Champagne Skrevet 1. februar 2008 #1 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg datt på ski for noen dager siden, og ramlet selvfølgelig rett på rumpa. Det gjorde jævlig vondt, og dagen etter klarte jeg omtrent ikke å gå/sitte/ligge. Det eneste som funket var å stå. I dag (to dager senere) klarer jeg å gå mye bedre, men å sitte, ligge på ryggen samt reise seg opp og ned fra stoler etc er veldig veldig vondt. Hvis jeg har sittet på rumpa er det vondt i det jeg løfter baken opp fra underlaget Hvor lang tid skal det gå før jeg blir bra igjen om jeg bare har slått meg? Hvordan vet man om man har brukket halebeinet uten å gå til legen? Hilsen klumsa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 1. februar 2008 #2 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg datt på rompa ned trappen engang og som deg hadde jeg sinnsykt vondt i et par dager hvor jeg bare kunne stå. Jeg var aldri hos legen og fikk ikke konstantert brudd men jeg hadde iallefall vondt i halebeinet i nesten 1 år etterpå. Jeg kunne selvfølgelig sitte på et år men hadde litt vondt når jeg satt og når jeg skulle reise meg opp. Det er jo ingenting med bekjent man kan gjøre med et brekt halebein så man må jo bare ta tiden til hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 1. februar 2008 #3 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) DU mjå nok gå til legge for å finne ut av om halebeinet er brukket. Dette kan sjekkes manuelt eller med røntgen. Uansett er den vanlige behandlingen at dette bare skal gro av seg selv, så om det er brukket eller ei, er det det å unngå smerter og belastning som gjelder. Jeg hadde en lignende opplevelse for mange år siden, men det var altså ikke brudd. Når du er kraftig forslått , kan det ta dagevis før du kan begvege deg uten smerte. Endret 1. februar 2008 av junia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Munachimso Skrevet 1. februar 2008 #4 Del Skrevet 1. februar 2008 Uff, det gjør innmari vondt! Slo halebeinet selv i høst og tok ca en uke før smertene forsvant. Har du fortsatt vondt om noen dager så får du ta deg en tur til legen, så vet du iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. februar 2008 #5 Del Skrevet 1. februar 2008 Aner ikke om jeg hadde brukket halebenet, men fikk det slått kraftig for mange år siden. Som deg hadde jeg problemer med å sette meg og reise meg, samt med å sitte. (Å ligge flatt mener jeg å huske gikk bra.) Det gjorde skikkelig vondt i flere uker, og det tok månedsvis før det var helt bra igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 1. februar 2008 Takk for svar dere! Jeg klarer ikke å ligge på ryggen en gang, må ligge på siden og jeg blir GAL av det. Men: får ta tiden til hjelp.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 2. februar 2008 #7 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg slo halebeinet for mange år siden - vi var på aketur med skolen, jeg var vel 12 år. Akte på sånne svære dekk, og så datt jeg av og landet veldig gæernt rett på halebeinet. Husker det var grusomt vondt, klarte nesten ikke å bevege kroppen i det hele tatt de første minuttene. Og kunne ikke sitte på flere dager. Måtte enten ligge eller stå. Det ble gradvis bedre, men gikk nok noen måneder før jeg ikke kjente noe som helst lenger. Tok aldri noe røntgen av det, men jeg tror ikke det var brudd, innbiller meg liksom at om det hadde vært brudd så hadde jeg visst det? Er det ikke sånn da at når du har brukket noe, så skjønner du at det er brudd selv? Eller er det kanskje mer hvis det gjelder armer, og bein og håndledd etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #8 Del Skrevet 2. februar 2008 DU mjå nok gå til legge for å finne ut av om halebeinet er brukket. Dette kan sjekkes manuelt eller med røntgen. Uansett er den vanlige behandlingen at dette bare skal gro av seg selv, så om det er brukket eller ei, er det det å unngå smerter og belastning som gjelder. Der svarte du på noe jeg faktisk har lurt på. For det er jo vanskelig å se for seg at man kan gipse et halebein feks :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karoline Skrevet 8. september 2011 #9 Del Skrevet 8. september 2011 Hei, jeg må bare spør om noe som jeg håper at jeg får fort svar på. Jeg har nettopp slått halebeinet selv da jeg spilte volleyball. Jeg hoppet opp (med begge bena) for å sparke (vet at det ikke er beina man skal bruke, menmen...) men når eg landa så landa jeg rett på rompa (på sanda, men det var dødsvondt uansett). Det var sinnsykt vondt når jeg skulle gå hjem fra skolen. Ting som gjør vondt nå er blandt annet å ligge på ryggen lenger enn 1 min, reise seg opp fra stolen, å sitte, å løpe, å sykle osv. Jeg er en veldig aktiv fotballspiller, å liker å spille fotball hele tiden. Det er derfor ikke så praktisk med skadet halebein. Jeg vil så fort som mulig inn på fotballbanen igjen, men visst det er brukket tenker jeg meg at jeg får la det gro. Det er nå en uke siden jeg slo det. Jeg vet ikke helt om jeg gidder å dra til legen for det han sikkert kommer til å si er at jeg bare må ta det med ro. Men jeg vil gjerne vite hvordan man skjekker om det er brukket manuelt. Jeg vil gjerne se om jeg klarer å finne det ut selv bare med å sjenne, men jeg vet ikke hvordan... Noen som vet ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grønnfi Skrevet 8. september 2011 #10 Del Skrevet 8. september 2011 Om det er bruket er det lite de kan gjøre. Eneste gangene de griper inn er når halebeinet blir brukket "innover" slik at det kan hindre en evt. fødsel. Normalt er man kraftig forslått i musklene og det er det man kjenner når man tror det er brukket. Blodansamlinger som hindrer fri flyt, gjør at smerten kan være helt for j..... Ofte tar det mange måneder før smerten blir borte. En lege kjenner langs halebeinet på utsiden, og tror h#n at der er brudd, vil det sjekkes fra analåpningen. Jeg tror ikke du vil være istand til å kjenne selv med fingrene om det er brukket. God bedring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2011 #11 Del Skrevet 9. september 2011 Legen gjør ingenting om halebenet er knekt, det må bare gro av seg selv. Har knekt halebenet flere ganger. Første gang ramlet jeg ned en trapp, andre gang falt jeg fra stående stilling og rett på haleben/korsrygg (besvimte) og siste gang på skøytebanen med fart opp i luften og rett ned på halebenet. Hørte faktisk det knakk 2 av gangene, ekkel hul lyd. Ble litt blålig nede der halebenet er andre gang. Denne blåfargen ble mindre men har aldri forsvunnet helt. Mener 5-6 mnd før de værste smertene begynnte gi seg. Men klart vondere de to siste gangene siden jeg antakelig slo opp en gammel skade. Har ennå sår smerte og kan få store smerter om jeg sitter på hart underlag eller sitter i ro for lenge, så det blir nok aldri borte på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livmor Skrevet 9. september 2011 #12 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg har selv brukket halebeinet. Mitt knakk rett av og ble bøyd oppover igjen. Det er riktig at legen i de fleste tilfeller ikke gjør noen ting, men hvis smertene vedvarer utover 6 mnd ville jeg fått det undersøkt. I slike tilfeller som mitt (jeg gikk selv med til dels store smerter i 1,5 år) kan de prøve å operere. Er ikke veldig stor suksessrate, men det er ihvertfall en mulighet ved stygge brudd. Uansett, halebein tar lang tid, så gjør det du kan for å avlaste og ta tiden til hjelp. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2012 #13 Del Skrevet 5. desember 2012 Au!!! Akte i stad, kjørte rett på en stein! Klarer ikke å gå, ligge, sitte, det gjør til å med vondt å stå! Håper ikke det er brukket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlequin Skrevet 5. desember 2012 #14 Del Skrevet 5. desember 2012 Det greieste er nok å gå til lege, men mest sannsynlig er det ikke brukket, i og med det har blitt såpass mye bedre i løpet av et par dager. Ble kastet av en hest og slo halebeinet ganske heftig, hadde det omtrent som deg med å gå/stå, sjekket det aldri, men det var nok ikke knekt. Tok ca. tre uker før jeg fungerte helt som normalt etterpå. Har hørt skrekkhistorier fra mamma som selv knakk halebeinet og så stjerner hver gang hun prøvde å reise seg i to uker etterpå. Er du fryktelig usikker kan du sjekke, men mest sannsynlig er det ikke knekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. desember 2012 #15 Del Skrevet 5. desember 2012 Jeg har brukket halebeinet. Var et smertehelvete i 14 dager før det begynte å bli bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. desember 2012 #16 Del Skrevet 5. desember 2012 Vet ikke om det var brukket, men det gjorde vondt å sitte (og ikke minst å reise meg etter å ha sittet) i 2-3 måneder etter skaden og det tok vel bortimot et halvt år før jeg var bra igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2012 #17 Del Skrevet 5. desember 2012 Om det er bruket er det lite de kan gjøre. Eneste gangene de griper inn er når halebeinet blir brukket "innover" slik at det kan hindre en evt. fødsel. Normalt er man kraftig forslått i musklene og det er det man kjenner når man tror det er brukket. Blodansamlinger som hindrer fri flyt, gjør at smerten kan være helt for j..... Ofte tar det mange måneder før smerten blir borte. En lege kjenner langs halebeinet på utsiden, og tror h#n at der er brudd, vil det sjekkes fra analåpningen. Jeg tror ikke du vil være istand til å kjenne selv med fingrene om det er brukket. God bedring. Woha! Greit å være klar over om jeg skulle skli på holka i vinter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jovia Skrevet 5. desember 2012 #18 Del Skrevet 5. desember 2012 Ødela halbeinet mitt en gang. Klarte knapt å sitte på en uke, og hadde vondt i mange måneder. Er snart to år siden nå, og jeg har fortsatt vondt i det jevnlig, spesielt etter jeg har trent og når jeg sitter i stramme bukser. Legen mente det ikke var noe vits å undersøke det og at det bare måtte gro av seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RebeccaGB Skrevet 1. juni 2013 #19 Del Skrevet 1. juni 2013 Idag så var jeg med noen venner så når jeg og en annen skulle ta slengdissa isammen så når vi var på en måte krasjet på slutten så skjedde det noe galt så jeg fikk den vi sitter på rett i halebeinet( den er veldig hard). Jeg får veldig vondt når jeg bøyer meg osv. For jeg skal på en fotball cup i 4 dager den 21. juni så lurer jeg på om du tror jeg kan klare å spille fotball da? Har jeg kanskje brukket det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RebeccaGB Skrevet 1. juni 2013 #20 Del Skrevet 1. juni 2013 (Jeg er 11 blir 12 i år)Idag så var jeg med noen venner så når jeg og en annen skulle ta slengdissa isammen så når vi var på en måte krasjet på slutten så skjedde det noe galt så jeg fikk den vi sitter på rett i halebeinet( den er veldig hard). Jeg får veldig vondt når jeg bøyer meg osv. For jeg skal på en fotball cup i 4 dager den 21. juni så lurer jeg på om du tror jeg kan klare å spille fotball da? Har jeg kanskje brukket det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå