Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Konserten er i Bergen 16 juli. Vi bor i Oslo. Hun er gitarist og vokalist i et band, og veldig musikkinteressert. Hun var på konserten på Valle Hovin i sommer, men Bergen er så langt vekk. Hun må overnatte. Skal i så fall reise sammen med en venninne. Tror jeg komme til å tillate henne det. Men er litt usikker. Hva synes dere?
Harlekin Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Konserten er i Bergen 16 juli. Vi bor i Oslo. Hun er gitarist og vokalist i et band, og veldig musikkinteressert. Hun var på konserten på Valle Hovin i sommer, men Bergen er så langt vekk. Hun må overnatte. Skal i så fall reise sammen med en venninne. Tror jeg komme til å tillate henne det. Men er litt usikker. Hva synes dere? Hadde det vært min datter hadde jeg sikkert vært litt engstelig og, men hun kommer til å få en opplevelse for livet (igjen)! Det er mye mindre forhold på Koengen enn Valle Hovin, og bare halvparten så mange folk. Så sånn sett tror jeg det er tryggere. Du kan jo hjelpe henne med å finne et sted hun kan overnatte som du synes er ok?
Gjest Gjest_Tilde_* Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Det spørs jo på hva slags jente det er og om du stoler på henne. Og venninnen? Stoler du på henne også? Avstand fra der hun skal overnatte til konsert-stede. Finner hun trygt frem? Kan hun rote seg bort i Bergen tror du? Hvis du er trygg på at de bare skal på konsert og ikke finne på noe tull utenom konserten så hadde jeg latt henne reise.
Gjest Mirina Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Jeg hadde ikke sendt en 15-åring på konsert på andre siden av landet, med mindre h*n skulle overnatte hos noen voksne vi kjente.
Gjest Gjest_GJEST_* Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Hadde det vært min datter hadde jeg sikkert vært litt engstelig og, men hun kommer til å få en opplevelse for livet (igjen)! Det er mye mindre forhold på Koengen enn Valle Hovin, og bare halvparten så mange folk. Så sånn sett tror jeg det er tryggere. Du kan jo hjelpe henne med å finne et sted hun kan overnatte som du synes er ok? Synes ikke det spiller noen rolle at Koengen er halvparten så stort som Valle Hovin. Konserten er jo ikke problemet. Men at de er to 15 åringer alene i en fremmed by. Vet de hvordan de skal ta seg frem? Hvor skal de overnatte? Hva finner de på etter konserten?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Bergen er ingen stor by da- koengen er ikke så stort og det er ganske rolige tilstander i byen. På samme alder reiste jeg alene til oslo på konsert,gikk helt fint det, ville latt henne reise.
estrella Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Det går nok fint. De klarer seg nok fint alene i Bergen, du finner alt du trenger i sentrum, så at de roter seg bort i noe som er utenfor byen skal mye til. 15 åringer er ikke så små, så hvis hun har vist tidligere at hun er ansvarsbevisst og du stoler på henne og veninnen så vil det nok gå fint. Jeg vil selv på den konserten(problemet er pengene )
Gjest ts Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Hun er selvstendig og flink til å ordne opp og finne frem. Hun begynner på videregående etter sommerferien. Har lovet å ikke drikke alkohol. Skal i så fall overnatte på en ungdomsherberge i sentrum (hvis ledig rom).
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Hun må få lov til det! Grunnen til at jeg sier det er at jeg gjorde akkurat det samme da jeg var 15 år gammel i mai 1999, og det var også en Metallica-konsert. Det var mitt livs opplevelse på den tiden, og jeg er sjeleglad for at jeg fikk lov til det. Jeg dro sammen med en venn og det gikk veldig bra.
Harlekin Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Synes ikke det spiller noen rolle at Koengen er halvparten så stort som Valle Hovin. Konserten er jo ikke problemet. Men at de er to 15 åringer alene i en fremmed by. Vet de hvordan de skal ta seg frem? Hvor skal de overnatte? Hva finner de på etter konserten? Det gjør det i hvert fall ikke verre at det er et mindre sted, og jenten er ett år eldre også. Jeg regner med at trådstarter avtale alle disse tingene som du nevner før avreise, og at mor og datter holder kontakten under oppholdet.
Darksun Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Hun kan vel finne på nøyaktig like mye tull hjemme som i bergen. La jenta få gå sier jeg. Konserter var, og er fortsatt, noe av det beste jeg vet om. Jeg var forøvrig på Roskilde da jeg var 15, sammen med to kompisser.
Trampe Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville sett an jenta. Noen 15åringer kan klare seg flott på en sånn tur, andre vil benytte sjansen til litt av hvert... Jeg ville ikke sagt umiddelbart nei, det er jo en opplevelse for livet. Og det er jo en god mulighet til å bygge tillit mellom mor og tenåring - jeg ville ihvertfall tatt det som ei stor tillitserklæring om jeg var 15 og fikk lov til å dra på en sånn tur. Om min tenåring skulle fått lov til å dra hadde det vært under forutsetning for at hun ringer ofte, at jeg vet nøyaktig hvor hun skal bo, selvsagt at hun er en "skikkelig" jente som ikke er av "festertypen" og at hun ikke går ute i byen på kveldstid. Og bryter hun reglene vi har satt på forhånd kan hun bare glemme liknende turer før hun blir 18. Om dette går bra viser hun jo at hun er ansvarlig og begynner å bli voksen, og da øker jo sjansene hennes for å få gjøre dette flere ganger.
Gjest ts Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Takk for svar dere! Ser at flere har klart seg bra på konserter da dere var på hennes alder. Det er betryggende Vi må ha en alvorsprat før hun drar. Må lage noen avtaler og må komme med noen formaninger. Noen som vet hvor langt det er fra Bergen sentrum til Koengen? Hvordan kommer de seg dit? Håper det fortsatt er ledig rom på vandrehjemmet. Ringte dit, men det var stengt. Sovesal er vel ok? Kanskje hun treffer deg der estrella Vet du hvor mye billetten koster?
Gjest Gjeste Blondie Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Koengen ligger i sentrum. Jeg vet ikke om du er kjent i Bergen, men det ligger en festning og Koengen er på denne festningen. Jeg er mer usikker på ungdomsherberge midt i sentrum da, men det er vel fordi jeg ikke har brukt det selv. Hun kan gå fra Koengen til f.eks. Torget, Torgallmenningen, etc. Maks 15 minutters gange til Torget. I tillegg går det gratisbuss fra busstasjon nesten helt til festningen og konserten. Hotell Orion/Bergen Brygge ligger "midt" i konsertområdet hvis det hjelper noe på stedsangivelse. Jeg har vært på et par konserter der og det er helt greit også for litt yngre. Jeg er litt betenkt over at det ikke er en voksen med, men det vil vel helst gå bra. Uansett er det vakter og dette er verken Roskilde eller Valle Hovin i størrelse.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #16 Skrevet 1. februar 2008 Hvordan skal det gå med ungdom som ikke får lov til å prøve og feile på egen hånd? Jeg tror man vokser mye på å måtte klare seg selv en liten stund. Etter mitt skjønn skader og hemmer man mer ved å nekte en tenåring en slik opplevelse enn man oppnår. Jeg vil råde deg til å holde telefonkontakten på et minimum også. En rask samtale for å forsikre seg om at det står bra til er alt som trengs. La henne få teste seg selv.
Gjest Metallica-fan Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 Man blir ofte mer voksen av å få tillit også. Dette er en konsert som hun i såfall kommer til å huske resten av livet. Ville iallefall latt henne reise dersom hun skulle overnatte hos noen voksne. Hvis det er bare hun og venninnen ville jeg ha sett an begge to. På den alderen var jeg alene i England på språkreise. Jeg var veldig fornuftig da, og tanken på å smake alkohol tenkte jeg ikke på engang. Jeg vokste veldig på det. Tror at konserten koster ca 800 kr.
estrella Skrevet 1. februar 2008 #18 Skrevet 1. februar 2008 Herberget ligger også ganske så midt i byen^^) Har ei venninne som jobbet der ifjor. Så hvis hun skal bo på det der hvor hun jobbet så er det ikke så mye lengre enn å gå ifra torgallmenningen til koengen.
Gjest ts Skrevet 1. februar 2008 #19 Skrevet 1. februar 2008 Takk for info! Virker lett å finne frem. Bra at det ikke er så stort konsertområde. Hun betaler gjerne 800 for den konserten. Hun jobber i helgene og blir ekstra motivert når hun har noe å se frem til.
Hermes Skrevet 1. februar 2008 #20 Skrevet 1. februar 2008 Konserten er i Bergen 16 juli. Vi bor i Oslo. Hun er gitarist og vokalist i et band, og veldig musikkinteressert. Hun var på konserten på Valle Hovin i sommer, men Bergen er så langt vekk. Hun må overnatte. Skal i så fall reise sammen med en venninne. Tror jeg komme til å tillate henne det. Men er litt usikker. Hva synes dere? Jeg ville nektet, tatt fra henne biletten og reist selv i stedet for Selvfølgelig kødder jeg og etter mitt syn må du la henne reise. Hun er jo nesten voksen. Og som aktivt musikkinteressert vil jo dette være en kjempeopplevelse, selv om hun har sett dem før. Vis henne tillit og hun vil gjøre det tilbake. Hvis ikke du har en spesiell grunn til å mistro henne (?) - for å nekte vil være å fortelle henne akkurat det. Sånn tenker jeg ihvertfall :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå