Gjest Samsaja Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har alltid lettere angst for å bedervet og vond mat, derfor er jeg litt engstelig for å varme opp igjen middagsrester. Er det ikke slik at varm mat som skal brukes opp igjen skal avkjøles fortest mulig? Jeg skal lage en gryte i morgen som skal varmes spises på søndag, og da tenkte jeg å sette den ut på verandaen i et par minusgrader med en gang den er ferdig, og sette den i kjøleskap når kjelen er kald. Eller finnes det en bedre måte?
Gjest Nadine_gjest Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Så fort som mulig... Det jo kaldt ute nå da? Fryseren er enda bedre. Men ikke så lurt hvis det tiner annen mat i fryseren da, hvis det er en stor gryte.
Gjest lissi32 Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har hørt at maten skal være avkjølt før det settes kaldt.
Gjest antigartner Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har hørt at maten skal være avkjølt før det settes kaldt. Jeg har hørt at det er en myte at maten må avkjøles før den settes kaldt. Det er i alle fall sikrest med rask nedkjøling for å unngå bakterieutvikling.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Maten skal helst kjøes ned fortere enn på benken, selv om jeg har lært av økonomiske foreldre at det ikke er lurt å sette varm mat i kjøleskapet er det det mattilsynet o.l anbefaler. Mat som står på benken under tett lokk risikerer å bli befengt med anaerobe skadelige bakterier.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #6 Skrevet 2. februar 2008 Ut på terrassen er bra om vinteren. En annen metode er å helle gryten over i mindre beholdere, f.eks små gryter som tåler varme, eller brødformer, og sette det i et bad av kaldt vann i kjøkkenvasken. Da blir maten raskt nedkjølt og kan settes i kjøleskap eller fryser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå