lisa* Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Hei! Jeg har fått konstatert en lett PCOS hos legen. Er vidersendt til gynekolog for videre utredning. Håper han gir meg et medikament for å stimulere eggløsning, og at vi da skal få det til! :love: Noen som har erfaring med medikamenter? Metformin? Håper ikke på så "sterke" til å begynne med, lest en del om Pergo da.. Eller hva blir alternativet her? slanke meg, om det er grunnen? (veier ca. 10kg "for mye" etter BMI regning) Håper på svar!!
lisa* Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 3. februar 2008 Virker ikke som om noen har erfaring med dette...
Gjest prøver Skrevet 3. februar 2008 #3 Skrevet 3. februar 2008 Jeg har prøvd Metformin (har pcos) for å prøve å gå ned i vekt. Det hjelper ikke mye, ble litt kvalm /hadde diare et par uker da jeg startet med tablettene, så totalt vekttap ble vel kanskje 2 kg?! Ingen lettvint vei for min del nei! Måtte til med Pergo til slutt!
Gjest insulinresistent Skrevet 4. februar 2008 #4 Skrevet 4. februar 2008 Jeg går på metformin. Har gått ned 22,5 kg til nå og er fortsatt på vei ned. Har ikke hatt noen bivirkninger bortsett fra diarè en dag eller to hver gang jeg økte dosen helt i starten. Vet om mange som har hatt veldig god nytte av metformin, men vet også om de som ikke har noen hjelp av det. Forskjellen er vel kanskje at en del med PCOS IKKE er insulinresistente, og er de ikke det, vil det jo ikke være noen vits i å behandle insulinresistens heller. For metformin er ingen medisin som behandler PCOS direkte, den stabiliserer insulinresistensen hos de som har det, og da vil det automatisk virke positivt på PCOS'en. Spørsmålet blir da: har du insulinresistens i tillegg? Hvis ikke, vil du neppe ha noen nytte av metformin.
Gjest mammaslillegull Skrevet 4. februar 2008 #5 Skrevet 4. februar 2008 hei jeg er ganske nye her men kan jo svare for d :gjeiper: jeg gikk på metformin før jeg ble gravid ... tror jeg brukte d i 4-5 mnd og gikk ned 15 kilo men sluttet med d 3 mnd i svangerskapet og har gått opp 5 kilo igjen Men vekt økningen er fordi jeg ikke ahr brukt metformin etter fødselen, noe som jeg egentlig skulle gjort, men den nye fastlegen min trodde ikke på meg. men nå har jeg altså fått klinikken som hjalp meg å bli gravid til og sende brev til fastlegen sånn at jeg får medisninene. håper selvfølgelig på og miste 10-15 kilo til :rødme: *please please * hehe
lisa* Skrevet 4. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2008 Jeg går på metformin. Har gått ned 22,5 kg til nå og er fortsatt på vei ned. Har ikke hatt noen bivirkninger bortsett fra diarè en dag eller to hver gang jeg økte dosen helt i starten. Vet om mange som har hatt veldig god nytte av metformin, men vet også om de som ikke har noen hjelp av det. Forskjellen er vel kanskje at en del med PCOS IKKE er insulinresistente, og er de ikke det, vil det jo ikke være noen vits i å behandle insulinresistens heller. For metformin er ingen medisin som behandler PCOS direkte, den stabiliserer insulinresistensen hos de som har det, og da vil det automatisk virke positivt på PCOS'en. Spørsmålet blir da: har du insulinresistens i tillegg? Hvis ikke, vil du neppe ha noen nytte av metformin. Jeg vet ikke enda, har ikke fått blodprøvesvarene fra legen! Har bare hørt om at metformin kan virke.. og hjelpe til med eggløsningen. begynner å bli litt desperat siden jeg ikke har hatt menstruasjon siden oktober!
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 De fleste med PCOS får en laperaskopi opersjon også. Det hjalp hvertfall meg til å få en regelmessig mens. Jeg har brukt Metformin i mange år mot insulinresistens. Det har ikke hjulpet meg å gå ned i vekt. Ble litt dårlig i magen de første dagene og de dagene jeg økte dosen, men ellers ingen bivirkninger. Ble gravid med pergo, for selv om jeg fikk tilbake mensen så uteble eggløsningen.
Gjest Gjest_annabanana_* Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Hei,jeg har PCOS og ble i 2006 gravid med pergotime =) La på meg 10-12 kg etter fødsel og er nå begynt på metformin! Har bare brukt det i ca 3uker nå så jeg kan ikke si noe om resultatet enda,men jeg er spent på om jeg kommer til å gå ned noen kilo?
NemoLinn Skrevet 24. januar 2009 #9 Skrevet 24. januar 2009 Jeg vet ikke enda, har ikke fått blodprøvesvarene fra legen! Har bare hørt om at metformin kan virke.. og hjelpe til med eggløsningen. begynner å bli litt desperat siden jeg ikke har hatt menstruasjon siden oktober! Metforminen hjelper ikke direkte på eggløsningen. Metformin hjelper med å stabilisere blodsukkeret og at mange som har PCO som i tillegg er insulinresistente vil kunne gå ned i vekt. Det er vektnedgangen som gjør at eggløsningen da evt kommer i gang igjen. Har selv lett PCO og fikk metformin av gynekologen min. For min del fikk jeg ikke noen særlig vektnedgang. Men sukkerhungeren forsvant og jeg spiser ikke så mye av det søte lengre. Det er jo bare positivt. Bivirkninger som diare og løs mage er vanlig i oppstartsfasen, samt når man øker dosen. Dette vil stabilisere seg etterhvert når kroppen har blitt vant til Metformin. Fikk også Pergotime. Pergotime hjelper til med eggløsningen. Jeg fikk konstantert umodne egg, og Pergo hjalp slik at eggene ble 100% modne. Jeg fikk ingen bivirkninger av Pergotime, men har hørt av flere her inne på KG at de har slitt veldig i etterkant. Så det er nok veldig individuelt hvordan man reagerer.
Gjest froy Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Hei;) Det stemmer ikke helt noe av det som blir sagt her. For å si det enkelt. Det finnes to typer måter å få pcos kan man si. Man kan spise det på seg, altså bli overvektig og få pcos på grunn av dette. Men så kan man få pcos av arv altså gener eller andre faktorer, altså ingenting med overvekt å gjøre. Altså grunnen til at man får pcos er at kroppen ikke reagerer 100% på insulinet kroppen lager selv. Noe som ikke er nok for at legene kaller det "insulinresistens". Men portene inn til blodårene åpner seg ikke nok ganger for å si det enkelt, så insulinet kommer ikke inn i muskelcellene og bukspyttkjertelsen overproduser. Da lagres dette som fett/energi. Som igjen påvirker andre hormoner eksempel kroppen overproduserer mannlige kjønnshormoner og man utvikler pcos. (sånn legen min har forklart det sånn ca) Så da kommer overvekten fordi man lagrer fett lettere pga pcos. Men kan gå andre veien også. Det metformin gjør er å åpne portene inn til muskelcellene oftere så inulinet kan strømme fritt inn i muskelcellene/blodet. Og da slutter kroppen å overproduserer mannlige kjønnshormoner etter hvert. Trening hjelper fordi trening har samme virkning som metformin, da åpnes portene inn til muskelcellene mer. Litt av hvert. Men alle som har pcos som ikke har fått det gjennom overvekt har en feil med isulinet, dåg det ikke kalles insulinresitens. Men insulinet bruker for langt til å bryte ned sukkeret. og alt står i spend og jobber. Håper noen ble litt mer klok av dette her. Prøvde å forklare ordentlig.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Har også pcos og derfor fått pergo. Men har ikke hørt noe om metformin.. Derfor lurer jeg på om en blodprøve er nok for å avsløre om man er insulinresistent?? Har trent masse før å da klarte jeg å holde vekta i sjakk. Har nå gått opp endel og mister nesten motet når jeg leser at pcos'n kanskje er en del av årsaken og at det for slike som meg er ekstra vanskelig å gå ned i vekt. Skulle gjerne forsøkt metformin hvis det hjelper på vekta!
Gjest Undrende... Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 Hei! Jeg har pco og heller aldri hørt om metformin!! Jeg er ganske normalvektig og har prøvd pergo, uten at det gir meg el. Står i kø for ivf nå... Men hvem kan metformin hjelpe for? Syns det er rart at ikke gynekologen har nevnt dette under utredningen hvis det kunne hjulpet for meg...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå