Gå til innhold

Brødbaking, hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 g. gjær

8 dl kaldt vann

1 ss grovsalt

gjæra løses opp i dette

200 g hvetemel

200 g sammalt spelt

100 g havreflak

300 g sammalt rug

30 g sesamfrø

30 g solsikkekjerner

30 g linfrø

30 g gresskarkjernefrø

Dette blandes, helles i to smurte former og heves over natten i romtemperatur. Strør over flere frø.

Stekes ved 200 grader i litt over en time.

Har gjort trikset med å slippe formene 4-5 ganger og etterheve i ca 45 min, men likevel blir de ikke høyere enn 5-8 cm når de er ferdige. De er ikke rå inni, men skivene blir så små!!

Ønsker å bake brød med minst mulig gjær og hvetemel.. Når jeg baker speltbrød (kunn ass. speltmel, ikke hvetemel) så blir brødene i normal brødskivestørrelse.

Hvorfor blir ikke de andre brødene høyere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke for lite gjær opp der?

Skrevet

Brød med veldig lite hvetemel eller speltmel i forhold til grove kornsorter vil ikke heve så godt. Glutenet i hvetemel/speltmel er viktig for at brødene skal bli høye. Skal brød bli "normalt" høye bør mengden hvetemel være minst 50/50 i forhold til grovt mel.

Gjærmengden må gjerne være så liten, når brødene skal heve såpass lenge.

Skrevet

Har du prøvd samme oppskrift flere ganger? Du kan ha vært uheldig med gjæren, uansett tror jeg jeg ville brukt lunkent vann for å aktivere den, og heller satt deigen i ikke så veldig høy romtemperatur? Og enig i at du kanskje har i for lite fint hvetemel, du kan evt prøve å bruke litt glutenmel i tillegg.

Skrevet

Forsøk litt syre i deigen, f.eks. litt sitrin eller appelsinjuice. Det er lurt å bruke når man baker med spelt.

Skrevet

Jeg stusser over at man skal ha salt oppi blandingen som man har gjær oppi. Om man prøver å helle litt salt på ferskgjær, så vil man se at denne bli ødelagt. Så prøv å ikke ha salt oppi sammen med gjæren?..

Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. Ønsker å unngå så mye hvetemel. Har bakt flere ganger, og hver gang blir de sånn.

Salt er ingen problem. Har bakt andre brød (reine speltbrød) med salt. Og det går helt fint.

Men i dem har jeg appelsinjuice, ja..

Vil så gjerne bli flink å bake egne, sunnere brød!!!

Skrevet
Salt er ingen problem. Har bakt andre brød (reine speltbrød) med salt. Og det går helt fint.

Problemet er jo ikke at det er salt i brødene, men at salt og gjær blandes sammen..

Skrevet

Prøve å aktivere gjæren med sukker kanskje? Pleier å funke her...

Riktig at gjæren ikke skal løses opp sammen med salt - salt må tilsettes etterpå.

Synes også det var litt lite gjær...

Gjest nextlife
Skrevet

Tror egentlig det er en grei mengde gjær til lang/kaldheving. Jeg foreslår at du tar litt av væsken og varmer til ca 37 grader, og blander gjæren i, for bedre aktivering. Så kan du ha resten av væske kald. Og,- som andre her sier, ikke salt i gjæren, bland saltet i det tørre.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...