Gjest Tabita Skrevet 2. februar 2008 #1 Skrevet 2. februar 2008 Jeg sitter her og drømmer meg litt bort. Har to ungdommer på 18 og 22 år som jeg har lyst til å invitere med på ferie. Ingen av oss ønsker bare sol og strandliv. Opplevelser er viktigere. Vurderer alt fra København, Svalbard til India og Østen. Ingen av oss er særlig reisevante så det er iallfall en fordel om det er en arrangert tur når det gjelder reisemål utenfor Europa. Jeg ønsker meg tips om steder; rimelig, budsjett og litt overdådig. :-D
Titta Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Tja, det kommer jo litt ann på hva dere liker da. Hva med safari? En kollega av meg var nylig på safari i Tanzania og det hadde vist vært helt topp. De hadde sett "the big five" og det hadde virkelig en tur med mange oppleveler og nye inntrykk. De avsluttet turen med badeferie på Zanzibar, noe som vistnok var himmelsk. Jeg vet ikke hvem de reiste med, men det er en rekke reisebyråer som arrangerer slike turer. Eller kanskje Thailand? Vi var der for ett par år siden og hadde en kjempeflott tur. Vi var mange som reiste sammen så leide en guide med buss som var med oss første uken og tok oss med til mange steder jeg tviler på at vi hadde funnet frem til på egenhånd. Vi avsluttet med noen dager med sol&bading. Min onkel og tante har vært på en tilsvarende tur i regi av Orkideekspressen og de hadde en kjempetur. Det kommer jo litt ann på hvor lenge dere skal være bort da. Hvis dere ønsker å kombinere sol og bading med opplevelser, men ikke skal være borte så lenge kan jo kanskje Barcelona eller Roma være et alternativ. Det er begge kjempeflotte byer med mye å se på og samtidig kort vei til stranden.
Gjest _Leela_ Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Kroatia? Her er det sol og sommer samtidig som en kan oppleve masse. Enkelt å "øyhoppe" vha katamaraner, ferjer ol. Trenger ikke bli så veldig dyrt heller, riktignok blitt dyrere der med årene, særlig i sommersesongen. Ellers har jeg gode erfaringer med Portugal, vi leide bil og reiste rundt, masse spennende steder og knall vær. Vi holdt oss unna Algarvekysten, dro fra Lisboa og nordover. Levde noen netter billig og andre netter meget bra.
smaksløk Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 Dra til Amazonas! Helt fantastisk. Er nødt å ha guide uansett, men er en helt utrolig opplevelse. Så kan dere jo avslutte med en uke på kysten av Brasil med litt sol å strandliv evt karneval om dere drar denne måneden
Bernina Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Barcelona!! Da får du sydenferie og storbyferie i ett. Jeg har vært der flere ganger og et vennepar som har tenåringer dro dit i fjor sommer og alle hadde det superfint.
Lund Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Kroatia? Her er det sol og sommer samtidig som en kan oppleve masse. Enkelt å "øyhoppe" vha katamaraner, ferjer ol. Trenger ikke bli så veldig dyrt heller, riktignok blitt dyrere der med årene, særlig i sommersesongen. Ellers har jeg gode erfaringer med Portugal, vi leide bil og reiste rundt, masse spennende steder og knall vær. Vi holdt oss unna Algarvekysten, dro fra Lisboa og nordover. Levde noen netter billig og andre netter meget bra. Helt ennig med kroatia!vi skal ditt i sluten av Mai.Kultur og strand
Gjest Tabita Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 Takk for gode innspill Jeg skal sjekke ut de stedene dere nevner. Sitter og drømmer meg bort til Goa (India), men da blir det nesten 100.000 for å få det til. Har pengene, men vet ikke om jeg klarer å bruke så mye. Er ikke vant til å bruke penger på ferie. Har lyst til å gi ungdommene mine en flott ferie siden vi ikke er vant til å reise bort. Som sagt så er sol og varme ingen nødvenighet siden jeg også har vurdert Svalbard og Island. Tar gjerne i mot andre innspill. Tispunktet på året er ikke avgjørende siden jeg planlegger litt på sikt.
Kjetil E Skrevet 4. februar 2008 #8 Skrevet 4. februar 2008 Er dere inntresert i gammel kultur og historie, kan jo faktisk Hellas eller Egypt være tingen. Begge steder har du flust med muligheter til gammel kultu og historie og samtidig også sol og badestrender.
Gjest Fisk73 Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 Vi var i Egypt i høst og fant "alt", kultur, varme, masse spennende fisker for snorkling og billig mat. Vi var i Sharm-el-Sheik, men bodde litt utenfor og ikke midt i den verste turistdelen. Slipper unna all musikk og stress. Italia har også mye å by på, men det kommer an på hvilke interesser ungdommene har... Riga og Tallinn har mye kultur å by på, samt spennende arkitektur og shopping for den som liker det (selv om jeg synes det meste hadde et "russisk" preg, men det er vel fordi jeg ikke synes shopping er så moro, dermed fant ikke jeg de "rette" butikkene ). Men det er ikke mye strand der da.. Jeg var i Riga på vinterstid, i 20 minus og hadde en SUPER tur, sett bort fra manglende stilongs... Madrid? FANTASTISK by!!! Mye å finne på, mye kultur, mye god mat, men vår, vinter eller høst er best Ellers så finnes det jo MANGE spennende plasser å dra til, Paris, Louvre, St.Petersburg, Budapest, Warzava, London, Amsterdam, Lofoten, Island og så videre... Alt kommer jo an på hvilke interesser dere har, og HVA dere er ute etter Lykke til!! (og god tur) Jeg sitter her og drømmer meg litt bort. Har to ungdommer på 18 og 22 år som jeg har lyst til å invitere med på ferie. Ingen av oss ønsker bare sol og strandliv. Opplevelser er viktigere. Vurderer alt fra København, Svalbard til India og Østen. Ingen av oss er særlig reisevante så det er iallfall en fordel om det er en arrangert tur når det gjelder reisemål utenfor Europa. Jeg ønsker meg tips om steder; rimelig, budsjett og litt overdådig. :-D
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Takk for gode innspill Jeg skal sjekke ut de stedene dere nevner. Sitter og drømmer meg bort til Goa (India), men da blir det nesten 100.000 for å få det til. Har pengene, men vet ikke om jeg klarer å bruke så mye. Er ikke vant til å bruke penger på ferie. Har lyst til å gi ungdommene mine en flott ferie siden vi ikke er vant til å reise bort. Som sagt så er sol og varme ingen nødvenighet siden jeg også har vurdert Svalbard og Island. Tar gjerne i mot andre innspill. Tispunktet på året er ikke avgjørende siden jeg planlegger litt på sikt. Hvorfor mener du Goa kommer på 100.000? Jeg forstår det sånn at dere blir tre voksne? India er et billig land å bo i. Nå går det vel til og med charter dit fra Norge hvis jeg ikke husker feil. Hvis du behersker engelsk, er det ingen vits i å betale for fullt opplegg til en turoperatør. Kjøp Lonely Planet for området, les gjennom tips der og søk videre på nett.
Gjest Samme gjest som over Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Vet ikke hvor lenge du vil være borte, men se på linken under - så er det noen charterreiser til Goa med pris. http://www.finn.no/finn/travel/prepackage/...vl=countrylinks
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #12 Skrevet 4. februar 2008 Ser du nevner Svalbard, og det synes jeg du skal tenke litt mer på. Dere kan dra på skuterturer (om dere drar på vinteren) eller båtturer (på sommeren) over øya, til Barenstburg og Pyramiden. Anbefales på det varmeste (eh.. evt på det hutrende kalde )
Star:D Skrevet 22. april 2008 #14 Skrevet 22. april 2008 Anbefaler deg på det varmeste å dra til Svalbard! Var der 2 og en halv uke i februar, og hadde det SUPERT! Kjørte scooter før første gang, jobbet på utleie av hundesleder og var selvfølgelig på sledetur. Besøkte Svea, Barentsburg og Kapp Linné; helt FANTASTISK! Men reis dit på vinteren da, det er da det er finest! Men selvfølgelig da det er mest ruskevær; 15 minus og snø og vind fører til at man virkelig kjenner at man lever!:D
effy Skrevet 22. april 2008 #15 Skrevet 22. april 2008 Det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt var at du bør vurdere Goa/ India. I tillegg til sol og varme får du opplevelser, kultur og kan leve meeeget billig der nede. Anbefales :-)
Krisp Skrevet 22. april 2008 #16 Skrevet 22. april 2008 Goa/Kerala høres jo ut som et godt alternativ! Jeg har aldri vært i denne delen av India, men det er jo et "trygt" alternativ dersom en ønsker noe helt annerledes. Dette trenger jo heller ikke å bli dyrt. Det har jo i den siste tiden begynt å gå masse fly til Goa, og selve oppholdet trenger jo ikke å bli dyrt i det hele tatt. India er det mest spennende landet jeg har vært i. Det kan bli litt kaotisk til tider, og hvis dere skal ha et lenger opphold hadde det kanskje vært fint med 3-4 dager på Andaman-øyene? Hold oss nå i hvert fall oppdatert på hva valget faller på
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #17 Skrevet 22. april 2008 Barcelona!! Da får du sydenferie og storbyferie i ett. Skriver under på denne. Barcelona er en helt fantastisk by Jeg kom dit ganske uvitende (4-dagers tur), men med forberedt reisepartner, og dro derfra med stjerner i øynene Så mye fint og spennende å se og oppleve: Familia Segrada, Casa Mila/La Pedrera, Parc Guell, m.m....... Tenker på alt jeg skal vise mine tenåringer - for sikkert er det at jeg skal tilbake.Mangt og meget mer å få med seg..... Akvarium, badestranda, byen......... Barcelona har alt fra attraksjoner til badestrand. Jeg ønsker deg og dine en riktig god ferie, hvor enn dere velger å dra
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2008 #18 Skrevet 22. april 2008 Dra til Alicante! En fantastisk by med masse å finne på + sol og strand om du blir sliten av alle aktivitetene. Jeg MÅ dit 2-3 ganger hvert år. Barcelona er heller ikke å forakte....
Gjest Bond Skrevet 23. april 2008 #19 Skrevet 23. april 2008 Egypt! Men ikke bare være i de strand-stedene a la Sharm-el-Sheik, men ta en cruise på Nilen! Det finnes pakkereiser for dette, ikke særlig dyre heller, men da får du VELDIG mye av kultur og opplevelser, foreldrene mine var på turen ikke så lenge siden og vi vurderer selv til høsten. Ellers - Peru og resten av Sør-Amerika.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå