Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Hva bør alle vite om verdens/norges historie? Hva vet du, som du blir forundret over hvis andre ikke vet? Jeg er dum når det kommer til allmenn kunnskap, og synes ikke det er noe gøy med kunnskapsspill o.l. Hva burde jeg vite for å ikke skjemmes?
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Nå har jeg gjerne litt klisterhjerne da, så jeg husker ofte mange detaljer fra ulike hendelser. Dette synes jeg imidlertid ikke er spesielt viktig eller nyttig, bortsett fra når jeg spiller TP da Det viktigste må vel være å kunne noe om de store linjene i verdenshistorien, og gjerne også noe om årsaksforhold rundt forskjellige kriger og konflikter. Når det er sagt synes jeg historieundervisningen i Norge (og sikkert også resten av Europa) er litt for mye fokusert på vesten, og jeg tror man med fordel kunne ha undervist mer om historie og årsaker til konflikter i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Kanskje hadde det gjort det lettere å se på dagens konflikter i disse områdene hvis man kjente bakgrunnen til landet/landene i konflikt.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Når det er sagt synes jeg historieundervisningen i Norge (og sikkert også resten av Europa) er litt for mye fokusert på vesten, og jeg tror man med fordel kunne ha undervist mer om historie og årsaker til konflikter i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Kanskje hadde det gjort det lettere å se på dagens konflikter i disse områdene hvis man kjente bakgrunnen til landet/landene i konflikt. Jeg er historiestudent, og i studiet er det i all hovedsak vestlig historie som blir ansett som verdenshistorie. Det eneste som er med om østen/afrika ol er når det kommer i forhold til europeisk/vestlig historie. Ganske merkelig egentlig, for det er jo ikke bare den vestlige verden som skal gå under begrepet "verdenshistorie".
Gjest Raptuza Skrevet 6. februar 2008 #4 Skrevet 6. februar 2008 Skjønner kva du snakkar om. Mannen min liker ikkje kunnskapsspill, han var ikkje så glad i skulen. Men eg likte det godt før, men no er eg avvent.....
SilkeSatan Skrevet 6. februar 2008 #5 Skrevet 6. februar 2008 Det viktigste må vel være å kunne noe om de store linjene i verdenshistorien, og gjerne også noe om årsaksforhold rundt forskjellige kriger og konflikter. Enig! Utover dette synes jeg kanskje det er viktig å få med seg litt av historien i Norge. Litt mindre ting som for eks stemmeretten kom til norge for menn og kvinner, hvordan ting var før (ikke bare i Norge) også litt sånne småting synes jeg også er viktig for historien. Jeg er ingen klisterhjerne selv, men jeg møter ofte slike spørsmål som når kvinner fikk stemmerett i Norge og en del Norgesaktuelle historietemaer. Er også enig i at det er tatt med for lite av Asia/Sør-Amerika historie nå til dags.. Jeg kan forferdelig lite om det, om ikke ingenting..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå