Gå til innhold

PC eller Mac?

Anbefalte innlegg

Gjest Golden Girl
Skrevet

Ok, jeg vet at det i maaaaange år har vært krig mellom PC-elskere og Mac-elskere. Og i alle år har jeg sverget til PC. Men nå må jeg få meg en ny maskin, og nå kan man jo få Windows og Office på Mac.

Så hva er best? PC eller Mac? Er det noen forskjell på kvaliteten? Ja, jeg vet det finnes mange slags PC-er, men likevel... Og jeg har hoert at Mac kommer med innebygd kjempebra brannmur/virusbeskyttelse.

Noen råd? Jeg må ha en som kan takle store mengder musikk til iPod og bilder. Er det vanskelig å gå fra PC til Mac med Windows???

:forvirra:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du likevel skal kjøre windows så er det bare tull å bruke mye mer penger på en Mac.

Skrevet

Enig med Dru. Generelt liker jeg mac best, men hvis du uansett skal kjøre bare windows så er det like greit å bare kjøpe en "vanlig" PC. Foreløpig er mac mindre utsatt for virus (langt færre virus som er laget for macs operativsystem), men det forutsetter at du bruker OS-X. Bruker du windows må du belage deg på å bruke samme antivirusprogram som for enhver annen PC.

Gjest Golden Girl
Skrevet
Enig med Dru. Generelt liker jeg mac best, men hvis du uansett skal kjøre bare windows så er det like greit å bare kjøpe en "vanlig" PC. Foreløpig er mac mindre utsatt for virus (langt færre virus som er laget for macs operativsystem), men det forutsetter at du bruker OS-X. Bruker du windows må du belage deg på å bruke samme antivirusprogram som for enhver annen PC.

Hva er OS-X???

Skrevet
Hva er OS-X???

Operativsystemet til Apple.

Skrevet

Enig med de to andre.

Det er ingen vits i å bruke penger på en mac når du får mer PC for pengene og likevel skal kjøre windows.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Den PC-en jeg har naa har jeg hatt SAA mye problemer med. Og det synes jeg ofte jeg hoerer andre har ogsaa. Saa hvis Mac er kvalitetsmessig mye bedre er det kanskje verdt penga, tenkte jeg...

Skrevet

Vet ikke om mac er såååå mye bedre når man snakker om selve maskinen. Det som jeg liker best er operativsystemet. Men som sagt, hvis du likevel har tenkt å bruke windows så tror jeg du får like mye maskin for penga som om du kjøper en en vanlig maskin som om du kjøper mac. Men hvis du velger å kjøpe mac med OS-X så kan det være at det er vel så greit med mac (smak og behag, vet du): MS Office finnes også i mac-versjon.

Gjest Golden Girl
Skrevet
Vet ikke om mac er såååå mye bedre når man snakker om selve maskinen. Det som jeg liker best er operativsystemet. Men som sagt, hvis du likevel har tenkt å bruke windows så tror jeg du får like mye maskin for penga som om du kjøper en en vanlig maskin som om du kjøper mac. Men hvis du velger å kjøpe mac med OS-X så kan det være at det er vel så greit med mac (smak og behag, vet du): MS Office finnes også i mac-versjon.

Ok. Saa hva er det som er bedre med en Mac med OS-X enn en PC med Windows? Jeg maa innrømme at jeg aldri har satt meg helt inn i det, og hver gang jeg har prøvd Mac blir jeg bare forvirret og gi opp.

Men jeg er villig til aa gi Mac en sjanse. Men hvorfor synes du Mac er bedre???? Hva er fordelene som ikke PC har?

:)

Skrevet

Hardwaremessig er det ikke den største forskjellen på Mac og en vanlig pc lenger. De problemene du har hatt med pc-en din er høyst sannsynlig brukerrelatert/softwarerelatert, ergo vil du ikke tjene noe på å kjøpe en mac og kjøre windows på den. Det er bortkastede penger, som alle de andre har sagt her, å kjøpe en mac for å kjøre windows på den. Kjøper du en mac så kjør OS-X på den, men dette vil kreve en del omstilling fra din side, OS-X og windows er forskjellig, de bruker forskjellige programmer og det vil kreve litt tid å bli vant med forskjellene.

Når det er sagt, ikke kjøp den billigste pc-en du finner. Det er med pc-er som med det meste annet, du får bedre ytelse og også bedre kvalitet hvis du legger litt mer penger i det du kjøper.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Har en Hewlett Packard naa. En dyr en. Hentet den fra service paa Elkjoep for tredje gang i gaar. Den var like ille som foer, saa skal levere den tilbake for fjerde gang i dag. Naa MAA jeg vel faa pengenene refundert??? Hvis ikke gaar jeg til Forbrukerombudet!!!!

:kjempesinna:

Vil ikke gaa i samme fella igjen. Derfor er jeg blitt skeptisk til PC. Har hatt lignende problemer med den jeg hadde foer ogsaa (Packard Bell). Dyr, men crappy. Dritt lei aa legge inn tusenvis av sanger paa iTunes igjen og igjen...

Skrevet

Vel, det finnes absolutt mandags-PCer.. og mandags-macer.

Jeg har dårlig erfaring med HP selv, men er veldig fornøyd med f.eks Acer. Har hatt en Acer laptop i 3 1/2 år og den fungerer veldig bra ennå (fikk byttet HD på den innenfor garantiperioden og det gikk kjempefort og greit).

Jeg bruker Mac nå, men det er stort sett fordi jeg jobber mye med grafisk og synes at det er litt mer stabilt på mac enn PC. Bruker PC på jobb og delvis hjemme ennå uten problemer. Til surfing, tekstbehandlig o.l. har du ikke behov for å kjøpe en mac tror jeg.

Skrevet
Har en Hewlett Packard naa. En dyr en. Hentet den fra service paa Elkjoep for tredje gang i gaar. Den var like ille som foer, saa skal levere den tilbake for fjerde gang i dag. Naa MAA jeg vel faa pengenene refundert??? Hvis ikke gaar jeg til Forbrukerombudet!!!!

:kjempesinna:

Vil ikke gaa i samme fella igjen. Derfor er jeg blitt skeptisk til PC. Har hatt lignende problemer med den jeg hadde foer ogsaa (Packard Bell). Dyr, men crappy. Dritt lei aa legge inn tusenvis av sanger paa iTunes igjen og igjen...

Men har du fått noe svar på hva som er problemet og hva de har gjort for å reparere den? Et annet spørsmål er jo om det er Elkjøp som har "reparert" den eller om de faktisk sender den til HP. Du sier jo også at du hadde lignende problemer med en Packard Bell, noe som strengt tatt også gir meg følelsen av at det er bruken av pc-en som gir deg problemer. Er det virusproblemer du har hatt eller har de byttet ut mesteparten av innholdet i pc-en?

Skrevet
Ok. Saa hva er det som er bedre med en Mac med OS-X enn en PC med Windows? Jeg maa innrømme at jeg aldri har satt meg helt inn i det, og hver gang jeg har prøvd Mac blir jeg bare forvirret og gi opp.

Men jeg er villig til aa gi Mac en sjanse. Men hvorfor synes du Mac er bedre???? Hva er fordelene som ikke PC har?

Først og fremst tempoet. Har windows på jobb og må vente i evigheter når jeg skal starte et program (eller PC'n generelt). På MacBooken går det som en røyk. Hvis noe kræsjer på mac (og det gjør det innimellom) så er det bare å restarte det programmet som regel, jeg slipper å restarte hele maskinen.

Synes også det er lettere å søke i OS-X siden man da får opp filer som passer til søkeordene litt på kryss og tvers av mapper. Dermed kan et rotehue som jeg (som ikke alltid har styring på hva som havner i hvilken mappe) en fair sjanse til å finne igjen ting uten å søke meg i hjel. Liker også Time Machine funksjonen som kom med Leopard (nyeste utgave av operativsystemet) veldig godt siden den ute videre om og men "ghoster" innholdet på hele harddisken slik at jeg har komplett sikkerhetskopi. (Må ha en eksterndisk å kopiere til da.)

Når det er sagt så er jeg superfornøyd med IBM maskinen (nå byttet navn til Lenovo) jeg bruker på jobb. Bortsett fra at den er treg så har den aldri hatt noen alvorlige sammenbrudd, og den har vært med på ganske mange turer rundt om.

Skrevet

HP er vel heller ikke et av de aller beste merkene. Du vil vaere rimelig trygg paa en maskin fra Dell kvalitetsmessig, Sony er visst det beste merket (ifoelge de aller fleste av mine bekjente med kunnskaper om slikt).

Packard Bell er foroevrig kjent for aa vaere daarlig. Men om det er de samme problemene som gaar igjen paa den fra HP, saa er jeg enig med en over i at det kan vaere din bruk av maskinen som er (hoved)problemet.

En uansett ingen vits i aa investere i en mac med mindre du har bruk for det operativsystemet. For som andre sier over, kjoerer du windows kunne du like gjerne kjoept en pc med samme/ganske likt hardware.

Skrevet

For en helt gjennomsnittlig pc-bruker vil jeg anbefale pc fortsatt i stedet for å bytte over til mac.

Har selv hatt begge deler, og har nå mac. Når jeg skal kjøpe ny om et år eller noe blir det pc igjen. Rett og slett fordi jeg blir så irritert på at det er en del programmer og spill som ikke finnes for mac når jeg trenger det der og da....

Så med det gjennomsnittlige bruken jeg har vil jeg tro at pc er det beste.

Ellers er det hipp som happ for meg ja. Forskjellene blir jo bare mindre og mindre får jeg følelsen av.

Gjest Golden Girl
Skrevet
Men har du fått noe svar på hva som er problemet og hva de har gjort for å reparere den? Et annet spørsmål er jo om det er Elkjøp som har "reparert" den eller om de faktisk sender den til HP. Du sier jo også at du hadde lignende problemer med en Packard Bell, noe som strengt tatt også gir meg følelsen av at det er bruken av pc-en som gir deg problemer. Er det virusproblemer du har hatt eller har de byttet ut mesteparten av innholdet i pc-en?

Byttet ut innholdet. Selvsagt leverer de den videre til service osv. Men de sa at denne gangen boer det gaa bra, saa jeg satser paa aa faa pengene mine ganske raskt naa...

Skrevet
Byttet ut innholdet. Selvsagt leverer de den videre til service osv. Men de sa at denne gangen boer det gaa bra, saa jeg satser paa aa faa pengene mine ganske raskt naa...

For det første, ingen selvfølge at de leverer den videre i utgangspunktet, en del ting på en del pc-er fikser Elkjøp selv. Det var derfor jeg lurte, for de "datakyndige" i Elkjøp kan man si mye om. For det andre, grunnen til at jeg lurte er at det er stor forskjell på om det er hardwarefeil eller softwarefeil. Hadde det kun vært softwarefeil så hadde du tjent på å se på bruken din, bruk av antivirusprogrammet, anti-spyware osv. Ettersom det er hardware så har du mer å tjene på å se på hardwarekonfigurasjonen på pc-en. Hvilke deler er brukt osv.

Hardwaremessig er det nå minimal forskjell på en mac og en vanlig pc. Da må du gå inn på forskjellige modeller, heller enn at du kjøper en mac for å kjøre windows på den. Poenget med å kjøpe en mac er jo å bruke den som en mac. Mac har begynt å bruke intel prosessorer akkurat som de fleste vanlige pc-er (bortsett fra f.eks acer som nå vel bruker amd.) De bruker også mye av de samme skjermkortene, lydkortene osv, som brukes i pc-er dermed er det liten vits å kjøpe mac for "kvaliteten" sin skyld, hvis du skjønner?

Nå er det sånn at dersom deler i en pc er defekte, så kan disse påvirke andre deler inne i pc-en din. Derfor er det ikke alltid nok å bare skifte den delen som i utgangspunktet er defekt, da denne allerede kan ha påvirket en annen del som deretter kan lage videre problemer for deg. Kan virke som om det er en slags dominoeffekt som har oppstått hos deg, med mindre du da har behandlet pc-en veldig uforsiktig.

Hvilken pc du skal kjøpe må du bestemme deg ut fra hvilke behov du har. Da finner du ut om du skal kjøpe en typisk multimediapc, en "skrivemaskin", "internettpc" osv. Deretter må du se på pris og merke. Dette går også mye på personlig oppfatning. Selv er jeg ikke overbegeistret for Dell, til tross for at denne nevnes over her som en pc av god kvalitet. Jeg har ikke samme oppfatningen ut fra de Dell pc-ene jeg har vært borti, men det kan også være litt fordommer som spiller inn her. En ting jeg ikke liker med Dell er at de prisene de reklamerer for er på de billigste utgavene som ytelsesmessig er helt latterlige. Du må som regel oppgradere hardwaren, for å få en pc som er bra nok, og dermed blir den en god del dyrere enn man trodde først.

Der jeg jobber har vi HP pc-er og det fungerer veldig bra, det er veldig lite tull med dem og ja, jeg vet at det er veldig lite tull generelt med dem for jeg jobber på intern-it og har dermed ansvaret for å melde inn eventuelle feil, bare så det er sagt. Nå er det muligens en liten forskjell på bedriftsmodellene og privatmodellene, men tviler på at det skal ha så mye å si.

Fujitsu Siemens er jeg ganske skeptisk til i utgangspunktet, og oppfatningen min har ikke blitt bedre etter at vårt svenske kontor kjøpte inn et par Fujitsu Siemens pc-er fordi de så jo så kule ut og var små og nette. Disse smeltet faktisk fordi kjølingen i dem ikke er bra nok på den modellen de kjøpte i alle fall. I tillegg måtte jeg etter under 1 ukes bruk fikse tastaturet deres fordi det bøyde seg, taster fallt av osv. Jeg har egentlig samme dårlige oppfatning av Sony, som andre nevnte her som bra pc-er. De jeg har vært borti har det vært mye tull med. Igjen, sikkert avhengig av modell, så jeg skal ikke være for bastant her. Modellen jeg har dårlig erfaring med er Sony Vaio og den har heller ikke fått veldig gode karakterer i tester jeg har lest.

Acer har jeg gode erfaringer med. Flere i familien min bl.a. har Acer og de har ikke hatt noen hardwaremessige problemer, kun software/virus og det kan man jo ikke akkurat klandre produsenten for. Ellers ville jeg hvis jeg var deg lest en del tester av pc-er. Din side og PC world tester pc-er jevnlig og i disse testene tester de både kvalitet på konstruksjonen og ytelse. Acer har hatt flere vinnere og de er heller ikke dyre.

Litt vanskelig å oppsummere her, men les tester og se på testvinnere innen det segmentet du ønsker pc fra. Ikke bry deg om å kjøpe mac så lenge du ikke skal bruke det som en mac.

Gjest Golden Girl
Skrevet (endret)
For det første, ingen selvfølge at de leverer den videre i utgangspunktet, en del ting på en del pc-er fikser Elkjøp selv. Det var derfor jeg lurte, for de "datakyndige" i Elkjøp kan man si mye om.

Hardwaremessig er det nå minimal forskjell på en mac og en vanlig pc. Da må du gå inn på forskjellige modeller, heller enn at du kjøper en mac for å kjøre windows på den. Poenget med å kjøpe en mac er jo å bruke den som en mac. Mac har begynt å bruke intel prosessorer akkurat som de fleste vanlige pc-er (bortsett fra f.eks acer som nå vel bruker amd.) De bruker også mye av de samme skjermkortene, lydkortene osv, som brukes i pc-er dermed er det liten vits å kjøpe mac for "kvaliteten" sin skyld, hvis du skjønner?

Nå er det sånn at dersom deler i en pc er defekte, så kan disse påvirke andre deler inne i pc-en din. Derfor er det ikke alltid nok å bare skifte den delen som i utgangspunktet er defekt, da denne allerede kan ha påvirket en annen del som deretter kan lage videre problemer for deg. Kan virke som om det er en slags dominoeffekt som har oppstått hos deg, med mindre du da har behandlet pc-en veldig uforsiktig.

Hvilken pc du skal kjøpe må du bestemme deg ut fra hvilke behov du har. Da finner du ut om du skal kjøpe en typisk multimediapc, en "skrivemaskin", "internettpc" osv. Deretter må du se på pris og merke. Dette går også mye på personlig oppfatning. Selv er jeg ikke overbegeistret for Dell, til tross for at denne nevnes over her som en pc av god kvalitet. Jeg har ikke samme oppfatningen ut fra de Dell pc-ene jeg har vært borti, men det kan også være litt fordommer som spiller inn her. En ting jeg ikke liker med Dell er at de prisene de reklamerer for er på de billigste utgavene som ytelsesmessig er helt latterlige. Du må som regel oppgradere hardwaren, for å få en pc som er bra nok, og dermed blir den en god del dyrere enn man trodde først.

Acer har jeg gode erfaringer med. Flere i familien min bl.a. har Acer og de har ikke hatt noen hardwaremessige problemer, kun software/virus og det kan man jo ikke akkurat klandre produsenten for. Ellers ville jeg hvis jeg var deg lest en del tester av pc-er. Din side og PC world tester pc-er jevnlig og i disse testene tester de både kvalitet på konstruksjonen og ytelse. Acer har hatt flere vinnere og de er heller ikke dyre.

Litt vanskelig å oppsummere her, men les tester og se på testvinnere innen det segmentet du ønsker pc fra. Ikke bry deg om å kjøpe mac så lenge du ikke skal bruke det som en mac.

Takk for fyldig svar.

Joda, Elkjøp sendte den videre til Infocare hver gang. Har naa byttet ut harddriven to ganger, DVD-driven en gang, kjørt recovery 3 ganger, men det hjelper ikke. Tok 1-2 mnd hver gang. Moro...

Og nei... jeg har ikke behandlet PC-en uforsiktig. Vanlig bruk, vil jeg si. Men min kjaere mener Packard Bell-en ikke hadde nok kapasitet til all musikken jeg lastet inn i den for iPod-en. Vurderer derfor naa aa ogsaa kjøpe ekstern harddisk til all musikken. Kan det hjelpe?

Om jeg trenger skrive/internett-PC??? Begge deler, egentlig. En god allrounder er vel det jeg trenger.

Holder en knapp paa Acer, ja...

Endret av Golden Girl
Skrevet

Nå har jeg ikke spesielt god kjennskap til mac, men jeg anbefaler mac til alle som ikke trenger å utvide/endre maskinvare underveis eller windows programvare (samt muligheten for å spille).

Grunnen til dette er at mac er fast oppsett. Alt passer og er fast. Dette gjør at stabiliteten blir meget bra. Man får mindre virus og mindre spyware. Brutteren har lenge slitt med pc og har nå fått seg mac og er superfornøyd!

Og det samme er jeg for da slipper jeg å fikse pc'en hans annenhver helg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...