene til å velge en kone fra Thailand kan være forskjellige, men etter å ha lest litt i forumet så ser det ut til at mange av mennene som har valgt kone fra Thailand viser til hvor pene de er etc. Det virker som om utseendet er viktig for valget deres. Mange helt ordinært utseende menn kan finne seg veldig vakre koner der. Det kan nok være en av grunnene. Den kan virke som en noe overfladisk grunn, og jeg tror ikke at det at kvinnene derfra er veldig pene er den eneste grunnen. Men det bidrar nok til at endel menn velger å lete der istedet for i andre land. En annen grunn til at noen menn velger seg koner fra ikke vestlige land er at kjønnsrollemønstrene der ikke har kommet så langt som i vesten. Kvinnene er mer som vil så på TV for 30-40 år siden. Det betyr ikke at kvinnene er underdanige, men at de har andre kriterier for hva som gjør dem lykkelige. Det kan nok være enklere for menn å gjøre disse kvinnene lykkelige. Kommer man fra et land hvor levestandarden er lav så skal det ikke så mye innsats til for at livet blir bedre for dem i Norge enn der de kom fra. Problemet er at disse kvinnene etter noen år blir vant til livet i Norge og lærer hvordan norske kvinner har det. Så de ønsker det samme selv også. Så om mannen ikke klarte å behandle norske kvinner slik at de ville leve med dem så vil det samme problemet komme med utenlandske kvinner også. Det tar bare noen år før kvinnen lærer om alle mulighetene her. En tredje grunn er at globaliseringen med Internett og hyppige flyreiser gjør at man ikke er nødt til å søke partner i sitt nærområde. Det er ikke uvanlig å bli kjent med mennesker via MSN, ICQ, Yahoo eller diverse WEB sider. Selv om de bor langt unna kan man allikevel møte dem. Dette gjelder like mye kvinner som menn. Mulighetene er mye større enn før. En fjerde grunn er at om en mann har vært uheldig etter diverse forsøk på å finne en norsk kvinne så gir mannen opp forsøkene og prøver andre steder. Det betyr ikke nødvendigvis at denne mannen er en taper. Han kan kanskje ha hatt diverse samboere, men forholdene sprekker en etter en uten at han nødvendigvis har hele skylden for det. Da blir man lei av å søke en ny partner på de samme stedene som før. En femte grunn er at mange menn (og kvinner også) synes at mennesker og kulturen i andre land er spennende. Thailand er jo blitt et eksotisk ferieland for nordmenn og mange reiser dit. Da er det ikke så vanskelig å treffe noen man liker veldig godt. Språkbarrieren er ikke så absolutt som den var tidligere. Globaliseringen gjør at fler og fler lærer engelsk på skolen og da kan man kommunisere med folk fra mange forskjellige land. Jeg tror det er blitt mer allment aksepterert enn før at menn (og kvinner) finner kjæresten sin i utlandet. Noen vil fortsatt se på slike forhold med negative øyne, men fler og fler synes det er ok. Jeg tror ikke norske kvinner skal være redde for at endel norske menn finner seg koner i utlandet. Det virker ikke på meg som at norske kvinner har problemer med å finne seg kjæreste i Norge. Så om noen menn melder seg ut av "markedet" så er det jo mange nok andre å ta av. Dessuten kan jo norske kvinner like mye som norske menn se seg om etter partner i utlandet. Det som skaper mye av problemene idag er de strenge reglene for å komme til Norge for de som kommer fra ikke vestlige land. De trenger visum og slikt visum er vanskelig å få fordi mange gifter seg på turistvisum og returnerer ikke. UDI gir ikke mennesker fra disse landene lov til å oppholde seg i Norge uten oppholdstillatelse og den eneste måten de kan få det på er ved å gifte seg med en norsk person. Dette skaper grobunn for at mange ekteskap blir inngått uten at man har blitt godt nok kjent med hverandre og dermed faller de fra hverandre kort tid etter de 3 årene man MÅ være gift før man kan få bosettingstillatelse. Jeg tror at ved å endre denne regelen så ville man unngå mange henteekteskap etc. Det burde være mulig å invitere mennesker fra slike land og ta ansvaret for å få dem ut igjen etter at visumet går ut. Garantiskjemaet man må fylle ut for en slik invitasjon sier dette, men allikevel er det vanskelig å få visum. Dette er nok fordi det er vanskelig å få ut en utlending som nekter å reise ut igjen. Dermed er garantien lite verdt. Jeg forstår imidlertid de som reagerer når de ser på gaten en ordinær middelaldrende mann og en ung smellvakker kvinne fra for eksempel Thailand gå hånd i hånd. Sannsynligheten for at hun har forduftet etter 3 års ekteskap er rimelig stor. Det er klart at det finnes mange drittsekker av menn som skaffer seg utenlandsk kone og mishandler og utnytter dem. Men jeg tror også at det finnes mange kvinner som gifter seg med norske menn for å få en billett ut av vanskelige levekår. Problemet er at det er vanskelig for utenforstående å vite om et ekteskap er et resultat av ekte kjærlighet fra begge parter eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #20 Skrevet 2. februar 2008 Nei, jeg kjenner ikke en. Hvorfor vil du absolutt vite det??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå