Gå til innhold

huskatt

Gjest dyreeier

Anbefalte innlegg

Gjest dyreeier
Skrevet

kattemat fra dyrebutikk/vetrinær til vanlig huskatt? Jeg vil det beste for katten min så derfor vil jeg vite hva som er det beste for hun, jeg bor ikke i nærheten av ein dyrebutikk, men er det isåfall noe på nettet som er å annbefale?

Katten min er inne og ute, liker veldi godt å klore på klatrestativet, men bør jeg allikevell klyppe klørne hennes?

Jeg bor veldi landligt og traffikksikkert, så katten min er en del ute, visst hun vil sjøl da, slipper henne alltid inn når hun kommer å mjauer på døra, men selv om hun er mye ute, så virker det som om hun kunne trengt selskap av en til katt, det er katt i nærheten som hun prøver så godt hun kan å leke med, men hun blir berre jaga vekk, og fresa til, men hun gir liksom aldri opp, prøver å prøver.

Kan det vera at hun kunne trenge en lekekammerat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt sett behöver man inte klippa klor på utekatter, mycket viktigare på innekatter. Använder hon klorstativ i tillägg så tror jag inte du behöver tänka på det.

Angående mat så får du vurdera det själv. Jag är uppväxt på landet och där åt katterna det vi åt och de mådde helt fantastiskt!'

Nu för tiden så är det många som känner de MÅSTE ha kattmat från veterinär och kan inte ens ge katter vanlig mjölk...

Helt märkligt tycker jag.

Så länge katterna mår bra så går det fint med mat från närbutiken.

Finns massor av olika sorter att välja mellan.

Du hittar efter en stund vad som passar din katt!

( se på innehållsförteckningen och jämför vet och vanlig butik )

Skrevet

En huskatt har samme næringsbehovet som rasekatter, og bør få for av god kvalitet de også. Jeg har bare huskatter, men forer dem med Royal Canine, og merker tydelig forskjell på pels og generell sunnhet.

Bor du langt unna veterinær/dyrebutikk kan du kanskje handle inn i litt større mengder når du er i nærmeste by/tettsted, eller bestille på nettet. Merket Olivers har nettbutikk og leverer hjem til folk, uten ekstra kostnader, og dette skal være like godt som andre anerkjente merker. Kjenner flere som bruker det, og de er veldig fornøyd, men har ikke testet det selv.

Skrevet

Katten min fikk for fra dyrebutikk før, men ble plutselig veldig kresen på sine eldre dager. Hun er 13 år og spiser kun MatMons fra Felleskjøpet. Kjøper den for eldre katter til henne. Foret fungerer helt greit - hun er av normal størrelse, har fin, blank, tykk pels, er frisk, trives og har det bra.

I perioder ga jeg henne Whiskas eller Friskies fra vanlig matbutikk tidligere. Da åt hun større mengder enn hun gjør nå; regner med at det har med næringsinnholdet å gjøre. Nå har hun altså fått en kresen gane, så jeg behøver ikke å nærme meg med den slags lengre.

Katten min har bestandig vært mye ute. Hun er veldig påpasselig med å kvesse klørne sine, så klipping har jeg aldri behøvd å tenke på.

Gjest Spadamen
Skrevet
Nu för tiden så är det många som känner de MÅSTE ha kattmat från veterinär och kan inte ens ge katter vanlig mjölk...

Helt märkligt tycker jag.

Det med å kjøpe for frå dyrebutikken syns ikkje eg er rart. Det er for å gi katten det beste den kan få, og redusere risikoen for diverse sjukdomar. Sjølvsagt kan nokre kattar klare seg lenge på butikkfor, men sjansen er større for at katten held seg frisk med dyrebutikkfor. For meg er det viktig at kattane mine får det aller beste. Når eg kjøper dyrebutikkfor, veit eg at katten får det den treng av næring. Om man ikkje er villig til å betale for å ha katt, så syns eg man burde la vere. (Den siste setningen var ikkje spesielt meint for deg.)

Kattar skal helst ikkje ha den mjølka menneske drikker. Det er greit med mjølk rett frå kua, eller laktoseredusert mjølk. Men etter at kumjølka har gått gjennom alle prosessane og blitt til Tine lettmjølk, då er den ikkje bra for katten lenger. Mjølka kan gi katten diare.

(No kom eg på at eg trur eg las ein gong at kumjølk ikkje er bra for kattar heller. Men det var kanskje berre for kattungar? Kanskje like greitt å gi spesialtilpassa mjølk, eller fløte.)

Til TS. Som sagt, kloklipping er nok ikkje nødvendig når man har utekatt.

Det hadde sikkert vore kjekt for katten din å få ein leikekamerat. Om det er absolutt nødvendig, trur eg nok ikkje. Men eg anbefaler å kjøpe ein til. Fordi eg ser at dei to eg har trivst kjempegodt ilag =)

Eg har brukt Olivers, som nemnt før i tråden. Dei leverer fraktfritt på døra. Kattane mine var fine i pelsen og alt det der. Så det kan du trygt bruke.

Skrevet (endret)

Det med å kjøpe for frå dyrebutikken syns ikkje eg er rart. Det er for å gi katten det beste den kan få, og redusere risikoen for diverse sjukdomar. Sjølvsagt kan nokre kattar klare seg lenge på butikkfor, men sjansen er større for at katten held seg frisk med dyrebutikkfor. For meg er det viktig at kattane mine får det aller beste. Når eg kjøper dyrebutikkfor, veit eg at katten får det den treng av næring. Om man ikkje er villig til å betale for å ha katt, så syns eg man burde la vere. (Den siste setningen var ikkje spesielt meint for deg.)

Kattar skal helst ikkje ha den mjølka menneske drikker. Det er greit med mjølk rett frå kua, eller laktoseredusert mjølk. Men etter at kumjølka har gått gjennom alle prosessane og blitt til Tine lettmjølk, då er den ikkje bra for katten lenger. Mjølka kan gi katten diare. "

Nejdå jag tar inte illa upp av det du skriver, jag är villig att betala hur mycjet som helst för att mina katter ska må bra!

Men jag vet också att det finns många delade meningar om foder och mjölk.

Jag har mina katter regelbundet hos veterinär för ormkur, och då sjeckar de allmäntillstånden samtidigt. Och så länge allt står bra till och jag ser att katterna mår bra så vet jag att allt är bra! :)

Angående det med mjölk så har jag också läst att de kan bli dåliga, men mina blir inte det. Nu är det alltså väldigt lite mjölk de får och inte varje dag heller, så det kan ju bero på det.

Men har också läst motsatt,, att det inte alls är illa för en katt att få mjölk.

Läste förresten för en tid tillbaka om norges äldsta katt i VG eller liknande, han hade fått grädde varje dag och mådde prima!! :)

Endret av Looop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...