Gå til innhold

Asparges

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at asparges og gulrøtter f.eks kan brukes i lasagne istedet for kjøttdeig. Dette vil jeg prøve.

Jeg har aldri smakt asparges før. Hvordan smaker de? Kan hele den spises? Rå?

Så en bunt i butikken i går, men venter med å kjøpe til jeg vet hvordan de kan tilbredes. Så også noen i lake på glass, de var veldig lyse og så ikke gode ut. Hvordan smaker de?

Kan asparges sammenlignes med andre grønnsaker?

Skrevet

Asparges har ganske særpreget smak, men særlig toppene er samtidig ganske milde. Det er viktig å få bort treene deler (knekk av de nederste cm og bruk potetskreller på det ytterste hudlaget), aspargesen skal være mør når den er kokt, uten at den trenger å koke mer enn 1-4 min. Det er godt med smeltet smør, sitron, salt og evt pepper på når den er nykokt. Også godt kaldt i salater.

Vet ikke helt hva jeg skal sammenlikne med, i konsistensen kanskje sammenliknbar med møre bønner/erter, men smaken er egen.

Hvit asparges er dyrket uten dagslys og jeg har vel nesten aldri sett det i frisk form i Norge. På glass eller hermetisk er ikke asparges særlig godt (eller - jeg synes det er ok å bruke i suppe, men det gir ikke noe rettferdig inntrykk av hvordan fersk asparges smaker).

Du kan jo prøve å kjøpe en bunt og ha som tilbehør til middag, i stedet for å basere en hel rett på at du liker det.

Skrevet

Hei

Jeg synes hvite asparges er mye bedre enn de grønne.

Da jeg studerte en tid i Tyskland ordnet vertsfamilien min flere aspargesmiddager. Det var kjempegodt. Da kokte de aspargesen, smeltet smør i ei panne og hadde i "brødrasp" ( HUsker ikke det ordentlige navnet)

Dette hadde de over aspargeen etter at vannet var silt av og aspargesen lå på ett fat. Serverte det med kokte poteter og god spekeskinke. SKikkelig godt.

Det er bare å spørre etter hvite asparges i butikken, og de tar de inn.

Skrevet
Har hørt at asparges og gulrøtter f.eks kan brukes i lasagne istedet for kjøttdeig. Dette vil jeg prøve.

Jeg har aldri smakt asparges før. Hvordan smaker de? Kan hele den spises? Rå?

Så en bunt i butikken i går, men venter med å kjøpe til jeg vet hvordan de kan tilbredes. Så også noen i lake på glass, de var veldig lyse og så ikke gode ut. Hvordan smaker de?

Kan asparges sammenlignes med andre grønnsaker?

asparges er jo en grønnsak så selvfølgelig kan det sammenlignes med andre grønnsaker. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...