Gjest StearinPikken Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har hentet katten hos veterinæren for en times tid siden. Katten er i narkose fortsatt tror jeg (ser ut som den er død, men har øynene oppe og puster), og ligger i en katteseng å hviler seg. Tingen er at hun ha tisset utrolig mye, og stakkars pusen ligger nå å "bader" i pisset sitt. Kan jo ikke gjøre noe nå, men er det du jeg kan gjøre nå pusen våkner igjen? Jeg får ikke tak i DB-dama, så jeg spør her nå. BTW: Det lukter skikkelig stramt av urin her nå, men kan jo ikke lufte p.g.a katten skulle jo ha det varmt
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Da min katt begynte å komme såpass til seg selv at den forsøkte å gå litt, fylte jeg en kum med lunkent vann og vasket den med vann og såpe oppi der. La den bare ligge til den våkner litt mer. Tris å se de stakkars dyrene så hjelpesløse.
Gjest StearinPikken Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Katten ligger på det bomullsteppeaktige greiene som hun lå på da jeg hentet katten og så har jeg et rent hånkle under der og alt dette ligger oppå kattesengen. Veldig mye av pelsen er også blaut. Men kan jeg løfte og styre med pusen nå? Hvor lenge ca. er det vanlig at de ligger sånn?
Gjest StearinPikken Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Da min katt begynte å komme såpass til seg selv at den forsøkte å gå litt, fylte jeg en kum med lunkent vann og vasket den med vann og såpe oppi der. La den bare ligge til den våkner litt mer. Tris å se de stakkars dyrene så hjelpesløse. Jeg må vel passe på å ikke få noe vann i såret? Uff, det er ekkelt syntes jeg. katten ser så død ut
Lilith Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Uff, stakkars liten - det er fælt å se dem sånn. Jeg tror jeg ville løftet henne over på et rent teppe/håndkle, og brukt en klut oppvridd i varmt vann til å tørke av henne litt av tisset (unngå å gni på såret). Så ville jeg lagt et varmt teppe over henne igjen, så hun ikke ble kald etter "kattevasken".
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 Jeg må vel passe på å ikke få noe vann i såret? Uff, det er ekkelt syntes jeg. katten ser så død ut Ja, det er litt ekkelt. Smurte dyrlegen noe på øynene? Hvis ikke kan du godt forsøke å dra øyelokket over øyet for å få "smurt" øyet litt. Gjør ikke noe om den får vann i såret.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Uff, stakkars liten - det er fælt å se dem sånn. Jeg tror jeg ville løftet henne over på et rent teppe/håndkle, og brukt en klut oppvridd i varmt vann til å tørke av henne litt av tisset (unngå å gni på såret). Så ville jeg lagt et varmt teppe over henne igjen, så hun ikke ble kald etter "kattevasken". Men den har ikke vondt av å ligge i litt tiss en stund. Greit nok at det er ekkelt for oss menensker, men katten har ikke problemer med det.
Gjest StearinPikken Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Vet ikke om veterinæren har smurt noe i øynene, men jeg syntes jeg så et slags belegg og det er litt vått rundt øynene. De må jo nesten det så lenge katten har åpne øyne.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Katten ligger på det bomullsteppeaktige greiene som hun lå på da jeg hentet katten og så har jeg et rent hånkle under der og alt dette ligger oppå kattesengen. Veldig mye av pelsen er også blaut. Men kan jeg løfte og styre med pusen nå? Hvor lenge ca. er det vanlig at de ligger sånn? Noen timer må du regne med. Husk det med å fukte øynene da. Den er nok groggy til utpå kvelden i morgen, men ikke så groggy som nå da.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Vet ikke om veterinæren har smurt noe i øynene, men jeg syntes jeg så et slags belegg og det er litt vått rundt øynene. De må jo nesten det så lenge katten har åpne øyne. Ok, ta bittelitt av det våte på fingertuppene dine og sjekk om du synes det virker litt fett, men ikke ta så mye at du gnir vekk noe.
Uno Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Ikke styr med vask enda, tørk henne forsiktig med et håndkle og sørg for at hun ikke fryser. Ikke løft og herj med henne, men la henne ligge til hun kommer seg, det kan ta flere timer. Kanskje hele natta før hun er i form. Hvis hun er helt bortreist, men likevel er ute og går, så pass på at hun ikke drukner i vannskåla si, i tilfelle hun plutselig bare legger seg ned et sted, det fikk iallfall jeg beskjed om å passe på.
Trampe Skrevet 1. februar 2008 #13 Skrevet 1. februar 2008 Jeg ville benytta sjansen til å vaske pelsen nå som katten ikke er våken. Har du en hårføner er det supert å bruke til å tørke, med mindre katta er våken og desorientert og blir redd av lyden... Ellers må du nesten bare vaske det ytterste laget av pelsen, ikke helt inn til skinnet. Unngå såret. Legg et pledd eller et håndkle over pus etterpå, for å holde henne varm. Jeg synes forøvrig det er merkelig at du fikk pusen tilbake når den ikke var våken enda, da jeg kastrerte mine fikk jeg ikke hente dem før de var våkne. Ja, de var desorienterte og forvirra, men ikke bevisstløse..
Gjest Eir Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Men den har ikke vondt av å ligge i litt tiss en stund. Greit nok at det er ekkelt for oss menensker, men katten har ikke problemer med det. Men den har ikke godt av å ligge fuktig når den er bedøvd, siden det gjør at den nedkjøles fortere. Jeg ville løftet den over på noe rent og tørt, og tørket forsiktig vekk det verste, med noe som suger til seg fukt veldig effektivt.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 Men den har ikke godt av å ligge fuktig når den er bedøvd, siden det gjør at den nedkjøles fortere. Jeg ville løftet den over på noe rent og tørt, og tørket forsiktig vekk det verste, med noe som suger til seg fukt veldig effektivt. Den ligger da inne i et varmt hus. Men det skader selvfølgelig ikke at hun gjør som du skriver.
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #16 Skrevet 1. februar 2008 (endret) Jeg synes forøvrig det er merkelig at du fikk pusen tilbake når den ikke var våken enda, da jeg kastrerte mine fikk jeg ikke hente dem før de var våkne. Ja, de var desorienterte og forvirra, men ikke bevisstløse.. Alle mine tre ble sendt hjem når de var neddopet, men da med et middel som gjorde at de våknet fortere. Det er forskjellig fra klinikk til klinikk tror jeg. Men nå svarer jeg veldig sent men om det gjentar seg hvis du f.eks skal ha en katt til så vasker du katten på siden og under forsiktig med en lunket klut. Legg katten over på et nytt håndkle og pass på at hun har noe over seg slik at hun holder varmen. Ha henne gjerne i fanget, det kan du forresten gjøre nå og om hun ikke er helt seg selv enda. Jo varmere katten er jo fortere våkner den. Vet ikke om det er sånn, men det er min erfaring. Hvis katten blir kald tar det gjerne evigheter før den våkner opp helt. Den ligger da inne i et varmt hus. Men det skader selvfølgelig ikke at hun gjør som du skriver. Våte ting har jo en tendens til å bli fortere kalde enn f.eks et håndkle. Endret 1. februar 2008 av Gjest
Gjest Eir Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 Den ligger da inne i et varmt hus. Vet du hvor varmt trådstarter har det hjemme? Poenget er at det er ikke så mye kulde som skal til for å kjøle ned katten, når den er fuktig. Og feks hjemme hos meg er det om vinteren såpass kjølig i de fleste rommene at det ikke ville vært forsvarlig å la en bedøvet katt ligge der, og enda verre dersom den var våt. (Hentet min egen katt hos dyrlegen for ett par dager siden, og har nettopp tenkt igjennom problemstillingen selv.)
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #18 Skrevet 1. februar 2008 Hvis hun er våt eller du vasker henne må du passe på at hun ikke blir kald. De blir mye fortere nedkjølt når de er bevisstløse, vi fikk til og med beskjed om å pakke inn vår forhenværende polarhund etter narkose Jeg ville prøvd å skifte til et tørt teppe/håndkle, prøv å få det under henne uten å løfte for mye på henne (ellers tror jeg ikke det er krise å løfte katten heller, bare pass på at hun ligger med frie luftveier etterpå).
Gjest StearinPikken Skrevet 1. februar 2008 #19 Skrevet 1. februar 2008 (endret) Jeg lot bare katten ligge, men jeg skrudde opp varmen. Hadde det ganske varmt fra før p.g.a jeg er frysepinne. Katten våknet for et par timer siden og da tok jeg en våt klut for å vaske katten og skiftet til tørre håndkler. Hun dunket hodet i gulvet utallige ganger p.g.a hun satt oppe og forbeina gikk bakover til hun tippet bakover og slo hodet Men det virker som det går bedre nå da, så jeg lar henne bare ligge i fred og så koser jeg litt med henne Takk for svar Endret 1. februar 2008 av StearinPikken
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #20 Skrevet 1. februar 2008 Jeg lot bare katten ligge, men jeg skrudde opp varmen. Hadde det ganske varmt fra før p.g.a jeg er frysepinne. Katten våknet for et par timer siden og da tok jeg en våt klut og tørket av og skiftet til tørre håndkler. Katten går bare rundt og faller overalt. hun har dunket hodet i gulvet utallige ganger nå p.g.a hun sitter oppe og forbeina går bakover til hun tipper bakover og slår hodet Men det virker som det går bedre nå da, så jeg lar henne bare ligge i fred og koser litt med henne av og til Ja, den går rundt og surrer som om den er full, ikke noe moro, men den er på bedringens vei. Nå ville jeg benyttet sjansen til å bade den i vasken, men pass hele tiden på at hodet er over vann. Bruk gjerne litt over lunkent vann - ikke mye varmere, men litt. Bruk en mild såpe. Skyll godt med litt varmere enn lunkent vann etterpå og tørk den lett med et håndkle. Jeg er til vanlig mot vasking av katter, men etter kastrering gjorde jeg som jeg har forklart deg (og det er 10 år siden jeg vasket vår katt nå).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå