Gå til innhold

Engelsk Bulldog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med denne rasen? Gemytt og egenskaper? Pris sånn ca? Vanskelig å få tak i? Spesielle ting man bør være oppmerksom på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen her som har erfaring med denne rasen? Gemytt og egenskaper? Pris sånn ca? Vanskelig å få tak i? Spesielle ting man bør være oppmerksom på?
det som er trist er at de har en snittalder på 8 år noe som gjorde at jeg ombetemte meg ang kjøp
Skrevet

engelsk bulldog er en vanskapt rase. de har problemer med å trekke pusten pga de anatomiske forhold i hode, nese og hals og ikke minst gane. de har store misdannelser i skjelettet som gjør at de ofte må opereres for å kunne ha et smertefritt liv. de kan ikke føde selv, de kan ikke parre seg selv.

de har hudfolder som blir lett betente og øyne som renner. Det er en rase med masse allergi og masse hudproblemer generelt.

og pesingen er et symptom på at de må bruke muskulaturen i halsen for å klare å puste.

mange syns de er veldig rolige og trivelige. ikke så rart. de sover jo aldri skikkelig, men smådupper for å ikke kveles.så går de rundt og er konstant stuptrøtte.

jeg ville av dyrevernsmessige årsker aldri skaffet meg en hund som hadde så mange problemer. og om du skulle finne på å gjøre deg bør du i det minste forsikre hunden for iallefall 50 000 i veterinærutgifter. det tror jeg vil være realistisk....

hvis du ønsker deg en engelsk bulldog bør du tenke SVÆRT nøye igjennom det.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet
engelsk bulldog er en vanskapt rase. de har problemer med å trekke pusten pga de anatomiske forhold i hode, nese og hals og ikke minst gane. de har store misdannelser i skjelettet som gjør at de ofte må opereres for å kunne ha et smertefritt liv. de kan ikke føde selv, de kan ikke parre seg selv.

de har hudfolder som blir lett betente og øyne som renner. Det er en rase med masse allergi og masse hudproblemer generelt.

og pesingen er et symptom på at de må bruke muskulaturen i halsen for å klare å puste.

mange syns de er veldig rolige og trivelige. ikke så rart. de sover jo aldri skikkelig, men smådupper for å ikke kveles.så går de rundt og er konstant stuptrøtte.

jeg ville av dyrevernsmessige årsker aldri skaffet meg en hund som hadde så mange problemer. og om du skulle finne på å gjøre deg bør du i det minste forsikre hunden for iallefall 50 000 i veterinærutgifter. det tror jeg vil være realistisk....

Dette innlegget er tydeligvis skrevet i stor uviten. De fleste bulldogger idag har ikke problemer med å puste, og rasestandaren krever store åpne brede neseborr, nettop av hensyn til at rasen skal være sunn. Har selv to stykker, og ingen av de har problemer med verken pust eller annet. Og de peser ikke noe mer enn andre hunder :D

At de ikke sover? haha, det er iallefall ikke sant. De sover som en stein, og er heller ikke så late som folk skal ha det til. De kan fint gå LANGE turer - det er som med oss mennesker at det er alt etter hva de blir vant til å trent opp til. Mine klarer fint en lang gåtur opp på fjellet, og jeg tror jeg detter om før de gjør.

Det at de har problemer med å føde selv, og at det er stor prosentvis andel som må taes keisersnitt på er sant. Dette er fordi tispene er for små iforhold til valpene.

Hvis man ser på rasen sin helse opp mot andre raser - så er det faktisk ikke så ille. Finnes andre raser med MYE større helsemessige problemer - men grunnet bulldoggens spesielle utseende blir det mye rykter som er ute å går om den. Sjæfer feks er en hund som er svært plaget med HD - noe som er mye mer alvorlig enn feks allergi. Man må heller ikke glemme at mange andre raser er plaget med allergi. Man må huske på at alle raser har sine problemer med helsen som det må jobbes med - det er det ikke å legge skjul på.

Dessuten hvis man ser på statestikken over helsen til Bulldog ser vi en klar fremgang fra tidligere år - spesielt når det gjelder allergi.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har masse erfaringer med rasen, og bare positive ting å si. De er helt herlige, og noe av det mest sjarmerende man kan finne. De er som små mennesker. De krever en del mer oppmerksomhet enn andre raser, og blir svært avhengig av menneskene sine. Prisen ligger på 16 000 - 25 000, og de kan være litt vanskelig å få tak i. Vær oppmerksom på Bulldogger som selges på finn.no. det er en rase som er vanskelig å få tak i, og hvis de må legges ut på finn.no for å få de solgt kan det være noe misstenkelig. Husk på dette er en rase hvor valpene er solgt nesten før de er født. De fleste oppdrettere har ventelister. Det har vært flere tilfeller med lureri på finn, og spesielt der hvor mennesker i utlandet smugler inn valper i landet, og hvor uekte bulldogger selges som renrasete. Pass på at det er en ekte renraset Engelsk Bulldog, og ikke feks old english bulldog

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Hei,

Jeg reagerte veldig på dette inlegget, med denne "faktaen" om engelsk bulldog.

Tror kanskje ikke at du skal utale deg om denne rasen, med fakta som er plukket ut av google. Og la de som faktisk har erfaring med rasen tale for seg.

Til deg som var interssert i å skaffe deg en engelsk bulldog, kan jeg som hundeeier av denne rasen, anbefalle dette. Men kun hvis du har nok tid til hunden din. De krever veldig mye oppmerksomhet, og har en utpreget personlighet. Hunden min f. eks vil helst ligge på fanget hele tiden, hvis ikke kan det bli litt piping.

Når det kommer til pusten deres, fungerer ikke det overhode slik det kom frem på inkegget her. De er mer sammentrukket i ansiktet, men fungerer ikke som noe problem. De kan løpe og løpe uten at dette gjør noe. Men de fleste er nok litt late, at så mye løping blir det ikke.) De kan også være litt sta, så mener de nei...gjør de virkelig dette også.

De kan være mer utsatt for Hd ( hoftedysplasi ) men dette som mange andre raser.

Det er absolutt en rase med masse kjærlighet og er helt nydelige. De kan jo være litt vanslekige å få tak i, siden det ikke er så mange som driver med opdrett her i Norge, og prisen ligger på 20 000-25 000

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

hvordan engelske bulldoger parrer seg da?

må de ha keisersnitt ?

kan dere svare til meg til mail:

håper på svar.

julia :goodbye:

Epostadresse fjernet iht reglene.

Lillebøll-mod

Endret av lillebøll
Gjest Bulldogeier
Skrevet

En bulldog kan bli 12 år om man passer på å at hunden er ved god helse og ikke blir for fet. Mange buller blir over ti om man passer godt på vekt og er flink til å gå tur med dem.

Hilsen lykkelig andregangs bulldogeier

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Blir fly forbannet når jeg leser innlegg som dette!!!!!!!!!!!!!!!!! Bulldogen er en flott rase! Vi har med våres opptil flere timer i fjellet og de elsker det !!!!!!! Vil du ha en lat hund så får du det uansett rase,,,det er opp til eieren og hviket ansvar han/henne tar. Våre bulldogger er flotte,vakre,spreke og viltre. De sover godt fordi de får den morsjonen de skal ha (som ALLE hunder skal ha) og de leker,går tur og har en helt normal,funksjonell hverdag uten spesielle plager som blir nevnt her!! Alle vi møter kommenterer derimot hvor fantastisk rolig gemytt det er på bullene våre og hvor behagelige og barnevennlige de er,,,,,anbefales på det sterkeste...det er oss eiere som må ta ansvar for helse på våres buller,,og det gjør du...hvis du er en ekte hundeelsker!!!!!!!!!!!!!!

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Mini_*
Skrevet

fint lite som stemmer her....vår engelske bulldog sover hele natta, vi har aldri hørt ett pip, har ett par lurer i løpet av dagen, sover da og som en stein. er med på lange turer, ingen problemer med pust. øynene renner heller ikke noe mer enn hos andre hunder...TS jeg kan anbefale eng bulldog på det sterkeste, de er kjempe fortroelige, artige og til å spise opp:)

• 5 måneder senere...
Gjest william
Skrevet

old english bulldog er den beste venn vist du vil ha en hund som følger deg i fjellet og er trofast mot deg :)

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_TB_*
Skrevet
Dette er ikke en spøk hvis noen trodde dette!!!

Jo, dette må være en dårlig spøk, for old english bulldog døde ut på 1800-tallet. Det var en hund med et svært vanskelig lynne, som neppe ville blitt akseptert i dagens moderne samfunn. Derimot finnes det en hund med navnet olde english bulldogge, men dette er altså ikke samme rase. Den ble alet fram på 1970-tallet ved Ohio State University i USA, som et ledd i drifting av kveg. Den skal være svært lik old english bulldog, men ha et behangelig og stødig lynne.

Forøverig bør engelske bulldog eiere ta inn over seg at rasen er utsatt for ekstremavl. Hud- og øyeproblemer er utbredt. Om man kikker på norsk Wikipedias artikkel om rasen finner man bilder av denne hunden som skiller 100 år i tid. Man ser da lett at kritikk i så henseende er berettiget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...