Gå til innhold

Gamle jobben vil ha avskjedskake for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du vet aldri hvem som kan bli din neste sjef eller neste kollega.

Sant nok. Men jeg bytter bransje og vet at ikke mine nærmeste på gammelarb.plassen kan dra dit (bakgrunn, kompetanse, osv.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sant nok. Men jeg bytter bransje og vet at ikke mine nærmeste på gammelarb.plassen kan dra dit (bakgrunn, kompetanse, osv.)

Men kanskje får du deg en annen jobb igjen om noen år, og der treffer du igjen noen fra din gamle jobb. Kanskje ikke din nærmeste kollega, men noen som kjenner din nærmeste kollega godt osv. Vi vet ikke hvordan fremtiden blir, verken for oss selv eller våre eks-kollegae/sjefer.

Skrevet

Jeg ville gjort som mange har sagt. Spist kake, tatt på meg et smil, sagt noen "tomme ord" og takket pent for meg. På den måten får de ansatte kake, som i mange bedrifter er litt stas, og du etterlater deg gjerne et ålreit inntrykk av deg selv.

Skrevet
Men kanskje får du deg en annen jobb igjen om noen år, og der treffer du igjen noen fra din gamle jobb. Kanskje ikke din nærmeste kollega, men noen som kjenner din nærmeste kollega godt osv. Vi vet ikke hvordan fremtiden blir, verken for oss selv eller våre eks-kollegae/sjefer.

:Nikke:

Den foten du tråkker på i dag kan henge sammen med den ræva du må slikke i morra.

Skrevet
:Nikke:

Den foten du tråkker på i dag kan henge sammen med den ræva du må slikke i morra.

Er klar over det, men bytter man bransje skal det ekstremt mye til for at de havner på samme avdeling. De jeg jobber med i dag kunne ikke ha jobbet på den avdelingen i den nye bransjen jeg vil jobbe i. Kanskje samme bedrift, men ikke samme område. De kjøper forresten samme kake hver gang. Snakk om variasjon.

Skrevet

Helt sant. I værste fall er din nye sjef kusinen eller fetteren til din gamle sjef. Jeg har slektninger flere steder i landet, det er mulig. Har du hørt om 6 degrees of seperation? En teori som sier at du gjennom 6 beskjentskapsledd skal kunne nå ett hvert menneske i hele verden...

(Har forresten 5 ledd til George W. Bush :fnise: )

What comes around, goes around.

Skrevet

Kan ikke si jeg ser helt problemet med å brenne broer. Det er flere arbeidsplasser jeg har kuttet nokså tvert (dvs gått ut kontraktstid og gjort ting på en skikkelig måte, men ikke hatt avskjedsgreier med kolleger eller sjef), og én jeg ikke har giddet å be om attest fra engang (gjorde vel en ok jobb, men var der kun en måned og rakk nesten ikke mer enn å bli opplært, det var dårlig oppfølging, direkte kjipe ansatte og dårlig arbeidsmiljø, i tillegg til at jobben ikke var relatert til utdanningen og nåværende jobb. Jeg driter i om noen av "kjerringene" der ser på meg som snål så lenge jeg har gode referanser fra alle andre steder, og jeg har jobbet med det jeg er utdannet som på fulltid i årene etterpå).

Samtidig er det veldig dumt og meningsløst å si mer eller mindre direkte at man ikke liker stedet/sjefen/kollegene, det vil i beste fall bli tolket som at en selv ikke var i stand til å tilpasse seg miljøet! Sånn jeg ser det er det to aktuelle alternativer:

a) møte opp på kake, smile og holde kjeft.

b) si fra at en ikke er så interessert i kake og ikke ønsker å gjøre noe poeng ut av at en slutter. Jeg vet om de som har sagt fra om sånt, og det blir ikke nødvendigvis tatt ille opp.

Skrevet
Er klar over det, men bytter man bransje skal det ekstremt mye til for at de havner på samme avdeling. De jeg jobber med i dag kunne ikke ha jobbet på den avdelingen i den nye bransjen jeg vil jobbe i. Kanskje samme bedrift, men ikke samme område. De kjøper forresten samme kake hver gang. Snakk om variasjon.

Som sagt, det trenger ikke være jobben du begynner i nå.

Skrevet

Sånn som jeg ser det har du to muligheter: Enten sier du fra til sjefen på en ordentlig måte at du ikke ønsker at de gjør noe nummer ut av at du slutter eller så møter du opp, spiser kake, og gjør det beste ut av det.

Selv om du kanskje ikke møter noen av de du jobber sammen med per i dag på den jobben du begynner i nå kan det jo være at en venn/bekjent/familiemedlem av en av dem jobber der, eller at du møter dem igjen senere i arbeidslivet.

Selv jobber jeg nå sammen med sønnen til en sjef jeg hadde for 10 år siden, da jeg jobbet i butikk ved siden av studiene, trodde aldri jeg skulle se henne igjen, men hun er innom jobben innimellom og da er det greit å ha et ok forhold til henne, selv om det ville være løgn å si at jeg liker dama. Hun var sjefen fra helvete!

Skrevet

For om fem år vil vedkommende fortsatt huske TS som den som snøt vedkommende for et kakestykke? Right.

Skrevet

er jo ikke kakestykket jeg snakker om i hvertfall.

er det at selv om en er lei og vet(tror) at en er ferdig med disse folka er det mulig å gjør ting på en skikkelig måte. vært med på at folk ikke har gjort noen verdens ting hele oppsigelses tiden. eller at sjefen har krevd omvask av firma bil i stede for og si takk for 20års tro tjeneste! om kaken plager ts så veldig går det sikkert an å si i fra på skikkelig måte at hun ikke ønsker det. men og brenne broer er det da virkelig ingen vits i. og en kan altid møte på folk igjen både privat og profesionelt. nokk eksempler på at verden er liten!

Skrevet
men og brenne broer er det da virkelig ingen vits i. og en kan altid møte på folk igjen både privat og profesionelt. nokk eksempler på at verden er liten!

Og heldigvis er det mulig la være å forholde seg til endel mennesker både privat og profesjonelt mer enn mn må. Nå mener jeg for all del at man bør gjøre ting på en skikkelig måte, enten ved å si at en ikke ønsker avslutning og kake, eller gjøre gode miner til slett spill. Ingen av delene bør være grunn til å skape varige men hos noen parter. Jeg pleier å gjøre ting på en ok måte og har alltid jobbet til siste dag, men på en arbeidsplass hvor jeg virkelig ikke trivdes (sykehjem; jobben var grei, men endel av de ansatte var motbydelige, administrasjonen var kaotisk og jeg fikk veldig lite info om vakter etc) har jeg faktisk droppet å hilse på enkelte i ettertid. Jeg har ikke noe ønske om å omgåes dem hverken gjennom andre eller i jobbsammenheng, og da utdanningen og senere jobben min er innen et helt annet felt er det svært liten risiko for at dette skal gå utover meg profesjonelt :)

Faktisk føltes det bra å kutte ut den arbeidsplassen fordi man ikke ble respektert som arbeidstaker i det hele tatt.

Gjest Gjest_bertine_*
Skrevet

Hei Trådstarter,

hvis du virkelig ikke vil ha en slik avslutning så syns jeg du skal si det. Da tar du deg selv på alvor. Det klarer du sikkert å si på en ok måte, slik at arrangementsfolka syns det er helt ok. Hvis de ikke tar det ille opp, da, for da vil jo "alle " lure på hvorfor du ikke fikk kake...osv. Men , det er jo slike ting du ikke trenger å bekymre deg for ! Du er jo ferdig med den plassen. Hva de synes om deg er vel ikke så viktig.

At du en gang kan møte noen av dem igjen osv, ja det syns jeg heller ikke du skal tenke så mye på. Så lenge du sier fra på en ordentlig måte. Skal vi alltid måtte tenke på hva om hvis at som kan komme til å skje en gang i fremtiden ? og tilpasse og tilpasse på tvers av egne ønsker ? Det kan man jo bli helt utslitt av. Dessuten kan du jo tenke at du kan velge arbeidsplass og sjefer selv, og at du slett ikke trenger å være hvorsom helst og tilpasse deg noe som ikke passer for deg.

Lykke til!

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Skrevet

Dette er vanlig.Ta i mot kaka og et ;)

Du får kaka i ren rutine eller fordi dem liker deg veldig godt eler fordi de gleder seg over at du skal slutte.

Det siste tror jeg nok ikke...men tanken er fri

Skrevet
For om fem år vil vedkommende fortsatt huske TS som den som snøt vedkommende for et kakestykke? Right.

Nei, det er slik jeg mener. Det burde være respektert om man høflig sier i fra at man ikke ønsker en kakeaslutning. Jeg tenker mer på de som ønsker å brenne alle broer.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Men hva mener dere egentlig med brenne alle broer? Høres ut for meg som det dere legger i det er omtrent å slenge igjen døra og be alle på gamle arbeidsplassen om å brenne, og det er selvsagt litt dumt. Jeg mener å ha brent alle broer til alle untatt en av mine tidligere arbeidsplasser, i den forstand at jeg ikke har noe kontakt med noen som jobber der, og ikke interesserer meg for hva som foregår der. Skulle jeg møte på en gammel kollega som hilser så hilser jeg tilbake, men det er da ikke naturlig å stoppe og føre en lang samtale med en person man ikke har noe forhold til?

Så, hva legger dere andre i "brenne alle broer"? Kutte kontakt eller å være uhøflig?

Skrevet

Herremin og er det mulig?

Avskjedskake er helt vanlig det da.Du er ikke den første som får det og heller ikke den siste.Er dette så forferdelig fælt så blir du hjemme!

Snakk om å gjøre en bagatell til ett problem.

Jeg har fått så mange kaker jeg i forbindelse med bursdager på jobben og det samme har jeg fått når jeg har tatt del i avskjedskaker for folk som slutter på jobben.

Hva er du redd for?

Skrevet

Å brenne alle broer betyr for meg at man ikke bryr seg om hvordan man oppfører seg fordi man mener man aldri kommer til å ha noe med noen av dem å gjøre igjen. Dermed har man ikke nødvendigvis de høflige begrensningene som man vanligvis har og kan derfra si fra hva man mener om jobben på en måte man ellers ikke ville gjort.

Skrevet
Å brenne alle broer betyr for meg at man ikke bryr seg om hvordan man oppfører seg fordi man mener man aldri kommer til å ha noe med noen av dem å gjøre igjen. Dermed har man ikke nødvendigvis de høflige begrensningene som man vanligvis har og kan derfra si fra hva man mener om jobben på en måte man ellers ikke ville gjort.

Jeg er helt enig med Tabris.

En grei tommelfingerregel er å behandle alle rundt seg så bra som mulig, både fordi det generelt sett er det riktige å gjøre, men også fordi man aldri vet når disse menneskene kommer i en posisjon der man får kontakt med de igjen.

Det er klart man kan si i fra om at man ikke ønsker kake, men det enkleste ville jo bare være å smile høflig, være blid og fornøyd - og forlate jobben med et godt sisteinntrykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...