Gjest Tigress Skrevet 5. februar 2008 #61 Skrevet 5. februar 2008 Ein ting lurer eg på: ettersom dei fleste kvinner kan få seg lettare enn menn, er ikkje dei fleste øksleføre (heia sjokknynorsken!) kvinner alfahoer? No kan det hende eg blandar litt, for i dei tilfelle det er snakk om alfahoer så er jo det den eine hoa som får pare seg med alfahannen. Tilbake i dyreriket kan jo alle hoer velje kven som skal få pare seg. Og vi ser frå kjønnsmarknaden at kvinner kan velje kven som får seg. Kvifor i all verda har då så mange kvinner by default dårleg sjølvkjensle?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #62 Skrevet 5. februar 2008 Kvifor i all verda har då så mange kvinner by default dårleg sjølvkjensle? Jepp, det er et veldig godt spm. Når de aller aller fleste kvinner kan oppnå å få oppmerksomhet og interesse fra alt fra noen til mange til en hel skokk med menn, som regel uten at de behøver å gjøre noe som helst annet enn å møte opp, da fremstår det iallefall for meg som mann helt ubegripelig at de skal kunne plages med dårlig selvtillit (overfor menn).
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #63 Skrevet 5. februar 2008 Tilbake i dyreriket kan jo alle hoer velje kven som skal få pare seg. Og vi ser frå kjønnsmarknaden at kvinner kan velje kven som får seg. Kvifor i all verda har då så mange kvinner by default dårleg sjølvkjensle? Jeg tror ikke nødvendigvis det å kunne "få seg" gir spesielt stor selvtillit. Mange kvinner er vel heller opptatt av lengre forhold, og det kan være vanskeligere å finne. Dessuten ligger det jo også i sakens natur, som vi har diskutert i denne tråden. Menn har en egeninteresse av å ha god selvtillit, nemlig for å kunne tiltrekke kvinner og dermed føre genene sine videre. Kvinner trenger ikke nødvendigvis denne selvtilliten, og de har derfor ikke samme motivasjonen for å utvikle den. Det er bra for dem i den forstand at de ikke går glipp av det motsatte kjønn slik som menn i samme situasjon, men dårlig fordi livet sannsynligvis blir ganske stusselig hvis man går rundt med dårlig selvtillit.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #64 Skrevet 5. februar 2008 Jeg tror ikke nødvendigvis det å kunne "få seg" gir spesielt stor selvtillit. Mange kvinner er vel heller opptatt av lengre forhold, og det kan være vanskeligere å finne. Ved å lese andre tråder i dette forumet, får jeg ikke akkurat inntrykk av at det er drømmen om lange forhold og true love som er fremherskende blant damene. Men hva vet jeg, jeg er ikke akkurat noen ekspert på kvinnelig kommunikasjon.
W. Wallace Skrevet 5. februar 2008 #65 Skrevet 5. februar 2008 Jeg tror ikke nødvendigvis det å kunne "få seg" gir spesielt stor selvtillit. Mange kvinner er vel heller opptatt av lengre forhold, og det kan være vanskeligere å finne. Dessuten ligger det jo også i sakens natur, som vi har diskutert i denne tråden. Menn har en egeninteresse av å ha god selvtillit, nemlig for å kunne tiltrekke kvinner og dermed føre genene sine videre. Kvinner trenger ikke nødvendigvis denne selvtilliten, og de har derfor ikke samme motivasjonen for å utvikle den. Det er bra for dem i den forstand at de ikke går glipp av det motsatte kjønn slik som menn i samme situasjon, men dårlig fordi livet sannsynligvis blir ganske stusselig hvis man går rundt med dårlig selvtillit. Godt innlegg, og jeg er 100 % enig i alle slutninger du trekker. Jeg ble forøvrig ikke tatt seriøst når jeg nevnte dette for psykologiprofessoren som spurte forsamlingen det samme spørsmålet som Tigress gjorde. Han hadde selvsagt ikke noe svar selv.
Gjest Tigress Skrevet 5. februar 2008 #66 Skrevet 5. februar 2008 Jeg tror ikke nødvendigvis det å kunne "få seg" gir spesielt stor selvtillit. Mange kvinner er vel heller opptatt av lengre forhold, og det kan være vanskeligere å finne. Dessuten ligger det jo også i sakens natur, som vi har diskutert i denne tråden. Menn har en egeninteresse av å ha god selvtillit, nemlig for å kunne tiltrekke kvinner og dermed føre genene sine videre. Kvinner trenger ikke nødvendigvis denne selvtilliten, og de har derfor ikke samme motivasjonen for å utvikle den. Det er bra for dem i den forstand at de ikke går glipp av det motsatte kjønn slik som menn i samme situasjon, men dårlig fordi livet sannsynligvis blir ganske stusselig hvis man går rundt med dårlig selvtillit. Det første her trur eg du har heilt rett i, og er eit poeng å peike på at i denne fasa av eit forhold, så ligg makta hjå mannen... Det er utruleg mange fleire damer der ute som vil gifte seg enn menn! Siste delen der er eg meir uviss på. Altså, eg er med på slutninga, og det kan tenkjast det stemmer - empirien er på di side. Men eg er uviss på om ikkje ei kvinne i eit forhold treng sjølvtillit for å halde på mannen etter den første erobringa? Så dette er eit spørsmål til mennane her: vil ikkje ei sjølvsikker dame vere med på å halde på dere, overtyge dykk om at de bør bli ved denne flotte dama? Eller, og no kan det vere deira tur å innrømme noko, foredrar de litt småveike damer som de er sikre på at de er sterkare enn?
Villa2000 Skrevet 5. februar 2008 #67 Skrevet 5. februar 2008 Er ingen Don Johan, og absolutt ingen badboy, men jeg føler da at jeg kommer overens med det motsatte kjønn allikevel. Er stort sett snill og grei (kanskje for mye) men bli ofte invitert på fest og får liksom alltid spesielt god kontakt med ei dame At man trenger å være noe PUA, badboy etc er ikke noe must. Jeg har min faste prosedyre: En god dusj, rene klær, nybarbert og godt etterbarberingsvann. Renser ørene, under neglene og pusser tennen godt samt hiver innpå en tyggi for litt god ånde Thats it! Funker som bare det:P
Gjest Gasse Skrevet 5. februar 2008 #68 Skrevet 5. februar 2008 Så dette er eit spørsmål til mennane her: vil ikkje ei sjølvsikker dame vere med på å halde på dere, overtyge dykk om at de bør bli ved denne flotte dama? Selvsikre? :klø: Åh! Mener du kanskje nebbete, kontrollerende, feministiske, karriereorienterte, oppmerksomhetssyke og egosentriske damer? Litt sånn av typen Liv-Gerd Valla? Eller, og no kan det vere deira tur å innrømme noko, foredrar de litt småveike damer som de er sikre på at de er sterkare enn? Småveike? :klø: Åh! Tenker du på empatiske, pliktoppfyllende, arbeidsomme, løsningsorienterte og familiekjære damer? Såkalt selvsikre damer i 20-årene har ofte et selvbilde som er fullstendig i utakt med virkeligheten. Dess mer attraktive de er, dess mer på villspor er de gjerne. Oppegående menn som ønsker langvarige forhold ser etter hva kvinnen har å tilføre forholdet. En rik mann har ikke behov for en kvinne som har god lønn. En mann med mange jern i ilden har større glede av en dame som støtter ham i tykt og tynt enn en dame som bare driver med sine egne ting. En mann med stor familie og vennekrets trenger ikke en dame som bruker størsteparten av sin tid til å være sammen med sine egne venner. Etc., etc. Menn, nei, gutter, som syter over at de ikke får seg dame fordi de angivelig er for snille, er omtrent like latterlige som kvinner som syter over de ikke finner seg en mann fordi de er for pene eller for flinke. I parforhold teller kompatibilitet langt mer enn den enkeltes individuelle kvaliteter.
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 5. februar 2008 #69 Skrevet 5. februar 2008 vil ikkje ei sjølvsikker dame vere med på å halde på dere, overtyge dykk om at de bør bli ved denne flotte dama? Eller, og no kan det vere deira tur å innrømme noko, foredrar de litt småveike damer som de er sikre på at de er sterkare enn? Feil premisser. Du setter likhetstegn mellom selvtillit og styrke (som motsats til 'det småveike'). Det er ikke nødvendigvis noe samsvar mellom selvtillit og styrke, min påstand er at det ofte er liten korrelasjon.
Gjest Tigress Skrevet 5. februar 2008 #70 Skrevet 5. februar 2008 (endret) Feil premisser. Du setter likhetstegn mellom selvtillit og styrke (som motsats til 'det småveike'). Det er ikke nødvendigvis noe samsvar mellom selvtillit og styrke, min påstand er at det ofte er liten korrelasjon. Eg sett ikkje likskapsteikn mellom noko som helst, eg spelar berre vidare på spørsmålet om kvifor så mange kvinner har så dårleg sjølvkjensle. Då var det ein som sa at kvinner ikkje treng så mykje sjølvtillit, men då lurer eg på om ikkje sjølvtillit og tryggleik i eit forhold er attraktivt. Det var ikkje ei slutning, men eit spørsmål. Eg kunne ha bruka "damer med låg sjølvkjensle" i staden for "småveike", men brukte det siste for å sjå om eg fekk fram ei reaksjon. Det fekk eg, Gasse synte seg. :gjeiper: Det siste du seier er berre dels sant trur eg, her er det nok eit stort spenn. Eg trur eg kjenner heile spekteret: sterke damer som har tru på seg sjølv, sterke damer som tål allverda, men som trur dei er nada, damer som trur dei er allverda men som ikkje tål noko som helst, og damer som ikkje tål noko og som trur dei er nada. Eg har forresten truffe menn i heile spekteret også når eg tenkjer etter. Endring: språkvask. Endret 5. februar 2008 av Tigress
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #71 Skrevet 5. februar 2008 For å svare på spørsmålet til Tigress så synes jeg ikke nødvendigvis mangel på selvtillit hos kvinner er lite attraktivt (så lenge det ikke er helt ekstremt), eller at selvtillit er attraktivt. Jeg tror faktisk kvinner kan tape på å ha for mye selvtillit, jfr karrierekvinner som ofte sliter med å finne seg menn.
Gjest Gjest_champ5_* Skrevet 5. februar 2008 #72 Skrevet 5. februar 2008 God selvtillitt, være sin naturlige sjarm bevisst og bruke den holder i massevis. Trenger ikke kompliserer det noe mer enn det. Selvfølgelig med en ok antenne på toppen av hodet.
Gjest Gjest_champ5_* Skrevet 5. februar 2008 #73 Skrevet 5. februar 2008 Av egen erfaring har ikke selvtillitten hos jenter for min del så mye å si under jakten, men i selve forholdet finner jeg det mer og mer viktig at jenta utstråler selvtilitt, slik at jeg holder på min tiltrekning til henne.Selvsagt ivaretatt i sunn fornuft...
Gjest Gjest_champ5_* Skrevet 5. februar 2008 #74 Skrevet 5. februar 2008 Hvorfor har kvinner dårlig selvtillitt? 1. Jenter som ikke kan få hvem som helst: De vil, men kan ikke og blir missfornøyde med seg selv fordi dem ikke når helt opp 2. Jenter som kan få hvem som helst, men som vet at det er flere der ute med like gode inngangsverdier om ikke høyere. Jenta er sammen med gutten, men føler at de må være høyt oppe for å holde på gutten. Selvfølgelig gir det dårlig selvtillitt om en frykter konkurransen
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #75 Skrevet 5. februar 2008 Man kan ha dårlig selvtillit av helt andre grunner også. For eksempel hvis man har blitt mishandlet tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2008 #76 Skrevet 6. februar 2008 Hehe ganske interessant innlegg. Jeg er enig me dei da å jeg er jente forresten. Det er sant de at når guttene er snill mister vi interessen på en måte.. alle jenter sir åh jeg vill ha en snill gutt blabla men det er bare bull.. Eller kart de vil men det er ikke det de tiltrekkes av..trenger spenning.så klart er det ikke alle som er sånn kommer helt an på personen..men i de fleste tilfeller så..
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. februar 2008 #77 Skrevet 6. februar 2008 Er ingen Don Johan, og absolutt ingen badboy, men jeg føler da at jeg kommer overens med det motsatte kjønn allikevel. Er stort sett snill og grei (kanskje for mye) men bli ofte invitert på fest og får liksom alltid spesielt god kontakt med ei dame At man trenger å være noe PUA, badboy etc er ikke noe must. Jeg har min faste prosedyre: En god dusj, rene klær, nybarbert og godt etterbarberingsvann. Renser ørene, under neglene og pusser tennen godt samt hiver innpå en tyggi for litt god ånde Thats it! Funker som bare det:P Ja funker fint på meg det og Noen alfahanner er iallefall ikke jeg interessert i!
Gjest Gasse Skrevet 7. februar 2008 #79 Skrevet 7. februar 2008 Tråden ryddet. Scorpina -mod- Ryddet? :klø: I dialogen var det faktisk relevante observasjoner om at sterke kvinner vil ha sterke menn for å få sterke gener, mens sterke menn vil ha damer som ikke bare brøler høyt. Vel, vel, ikke alle forstår ordspill. Uansett, takk for praten, Tigress.
Paradokset Skrevet 7. februar 2008 #80 Skrevet 7. februar 2008 Oppegående menn som ønsker langvarige forhold ser etter hva kvinnen har å tilføre forholdet. En rik mann har ikke behov for en kvinne som har god lønn. En mann med mange jern i ilden har større glede av en dame som støtter ham i tykt og tynt enn en dame som bare driver med sine egne ting. En mann med stor familie og vennekrets trenger ikke en dame som bruker størsteparten av sin tid til å være sammen med sine egne venner. Etc., etc. Er det ikke ganske vanlig å søke en partner som er omtrent likeverdig med deg selv? Tror det med å finne seg en kone som bare ser snill og søt ut, og ikke har så mange venner eller interesser og gjerne er hjemme sammen med barna på fulltid, er litt "ut". Se på Stein Erik Hagen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå