Gjest Gourmeta Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Vi ønsker å ha et nogenlunde sunt kosthold her i huset, og snart-femåringen vår er nok lei av foreldrenes eksperimentering med sunne, varierte middager. Var det opp til ham, hadde vi kjøttboller, pannekaker, tomatsuppe med makaroni, tacos, bokselapskaus, spaghetti, pølser i brød, fiskepinner og hamburgere hele uken... Vi har sjelden tradisjonelt barnevennlige middager, når jeg tenker meg om. Vi liker å lage sunn mat. Barnet får beskjed om å spise det han liker, smake på alt, og legge bort det han ikke vil spise. Noen ganger tenker jeg at det kanskje hadde vært en idè om han fikk velge middagen èn dag i uken. Han er ofte med og tilbereder middagen, men vi kunne nok blitt enda flinkere til det. Kanskje ville han da også spist mer... Hvordan involverer dere andre barna deres i middagslagingen, og hvor gamle er barna? Hva liker barna deres best å spise?
Wildy Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Vi har ukesmenyer, og ungene( 10 og 12) får velge en middag hver. Ungene er med å lage middag nesten hver dag, det smaker mye bedre med mat man har laget selv! Jeg vil ha rimelig sunn mat i hverdagene, men regler er også til for å brytes innemellom. Om hovedfokus er at det alltid skal være så forbasket sunt og aldri bare godt blir mat kjipt. Det er tross alt det man spiser til hverdags som er viktig , ikke om man en gang hvert jubelår har pølse i brød eller Grandis til middag.....
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Hvordan vi involverte barna? De har vært involvert fra de kunne sitte på kjøkkenbenken mens jeg lagde mat. De var med på å lage ukesmenyer, de hjalp til med å kutte grønnsaker, skrelle poteter, smake underveis på krydring osv. Etter hvert som de ble større fikk de ansvaret for å lage noen retter. Hva mine barn liker best å spise? Det kommer an på om det er helg eller hverdag. Til hverdags er sønnens favoritt alt med fisk, og nest best liker han diverse hjemmelagde supper (blomkålsuppe, grønnsakssuppe, tomatsuppe). Datterens favoritt er alt med kylling (spesielt kyllingnuggets eller grillet kyllingfilét) og pasta, og nest best liker hun diverse retter med fisk, men helst plukkfisk. Grønnsaker serveres selvsagt til alle måltider. Til helg er taco, og diverse kyllingretter favorittene. Fiskepinnene og kyllingnuggetsen lager vi blant annet selv av rene råvarer. Det er like lettvint som å ta det rett fra fryseren. Pastaen er gjerne fullkornspasta, og ellers har vi mye tradisjonelle retter som lapskaus (laget fra bunnen av) med mye forskjellige grønnsaker. Du skriver at dere sjelden har tradisjonelt barnevennlige middager fordi dere liker å lage sunn mat... Jeg kan ikke se noen motsetning i dette. Det finnes mange tradisjonelle retter som er sunne dersom du bruker ferske gode råvarer.
Frk. Stella Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Det første som slår meg er at mye av maten du nevner kan du lage selv, med sunne og gode råvarer? - F eks kjøttboller av kylling, svine-/karbonadedeig? - Bokhvetepannekaker? Litt grovere pannekaker med spelt? Rør blåbær selv så kontrollerer du sukkermengden. - Hjemmelaget tomatsuppe med fullkornspasta? - Tacos med rent kjøtt (kylling-/oksefilet), karbonade/kyllingdeig? Hopp over ferdigposene med krydder, det blir like godt "egenkrydret". Masse salat, hjemmelaget salsa/guacamole, fullkornstortillas. Eller så gjør det vel ikke så himla mye med et tacoskjell eller tre om resten av måltidet er sunt? - Lapskaus lager du selv, med rotgrønnsaker, rent kjøtt og evt kalkunpølser. - Spaghetti - igjen, fullkorn og karbonade/kyllingdeig. Lag dine gen pastasaus. - Pølser i brød? Kylling eller kalkunpølser, bak evt brødene selv. ha salat eller andre grønnsaker ved siden av. - Fiskepinner kan du og lage selv, av ren fiskefilet. - Hamburgerer er heller ikke usunn mat, om man ikke pøser på med hvitt brød og fete dressinger... Om du kombinerer dette med deres "voksne" matvaner bør da det oppfylle hele familiens ønsker. For meg er det utrolig viktig med matglede, og at en liten gutt aldri får mat han synes smaker godt synes jeg er synd...
Gjest Gjest_Trixi_* Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Barnet får beskjed om å spise det han liker, smake på alt, og legge bort det han ikke vil spise. Er du sikker på at han får i seg nok av det et barn trenger da da? Hvis han ender opp med å bare spise det han liker av alt det sunne du legger på tallerkenen? Kanskje bokslapskausen ikke er så ille allikevel. Der et det ihvertfall blandet sammen både kjøtt og grønnsaker. Bedre at han får det i seg enn at han bare plukker ut det han liker fra en sunn tallerken. Men nå vet ikke jeg hva du mener med utradisjonell mat for barn da... Det kan jo være så forskjellig. Noen unger synes jo at wok er rart.... Mine unger liker det kjempegodt! Det viktige er at barn får et sunt og variert kosthold. Det som er magert og sunt for voksne er ikke nødvendigvis riktig mat for barn! Vi kjører litt tradisjonelt norsk for våre barn. Fiskepuddig i hvit saus med poteter og gulrøtter. Pølselapskaus (kalkunpølser + div rotgrønnsaker, gjerne en pose med frossen lapskausblanding) Ertesuppe og pannekaker. Stekt fisk (med karri på, det liker ungene), poteter og råkost. Stekte pølser/falukorv og potetmos (prøver å lage potetmosen selv, ikke pose) På hverdager har vi slike middager, også blir det lasagna og pizza og sånn i helgene. Men det trenger ikke være usunt det heller. Det spørs bare hvordan man lager det til.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville nok latt ham bestemme en dag i uka, og evt prøvd å lage den middagen sunnere enn verste alternativ (burger trenger jo ikke være ferdigkjøpt ræl, pizza kan ha grovere bunn og være hjemmelagd f eks). La ham delta i matlagingen også, det tror jeg er veldig bra på sikt. Selv kunne jeg nesten ikke lage mat da jeg flyttet hjemmefra, og det tok noen år før jeg fant ut hvordan man lagde sunn, hjemmelagd mat (det skal sies at det har vært et nokså forvirret kjøkken hjemme, med alt fra 70-tallets eksperimentering med "internasjonale" hjemmelagde retter, billige men sunne middager, til posenes inntog og etter hvert eldre foreldre med nye, sta vaner). Ellers ville jeg tenkt over om det gikk an å lage noe mer tradisjonell eller i hvert fall litt barnevennlig mat noen dager i uka, om det nå er slik at dere nesten alltid har "nye" ting til middag. Nå tror jeg for all del at barn har godt av å prøve mye forskjellig, og at dere er interessert i matlaging er sikkert positivt, men barn er også ofte glad i å få noe de kjenner igjen. Det er ganske mye relativt streit mat som også er sunn og god, om man velger rett ingredienser. Kylling/kyllinglår er f eks en allsidig råvare...
Gjest *Mim* Skrevet 2. februar 2008 #7 Skrevet 2. februar 2008 Vi spiser i hovedregelen sunt og lager maten fra bunnen, men slett ikke alltid. Vi er seks i familien og prøver at alle får noe de er spesielt glad i i løpet av en måneds tid. De liker det meste, heldigvis. Jeg og pappaen lager ganske ulik mat, så de spiser alt fra blodklubb og lapskaus til wok og salater. Selvfølgelig er det mat de ikke liker, men det serveres ikke spesialkost til noen. Det er lov å ikke like maten, men de oppfordres til å prøve. Og vi maser ikke om at de skal spise maten sin. Ungene skal ikke spise for å tilfredsstille oss voksne!
Gjest nam Skrevet 2. februar 2008 #8 Skrevet 2. februar 2008 Jeg skjønner ikke denne motstellingen mellom "sunn" og "god" mat. Vi har av og til wienerpølser eller Grandiosa, men det er bara fordi at vi er late. "Godt" er i hvertfall ikke et ord jeg hadde brukt for å beskrive disse rettene. Det sklir nå ned, men de sunne rettene har noen tusen ganger bedre smak.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #9 Skrevet 2. februar 2008 Det første som slår meg er at mye av maten du nevner kan du lage selv, med sunne og gode råvarer? - F eks kjøttboller av kylling, svine-/karbonadedeig? Dette var det første som slo meg også og jeg skulle til å svare at i hvert fall når det gjelder kjøttboller så kan det lages kjempesunt. Det er jo nesten bare rent kjøtt. Hvis man kombinerer det med grønnsaker og litt hjemmelaget potetmos, for eksempel, synes jeg synd på unger som har foreldre som mener dette er for usunt.
Gjest Gjest -m Skrevet 2. februar 2008 #10 Skrevet 2. februar 2008 Vi ønsker å ha et nogenlunde sunt kosthold her i huset, og snart-femåringen vår er nok lei av foreldrenes eksperimentering med sunne, varierte middager. Var det opp til ham, hadde vi kjøttboller, pannekaker, tomatsuppe med makaroni, tacos, bokselapskaus, spaghetti, pølser i brød, fiskepinner og hamburgere hele uken... Vi har sjelden tradisjonelt barnevennlige middager, når jeg tenker meg om. Vi liker å lage sunn mat. Jeg vil bare poengtere en ting: barn skal ha mer umettet fett og mer flerumettet fett i maten enn voksne. det er også viktig at barn får i seg nok vitamin-D. jeg syns du høres hysterisk ut slik du fremstiller middagslagingen deres. Hva er galt med pasta en gang hver 14. dag. Barn lærer seg jo å like den maten man lager hjemme, men av og til må det være lov å lage noe som man ikke lager hver dag. Noe annet ville etter ,in mening være ganske urimelig. og hvordan mener du taco er så usunt. det er snakk om masse grønnsaker. rå grønnsaker . litt maistortillas og litt rømme. hvor er den usunne ingrediesen henne? rå grønnsaker er kjempesunt! ellers kan det jo være et alternativ å lage maten spennende på andre måter. for eksempel ved å lage artige navn på maten eller ved måten man anretter den på tallerkenen. man kan for eksempel steke egg i pepperkakeform, man kan lage smilefjes og man kan lage ertelenker på tallerkenen. jeg er iallefall tilhenger av at man har hverdagsmat som er sunn og god i ukene og så kan man unne seg noe litt mer spennende en dag i uken. en enkel og grei måte å gjøre det på. hva med å ha noe som bryter litt med hverdagen på lørdagene eller søndagene da? må jo være greit å få til.så kan jo dere voksne heller spise ultrasunt om kvelden når guttungen har lagt seg.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #11 Skrevet 2. februar 2008 Tja. Litt strengt kanskje. Det er mye av det han liker som du selv kan lage om du orker. Her går det mest i hjemmelaget men vi liker godt pannekaker og taco en del. Mitt yngste barn på 4 hjelper meg å skjære grønnsaker etc. Mellomste på 8 elsker å hjelpe meg, så hun steker kjøttdeig eller annet kjøtt. Hun er med på baking også. Eldste liker ikke så godt å hjelpe til men jeg prøver å få henne til å hjelpe meg med feks steking osv. Hun vil helst gjøre alt alene og jeg må ut fra kjøkkenet så hun får ta over Jeg har meget kresen 11 åring men vi er veldig strenge nå ved å nekte henne noe annet enn det som står på bordet. Hun kan sutre og er utrolig misfornøyd til tider. Men å nekte henne noe annet har fått henne interessert i å prøve mere. Så det er verdt å være streng i matveien. I det lange løp i allefall. Vi gir iallefall ikke opp selv om 11 åringen smaker to biter av middagen og ikke spiser noe mere før kveldstid. Noen spør om barn får i seg det de trenger. Min datter er ekstrem kresen men hun har nok av alt. Var å testet henne for jeg ble beskymret. Hun hadde mye hodepine (fikk vite senere at det var migrene). Hun måtte ta blodprøver, men de viste helt normale. Ingen vitaminmangel eller jern feks. Det var litt sprøtt syns jeg på den tiden, for hun spiste utrolig lite og sa æsj til alt som heter grønnsaker.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #12 Skrevet 2. februar 2008 Jeg synes dere er kjempeflinke! Gode matvaner og sunn kost gir sønnen deres et godt grunnlag. Men det er helt sikkert en god ide å la han bestemme en middag i uka, det skal jeg jammen la vår femåring få lov til også. Jeg synes mye mer synd på barn som vokser opp på jallakost, men det er alltids noen som misliker de som er flinkere enn snittet på ett eller annet område.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 2. februar 2008 #13 Skrevet 2. februar 2008 Jeg synes dere er kjempeflinke! Gode matvaner og sunn kost gir sønnen deres et godt grunnlag. Men det er helt sikkert en god ide å la han bestemme en middag i uka, det skal jeg jammen la vår femåring få lov til også. Jeg synes mye mer synd på barn som vokser opp på jallakost, men det er alltids noen som misliker de som er flinkere enn snittet på ett eller annet område. Hva er "jallakost"?
Gjest Dårlig mor Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Herregud, barn skal ha ditt og de må ha variert datt.. Vet dere, hva med barn som er så kresne at de ikke liker hverken ditt og datt. Det finnes faktisk barn som ikke liker fisk, eller grønnsaker, som nekter å spise kjøtt. Det finnes barn som bare vokser opp på spagetti og kylling, fordi det ikke liker annet. Det finnes barn som ikke spiser annet enn fiskepinner og makaroni. Eller i vårt hus, våre to barn hater poteter, det er ikke mulig å få i de poteter, min eldste på 5,5 år brekker seg hvis han får poteter i munn, noe han har gjort siden han fikk most potet som baby. Min yngste på 2,5 plukker ut poteten av middag, og nekter å spise det. Min yngste liker heller ikke grønnsaker, han plukker ut alt som er rødt, grønt, hvitt og gult i maten. Min eldste liker grønnsaker men ikke kjøtt. Min yngste liker kjøtt men ikke fisk. Min eldste liker ikke pølser. Å lage middag i vårt hus er ganske så utfordrende. Jeg passer iallefall på at pasta'n er av fullkorn. Jeg lager dog ikke kjøttboller selv, men kjøper halvfabrikata, og ja, jeg har ikke dårlig samvittighet av den grunn. Hver fredag har vi pizza, det er pizzadagen vår, den lager jeg selv, med kyllingkjøttdeig, eller kjøttdeig av svin, eller karbonadedeig. Men jeg bruker ikke grovt mel. De får ofte nudler til middag på lørdag, eller så er vi på McD. På søndager har vi veldig ofte noe med kylling, wok, med saus, uten saus, etc. Barna får vitaminer, og de spiser frukt. Vi har fisk èn gang i uken, og ja, jeg bruker fiskepinner, jeg kjøper frosne seistykker. Vi har fast pannekakedag èn gang i uken, jeg lager de selv, men ikke med grovt mel, og som regel har vi suppe til (posesuppe faktisk) men det hender at vi bare har pannekaker. Vi har pasta èn gang i uken, med hjemmelaget kjøttsaus. Jeg har rett og slett ikke tid til å stå å lage mat fra bunnen av, her i huset må det gå fort, når vi kommer hjem nærmere halv seks hver dag. En vanlig middag tar minst 45 minutter å lage. Kall meg gjerne lat og dårlig, I don't care. Jeg tenker på at barna mine skal trives, de vokser opp og legger på seg. Og ingen av mine barn er overvektig i det hele tatt, min eldste er faktisk så tynn at vi har problemer med str. 110, som er 5 år. De får aldri godteri, eller brus, på lørdager får de sukkerfri godteri, og saft. Kresne barn bør tillæres å like maten hørte jeg en gang. Nå har vi prøvd å få eldste gutten til å like poteter i 5 år, prøvd å få han til å spise kjøtt nesten like lenge, han klarer bare rett og slett ikke å tygge det, han brekker seg, tror vi lar det være med det. Min yngste som spiser selv nå, dytter til side grønnsaker, dytter av potetbiten fra skjeen, hvis det kommer med, og spytter ut som regel fisken.. Ja, da har vi prøvd det vi kan. De får alt det servert, grønnsaker, fisk og kjøtt, men vi tvinger ingen til å spise opp.
Gjest no potato Skrevet 3. februar 2008 #15 Skrevet 3. februar 2008 ^Jeg reagerte på potet akkurat som din 5 åring. I voksen alder viste det seg å være allergi...
Antoinette Skrevet 3. februar 2008 #16 Skrevet 3. februar 2008 Matstellet i norske hjem er helt elendig, det er hvertfall mitt inntrykk. Bare se på KGs matforum og hvor mange mødre og fedre som er helt clueless når det gjelder mat. Salget av ferdigmat og halvfabrikata er enormt. Men selv om det er viktig med sunn mat og rikelig med grønnsaker og frukt så må det ikke bli noe nazi-regime. Det som skjer er at så fort barna blir eldre så vil de stappe i seg alt som er "forbudt". Ingen barn blir usunne av å få pannekaker og en god suppe til middag. Burgere av rent storfekjøtt med masse salat og tomat, løk etc. er i utgangspunktet ikke usunt. Dressingen kan man lage selv og bruke rømme, kesam eller yoghurt som base. Jeg har ikke egne barn men passer barn regelmessig, ofte over 3-4 dager av gangen og jeg har ingen problemer med å få de til å spise frisk, broccoli eller poteter. Men tilbredning og presentasjon betyr mer enn man tror. Det gjelder både voksne og barn. Og skaff dere BBC Food dere som har parabol- der er det MYE å hente.
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 3. februar 2008 #17 Skrevet 3. februar 2008 Herregud, barn skal ha ditt og de må ha variert datt.. Vet dere, hva med barn som er så kresne at de ikke liker hverken ditt og datt. Det finnes faktisk barn som ikke liker fisk, eller grønnsaker, som nekter å spise kjøtt. Det finnes barn som bare vokser opp på spagetti og kylling, fordi det ikke liker annet. Det finnes barn som ikke spiser annet enn fiskepinner og makaroni. Eller i vårt hus, våre to barn hater poteter, det er ikke mulig å få i de poteter, min eldste på 5,5 år brekker seg hvis han får poteter i munn, noe han har gjort siden han fikk most potet som baby. Min yngste på 2,5 plukker ut poteten av middag, og nekter å spise det. Min yngste liker heller ikke grønnsaker, han plukker ut alt som er rødt, grønt, hvitt og gult i maten. Min eldste liker grønnsaker men ikke kjøtt. Min yngste liker kjøtt men ikke fisk. Min eldste liker ikke pølser. Å lage middag i vårt hus er ganske så utfordrende. Jeg passer iallefall på at pasta'n er av fullkorn. Jeg lager dog ikke kjøttboller selv, men kjøper halvfabrikata, og ja, jeg har ikke dårlig samvittighet av den grunn. Hver fredag har vi pizza, det er pizzadagen vår, den lager jeg selv, med kyllingkjøttdeig, eller kjøttdeig av svin, eller karbonadedeig. Men jeg bruker ikke grovt mel. De får ofte nudler til middag på lørdag, eller så er vi på McD. På søndager har vi veldig ofte noe med kylling, wok, med saus, uten saus, etc. Barna får vitaminer, og de spiser frukt. Vi har fisk èn gang i uken, og ja, jeg bruker fiskepinner, jeg kjøper frosne seistykker. Vi har fast pannekakedag èn gang i uken, jeg lager de selv, men ikke med grovt mel, og som regel har vi suppe til (posesuppe faktisk) men det hender at vi bare har pannekaker. Vi har pasta èn gang i uken, med hjemmelaget kjøttsaus. Jeg har rett og slett ikke tid til å stå å lage mat fra bunnen av, her i huset må det gå fort, når vi kommer hjem nærmere halv seks hver dag. En vanlig middag tar minst 45 minutter å lage. Kall meg gjerne lat og dårlig, I don't care. Jeg tenker på at barna mine skal trives, de vokser opp og legger på seg. Og ingen av mine barn er overvektig i det hele tatt, min eldste er faktisk så tynn at vi har problemer med str. 110, som er 5 år. De får aldri godteri, eller brus, på lørdager får de sukkerfri godteri, og saft. Kresne barn bør tillæres å like maten hørte jeg en gang. Nå har vi prøvd å få eldste gutten til å like poteter i 5 år, prøvd å få han til å spise kjøtt nesten like lenge, han klarer bare rett og slett ikke å tygge det, han brekker seg, tror vi lar det være med det. Min yngste som spiser selv nå, dytter til side grønnsaker, dytter av potetbiten fra skjeen, hvis det kommer med, og spytter ut som regel fisken.. Ja, da har vi prøvd det vi kan. De får alt det servert, grønnsaker, fisk og kjøtt, men vi tvinger ingen til å spise opp. Jeg skjønner at du nesten klikker i vinkel når du leser svarene her, men det er en kjensgjerning at det anbefales et sunt og variert kosthold til barna. Men, som alle andre foreldre opplever også du at barnas smak ikke alltid stemmer med anbefalingene... det du opplever med kresne barn, er det veldig mange andre som opplever også. De aller fleste av oss har til daglig middager som er normalt sunne, akkurat som du, og de aller fleste av oss opplever at barna nekter eller ikke klarer å spise en eller flere ting som vi skulle ønsket at de spiste, akkurat som du. Vi gjør det akkurat som du, vi serverer det, men vi tvinger dem ikke til å spise opp. At jeg lager supper, fiskepinner, kyllingnuggets, kjøttboller osv fra bunnen av, er ikke fordi jeg absolutt ønsker det, men fordi det er tvingende nødvendig. At det er noe sunnere enn det ferdigkjøpte er en bonus, men det er ikke derfor jeg gjør det. At jeg i tillegg har oppdaget at det ikke tar lengre tid enn å benytte de ferdigkjøpte produktene, er selvsagt et pluss, og at barna liker det hjemmelagde bedre enn de andre produktene er også en stor fordel. Hadde jeg kunnet, hadde nok heller ikke jeg begynt å lage alt dette fra bunnen av. Men det er faktisk ikke det vi svarer på her... Trådstarter hadde en konkret problemstilling, og svarene er relatert direkte til hennes problemstilling. Hun klarte ikke å se hvordan hun kunne kombinere det barnet ville ha til middag, og sitt eget behov for å ha ting sunnest mulig, og fikk forslag på hvordan det kan gjøres.
Gjest imli Skrevet 3. februar 2008 #18 Skrevet 3. februar 2008 Synes du virker litt vel streng. Flott å ville ha et sunt kosthold, men jeg tror det er fullt mulig med et sunt kosthold og lite bruk av ferdigmat som også barn kan like. Det er jo ikke slik at barn bare liker pølser og pannekaker, det har med hva man lærer dem å gjøre. Det er fullt mulig å spise sunn normal mat som unger liker. Men jeg synes det blir litt feil om maten er så "sær" at ungene skjelden liker maten. Da kan de få et veldig dårlig forhold til mat (og ikke minst gå beserk hos venner som får drittmat og godteri) hvis de aldri får noe de liker. Mat skal jo være litt godt også. Barn skal ikke grue seg til middag hver dag. Da kan du også risikere at de får i seg for lite næringsstoffer, eller ikke blir mette og går og snoker i skapene etter godteri etter middag. Går vel an med en mellomting.
koldbruna Skrevet 3. februar 2008 #19 Skrevet 3. februar 2008 Her i gården spiser vi sunt,men også usunt. Mannen ble slankeoperert for 2 år siden og etter det la vi om kostholdet. Vi spiser mye frukt,og dette mener jeg er like viktig som middag. Jeg lager fiske og kjøtt middager med masse grønnsaker til,siden vi ble anbefalt det av kostholdeksperter. Vi spiser tomatsuppe fra pose med grovt brød til. Pasta,pannekaker og taco er yndlngsmaten til vår 3 1/2 åring og jeg skjønner ikke va som er galt av og til med å bruke halvfabrikat. I helgene blir det hjemmelaget fra bunnen her,gjerne kjøttkaker eller annet vi har fryseren.
Gjest Gjest Julie Skrevet 3. februar 2008 #20 Skrevet 3. februar 2008 Noen ganger tenker jeg at det kanskje hadde vært en idè om han fikk velge middagen èn dag i uken. Hold den tanken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå