Gå til innhold

Fetaost som selges på glass i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet nøyaktig hva den er laget av, fetaosten på glass i Norge?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet

Etter smaken å dømme tipper jeg at det nok er kun kumelk, dessverre. Evt gummistrikk. :eeeh:

Skrevet

Ja, du synes ikke den smaker bra?

Jeg synes den smaker sur kumelk, eller sur geitemelk - og blir kvalm dersom den kombineres med matyoghurt og/eller egg. Blæhh.

Hva er fetaosten i utlandet laget av da, og hvorfor er den bedre?

Skrevet

Kjøper alltid fetaost på innvandrer butikker. Mye bedre og billigere.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Fetaost er vel opprinnelig laget av sauemelk og/eller geitemelk, mens den erstatningen vi får kjøpt her, stort sett er laget av kumelk, og smaker deretter. Av alle de i vanlig dagligvarebutikk, synes jeg faktisk den simpleste, den i grønne kartonger, er den beste, men innvandrerbutikker selger heldigvis ordentlig fetaost. :)

Skrevet
men innvandrerbutikker selger heldigvis ordentlig fetaost. :)

Vi på bygda har ikke innvandrerbutikker...

Men "ordentlig featoast", mener du da "laget av melk fra sau" eller "laget av melk fra geit"?

Jeg synes dyreprodukter høres ekkelt ut...bør kanskje bare bli vegetarianer.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Jeg har ikke undersøkt nøye hva slags melk som er i fetaosten i innvandrerbutikkene, men kan tenke meg at det varierer. Den smaker i hvertfall mye bedre enn den marinerte på glass. Jeg må imidlertid innrømme at jeg gjerne også bruker den enkle i grønne pappkartonger, for den har en bedre konsistens enn den marinerte, som er mer gummiaktig. Den får du tak i overalt. :)

Hvis du skal kutte alle animalske produkter, bør du bli veganer.

Skrevet
Jeg må imidlertid innrømme at jeg gjerne også bruker den enkle i grønne pappkartonger, for den har en bedre konsistens enn den marinerte, som er mer gummiaktig. Den får du tak i overalt. :)

Hvis du skal kutte alle animalske produkter, bør du bli veganer.

Den i grønne pappkartonger (som ikke er marinert), er den norsk og laget av kumelk - (og ikke sau eller geit)?

Har de den grønne pakningen i de fleste butikkjeder?

Vurderer sterkt å bare bli veganer i kostholdet...synes ikke synd på dur eller noe slikt (det er jo bare naturens gang), synes bare det er ekkelt med dyr og tanken på å spise ting fra et dyr. Kuer og sauer som flyr rundt på jordet...ståår der og spisser gress og ser teite ut: og det skal liksom vi spise. :skravle: Ekkelt.

Men det går kanskje an å være periode-veganer, eller veganer-light?

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

"Den grønne" er denne fra Arla, og jeg tipper den er laget av kumelk, selv om det ikke nevnes med ett ord i omtalen.

Hvis du har tenkt å kutte alle animalske produkter fra kosten (inkludert egg og melk), så bør du i hvertfall kjøpe en bok om vegansk kosthold, for det er lett å få et feil kosthold hvis man ikke har god kunnskap, og på sikt kan dette føre til mangelsykdommer.

Skrevet

Har ikke drukket melk på over 15 år, men har spist veldig variert og sunt, masse grønnsaker, yoghurt og hvitost + kalsiumtilskudd, så det burde ha erstattet melken fint.

Skrevet
synes ikke synd på dur eller noe slikt (det er jo bare naturens gang)

Njaaa. At dyr dreper hverandre er naturens gang. At vi mennesker driver med organisert dyremishandling for å spise melk (beregnet på kalver), egg og kjøtt, har nå strengt tatt lite med "naturens gang" å gjøre - det er fint lite som er naturlig med "factory-farming". Økologisk gårdsdrift - litt bedre. Jakt - enda bedre.

(Og neida, jeg er ikke veganer.)

Skrevet
Njaaa. At dyr dreper hverandre er naturens gang. At vi mennesker driver med organisert dyremishandling for å spise melk (beregnet på kalver), egg og kjøtt, har nå strengt tatt lite med "naturens gang" å gjøre - det er fint lite som er naturlig med "factory-farming". Økologisk gårdsdrift - litt bedre. Jakt - enda bedre.

(Og neida, jeg er ikke veganer.)

Samme for meg...jeg synes det er helt i orden at dyr drepes, slik har det alltid blitt gjort verden over til enhver tid. Mennesket er avhengig av dyr for å overleve. Jeg synes ikke synd på dyrene.

Men: Jeg synes det er ekkelt med dyr...de vralter rundt og spiser, velter seg i møkk og er, grøss og gru, levende beist som sier bææ og møø. æsj-æsj.

Jeg bør bli vegetarianer.

Gjest Arla Forbrukerservice
Skrevet (endret)

Ønsker du som firma å skrive innlegg og svar ang ditt produkt, så ta kontakt med Hilde eller Mette for oppretting av firmabruker.

Regler for firmabrukere

Med en firmabruker (kontakt Hilde) kan du skrive innlegg i forumet på vegne av et firma, men du kan ikke bedrive ren markedsføring av produkter eller tjenester

Pasha- mod

Her står det hva fetaosten inneholder, men det står bare "pasteurisert melk", og ikke hvor melken kommer fra! Er alt kumelk? Eller er alt geitemelk...? Eller en blanding?

æsj...kan de ikke opplyse om hva slags melk det er?

http://www.arla.no/C1256DDB002EE08A/O/D8C9...1257315004ADFEA

Endret av Pasha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...