Gå til innhold

Vanlig kjøleskap vs amerikansk kjøleskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart overta nytt hus med et lekkert Alno-kjøkken. Tidl eier tar med seg sitt amerikanske kjøleskap med vanndispenser og ismaskin. Derfor må vi kjøpe nytt kjøleskap. Resten av huset er ganske lite så det blir ikke aktuelt å kjøpe ekstra fryser eller kjøleskap.

Vi kunne godt tenke oss vanndispenser og ismaskin, men de skapene (side-by-side) som har disse funksjonene og samtidig ikke er for dyre, er så små.

Derfor vurderer vi å kjøpe to høye skap, et kjøleskap og et fryseskap.

Det jeg lurer på nå er:

Er vanndispenser og ismaskin uunnværlig?

Hvilke erfaringer har dere?

Vil det gå helt fint med vanlige skap?

Blir takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Vi vurderte amerikansk kjøleskaptype. Nettop pga ismaskinen, men vi kom frem til at vi nok ikke kom til å dø av isbitmangel, og valgte derfor et innebygd kjøleskap i stedet, og fryser på annet som. Jeg ser du ikke har mulighet til det.

Valget skjedde på den måten av vi fant ut at et amerikansk kjøleskap er dypere enn benkene og at vi følte det brøt litt for mye med den ellers rene stilen på innredningen. Det er jo et ganske klumpete møbel da...

Jeg hadde helt klart kjøpt to skap som du nevner. Noen venner av oss har det, og det ser lekrere ut enn hos våre venner med amerikansk kjøleskap...

Det var i alle fall et synspunkt på saken..

Lykke til :)

PS: vår kjøkkenveileder sa at hun hadde intrykk av at dette var på vei ut også i og med at det har upraktisk størrelse osv. Ikke det at det skal ha noe avgjørende innvirkning på valget man tar, men jeg tror nok også dette var et bluss...

Skrevet

Vi har det du kaller for et amerikansk kjøleskap med vann- og isdispenser.

Selvfølgelig klarer man seg uten også, men det er VELDIG deilig med kaldt-kaldt vann (veldig vanedannende også)

Etter vi kjøpte dette for 2-3 år siden, har vi nesten ikke drukket noe brus (som vi tidligere drakk 2-3 store flasker i uka)

Så selv om det koster endel ekstra, så sparer mann inn det i lengden, tror jeg. (eller, det ser jeg jo da, ettersom vi nå nesten bare drikker vann)

Vi ikke kalle det absolutt nødvendig, men veldig deilig

Skrevet

Vi valgte løsningen med et fryseskap og et kjøleskap da vi flyttet inn i huset vårt for et år siden, og syns det er utrolig praktisk med et fryseskap med stor plass. Det får du ikke i et "amerikansk" kjøl/fryseskap, fordi det går en del plass til vannkjøling ol.

Skrevet (endret)

.......

Endret av Asti
Skrevet

ville valgt et fryseskap med isbit maskin og et vanlig kjøleskap isbiter er vanedannende, også er det så mye bedre plass og mye finere :)

Skrevet

Vi har alltid en mugge med vann stående i kjøleskapet. Da får vi skikkelig kaldt vann. I tillegg så går det ann å ha isbiter i fryseskapet.

Jeg hadde gått for to adskilte enheter. Jeg synes det rett og slett blir for stort og kompakt. I tillegg så må hele skapet repareres dersom en enhet går.

Skrevet
ville valgt et fryseskap med isbit maskin og et vanlig kjøleskap isbiter er vanedannende, også er det så mye bedre plass og mye finere :)

Enig! Jeg har hatt amerikansk kjøleskap, og må innrømme at det er utrolig deilig med vann- og isbitdispenser. Men frysedelen er ALT FOR LITEN - helt uaktuellt for meg igjen.

Akkurat nå har vi et vanlig kombiskap, men har planer om kjøleskap og fryseskap i vanlig størrelse. Ser at disse nå kan fås med vann- og isbitdispenser - desto bedre! :Nikke:

Gjest Gjest_Katharina_*
Skrevet

Jeg ville ikke hatt amerikansk kjøleskap. Det er veldig harry, og dessuten altfor voldsomt. Jeg ville gått for kjøleskap og fryser. Det må være veldig praktisk å få så mye fryserplass!

Skrevet

Vi gikk også den runden da vi bygget nytt kjøkken for en stund siden. Så fort på noen amerikanske skap, men som flere sier, de er små og har spesielt liten fryseplass. Egentlig falt vi for en Electrolux-kombinasjon, kjøleskap med vann og kullsyrevann og fryseskap med isbitfunksjon. Stor plass i begge skapene, og de så veldig fine ut, med en type stål som ikke fingermerker synes på. Men - vi tok ikke råd til det, tilsammen ble det vel ca. 23 000, så vi gikk heller for to kombiskap, der vi hadde det ene fra før. Men har ett på kjøkkenet, og ett på vaskerommet, men det kan jo ikke dere.

Hadde jeg kunne velge fritt, ville jeg glatt kjøpt Electrolux-kombinasjonen. De hadde den blant annet utstilt på Elkjøp her iallfall.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Før du bestemmr deg - vær oppmerksom på følgende:

* Det brukes veldig lite vann i et slikt kjøleskap selv om man blir flink til å drikke vann. Hvis du tenker over hvor mange liter denne bruker i løpet av en dag i forhold til kjøkkenkrana.... Det betyr at vannet står leeenge i slangene og det kan bli problemer med bakterieoppblomstring. Man bør derfor skylle gjennom røret ved å tappe noen ekstra mugger hver dag. Dette kan fort føles tungvint.

* Vannrørsystemet i slike skap er ikke beregnet for det høye trykket som er i det norske vann-nettet. Det kan føre til voldsomme vannlekkasjer der vannet plutselig står som en sprut rett ut inni kjøleskapet. Har skjedd to ganger i min bekjentskapskrets, med store vannskader som resultet. Montørene som kom og fikset skapene kunne ikke garantere at det ikke ville skje igjen. De sa at "dette skjer innimellom"... (Skaff deg kran som senker trykket inn i kjøleskapet, pluss stoppekran til kjøleskapet LETT tilgjengelig, gjerne på kjk.vasken. Skru den av når du ikke er hjemme på en stund.)

* Har du små barn kan det bli en del vannsøl foran skapet når de henter seg drikke, så ikke ha parkett på kjøkkenet... fler og fler har jo dette nå pga åpen kjk/stueløsning, enda så upraktisk det er med kjk.gulv som ikke tåler vann...

* Isbitmaskinen lever sitt eget liv og skaper en del støy (isbiter som dannes og faller ned i beholderen, osv. Er soverommet ditt i nærheten av kjk så du hører kjøleskapet kan du bli veldig plaget av dette

*Det bruker vesentlig mer strøm enn et vanlig kjøleskap

* Man kan kjøpe VELDIG mye ferdigisbiter og slenge i fryseren sin for prisforskjellen på (kanskje 20-30 tusen kroner) mellom et slikt skap og et vanlig kjøleskap :-)

* det finnes flotte isbitmaskiner man kan ha stående ved siden av kjøleskapet eller hvor det måtte passe, som lager like fin is og som ikke kan gi lekkasje og som er lettere å holde rene. Disse koster 200-3000 kr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...