Gjest aussie Skrevet 1. februar 2008 #1 Del Skrevet 1. februar 2008 Begynner å bli litt rastløs igjen... Vurdere derfor å flytte til New Zealand for noen år. Og lurer derfor på om noen har bodd der? Hvordan er lønningsnivået og livskostnader? Har jo et norsk studielån som må håndteres. Personal safety ol? Kan man gå ut etter mørkets frembrudd uten å være bekymret ol? Bor for tiden i Australia og har bodd her noen år, så vet hvordan man hånderer visum, forsikringer, skatt ol. Vet også at det er stort behov for min arbeidskraft også på New Zealand. Så det jeg er ute etter tips om er rett og slett daglig livet der. Fortell, fortell dere som har bodd der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #2 Del Skrevet 2. februar 2008 *dytte* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 4. februar 2008 #3 Del Skrevet 4. februar 2008 Har ikke bodd der, sånn ordentlig. Men mannen min jobbet der i fjor vår (7 måneder), og jeg var der i 2,5 måneder. Så fikk sett og opplevd endel, og ble kjent med mange new-zealendere. Generelt et veldig flott land, og vi opplevde det som trygt. Gikk ofte alene ute etter mørkets frembrudd. Lønninger ligger på drøyt halvparten av norsk nivå. Min mann hadde norsk lønn da han var der, og tjente bortimot det dobbelte av kolleger med samme utdanning og ansvarsoppgaver (sivilingeniører). Levekostnadene er også omtrent det halve. Billig å gå ut å spise, billig å bo feks. Generelt har nok new-zealendere dårligere råd enn nordmenn. Særlig synlig var dette på bostandard. New - zealand er nydelig, med flott og variert natur, masse man kan finne på, og veldig hyggelige folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aussie Skrevet 5. februar 2008 #4 Del Skrevet 5. februar 2008 Takk for svar. Var ikke klar over at lønnings forskjellene var så store mellom Australia og New Zealand. Var heller ikke klar over at det var så mye "tryggere" der borte, her går man ikke ut etter mørkest frembrudd om man er jente. Tar gjerne i mot andres erfaringer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 7. februar 2008 #5 Del Skrevet 7. februar 2008 Min erfaring er at NZ og Australia er nokså like. Prisnivå på ca 75 % av i Norge, så billig oppleves det ikke som. Med unntak av redkenshampo :-) Det er mye mer kriminalitet i NZ enn i Norge. Om du merker noe særlig til det når du er der er jeg ikke så sikker på, men statistikken taler for seg selv. Det er dobbelt så mange drap og nesten tre ganger så mange voldtekter som i Norge. Flere voldsepisoder. Så sånn sett er Norge mye tryggere. Avisene på NZ skriver også mye mye mer om det , og på en mye mer spekulativ måte, enn her hjemme, så du før ett helt annet inntrykk av hva som skjer. Det kan til tider være litt frustrerende, det er jo ikke "så" farlig overalt... Lønnsnivået er mye lavere enn i Norge, lavere enn prisnivået skulle tilsi. Og ifh til helsesystem og forsikringer og sånn er det også meget store forskjeller på Norge og NZ. Sykepengerettigheter, opptjening av pensjonspoeng feks , blir du gravid, ja da blir det ikke mye kroner å leve av. Boligstandarden er lavere, men det skyldes jo også at klimaet ikke er som i Norge, de trenger ikke like "sikre" hus som oss, også er de kanskje ikke like opptatt av det som vi er her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå